ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دولت: با مصوبه مجلس در لغو پروتکل الحاقی مخالف هستیم

علی ربیعی گفت توقف تعهدات ایران در برجام از موضوعات شورای امنیت ملی است و نه مجلس؛ از این گذشته طرح مجلس به لغو تحریم‌ها هم کمک نمی‌کند.

کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» با ۲۵۱ رأی موافق در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. مضمون آن توقف گام به گام محدودیت‌های هسته‌ای در برجام و زمینه‌‌سازی برای خروج عملی ایران از این توافق است. سخنگوی دولت گفت: «این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمک نمی‌کند و مخالف هستیم.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت ـ عکس از خبرگزاری تسنیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی سه‌شنبه ۱۱ آذر ساعتی بعد از تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت:

«به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه‌ای بوده و هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد.»

بر اساس طرحی که کلیات آن در مجلس به تصویب رسید، چنانچه پس از سه ماه روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط «عادی و رضایت‌بخش» بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. ربیعی گفت:

«انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم‌ها می‌شود، در اینصورت به مذاکرات هسته‌ای و برجام نیازی نمی‌بود.  امروز بیش از سه تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنیم که این میزان تقریبا و حدودا با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند. بنابراین برجام تاثیری بر حجم و کمیت عددی اورانیوم غنی شده هم نداشته است.»

مجلس شورای اسلامی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع  با قید دو فوریت به تصویب رساند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که توقف بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌‌ای ایران برای تهران بردی نصیب این کشور نخواهد کرد. کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس در پاسخ به گروسی گفت آژانس در وهله اول می‌بایست ترور فخری‌زاده را محکوم کند.

محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع  بعدازظهر جمعه ۶ آذر در آبسرد دماوند ترور شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.