ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مثلث تشدید بحران آب‌گرفتگی در خوزستان: مدیران غیر بومی، تخصیص ندادن بودجه، تخصص نداشتن مسوولان

بحران آب‌گرفتگی در شهرهای مختلف خوزستان ادامه دارد. طبق اعلام منابع رسمی تاکنون تنها در شهرستان ماهشهر، دست‌کم پنج هزار واحد مسکونی آسیب جدی دیده است.

پس از گذشت هفت روز از آب‌گرفتگی در شهرهای مختلف استان خوزستان، در سایه حمایت نکردن جدی مسوولان استانی، این بحران کماکان ادامه دارد. طبق اعلام منابع رسمی تاکنون تنها در شهرستان ماهشهر، دست‌کم پنج هزار واحد مسکونی آسیب جدی دیده است.

آبگرفتگی اهواز ــ عکس: خلیل موسوی، مهر

از سوی دیگر و بر پایه آخرین خبرها، دست‌کم در دو شهر سربندر و ماهشهر شهروندان در اعتراض به رسیدگی نکردن مسوولان استانی و شهری برای دفع آب‌های سطحی از منازل‌شان، تجمعاتی را برپا کرده‌اند.

جواد روئین‌تن، فعال حقوق بشر عرب و عضو سازمان حقوق بشر اهواز در گفت‌و‌گو با زمانه، «حضور مدیران غیر بومی در استان، عدم تخصیص بودجه برای بهینه‌سازی فاضلاب و تخصص نداشتن مسوولان استانی» را به‌عنوان سه عامل اساسی در تشدید و تداوم بحران آب‌گرفتگی در خوزستان می‌داند.

جواد روئین‌تن

او در با اعلام اینکه در حال حاضر دست‌کم ۱۶ شهرستان در خوزستان دچار آب‌گرفتگی هستند، می‌گوید: 

«متاسفانه پدیده آب‌گرفتگی و سیلاب چند سال است که در خوزستان تکرار می‌شود و سیستم دفع فاضلاب در شهرهای مختلف استان نه تنها به‌روز رسانی نشده بلکه سرنوشت بودجه‌هایی که تحت همین عنوان از سوی مسئولان دریافت شده، کماکان نامشخص است.»

او می‌گوید:

«تنها در یک مورد، در سال ۱۳۸۳ به بهانه به روزرسانی سیستم دفع فاضلاب اهواز، یک وام کلان از بانک جهانی اخذ شد و مقرر شده بود مبلغی در حدود ۱۴۹ میلیون دلار از این وام فقط صرف بهسازی و نوسازی زیر ساخت‌های دفع فاضلاب در اهواز شود که ۱۰۹ میلیون دلار از آن هم در دولت‌های نهم و دهم دریافت شد اما هیچ وقت معلوم نشد ‌این پول صرف چه چیزی شده است.»

بحران آب‌گرفتگی در روزهای اخیر و بی توجهی مسوولان ذی‌ربط منجر به برپایی تجمعات اعتراضی در شهرهای سربندر و ماهشهر شده است.

شهروندان شرکت کننده در این تجمعات، خواستار رسیدگی مسوولان دولتی و جبران خسارت‌های ناشی از سیلاب به منازل و کسب و کارهای خود شده‌اند.

در جریان تجمع اعتراضی مردم سربندر در استان خوزستان، حبیب آقاجری نماینده ماهشهر، هندیجان و امیدیه هندیجان در مجلس، تنها چند دقیقه در میان شهروندان معترض حاضر شد و پس از اینکه به این شهروندان اعلام کرد برای کمک رسانی به آنها «مسوول نیست»، بدون ارائه پاسخ روشنی به معترضان، محل تجمع را ترک کرد.

جواد روئین‌تن اما بر این باور است که یکی از دلایل توجه نکردن به مطالبات شهروندان برای رفع بحران آب‌گرفتگی در شهرهای جنوبی خوزستان، حضور مدیران غیر بومی و «نا آشنا به مشکلات منطقه» در پست‌های مدیریتی این استان است.

او در همین زمینه می‌گوید:

«به‌عنوان مثال انوشیروان بهرامی، شهردار فعلی جراحی، پیش از این تنها در یک شهر کوچک در استان چهارمحال و بختیاری به‌نام شهر نقنه، مشغول به‌کار بوده. مسلم است که او به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان آشنایی ندارد و نمی‌تواند نیازها و مطالبات مردم ساکن این شهرستان را پاسخ‌گو باشد.»

به‌ گفته این فعال حقوق بشر، در حال حاضر مردم جراحی چند روز است که گرفتار معضل آب‌گرفتگی هستند و حتی در سایت شهرداری یک خبر درباره این مساله منتشر نشده است.

این فعال حقوق بشر در ادامه می‌گوید:

«مدیران استانی از جمله محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر هم اصالتا خرم آبادی و نا آشنا به منطقه است و البته هیچ رزومه مدیریتی در سطح کلان از او در دست نیست.»

پتروشیمی‌ها تجهیزات کافی دارند اما وارد عمل نمی‌شوند

معابر و محله‌های بندر ماهشهر حدود یک هفته است که دچار آبگرفتگی شده‌ و فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از این شهر نشان می‌دهد آب به برخی از خانه‌های مردم ورود کرده است. تداوم این بحران در حالیست که پتروشیمی‌های این شهرستان، امکانات و تجهیزات فنی کافی برای امداد رسانی به شهروندان گرفتار در سیلاب و دفع آب‌های سطحی از خیابان‌ها در اختیار دارند.

جواد روئین تن اما با اشاره به همین مسأله می‌گوید:

«۲۴ مجتمع پتروشیمی فعال در ماهشهر داریم که همه این شرکت‌ها صاحب ماشین آلاتی هستند که می‌توانند در دفع آب‌های سطحی نقش مهمی داشته باشند. اما هیچ یک به‌کار گیری نمی‌شود.»

به‌گفته این فعال حقوق بشر، علی‌رغم وجود امکانات کافی در ماهشهر، شهروندانی که منازل‌شان دچار آب‌گرفتگی شده، اسکان داده نمی‌شوند:

«مجتمع‌های پتروشیمی چندین هتل و مهمانسرا در شهرک ممکو (شهرک بعثت) در اختیار دارند که می‌تواند تمام شهروندان آسیب دیده از سیلاب را را اسکان دهد اما بعد از گذشت هفت روز همچنان از این پتانسیل‌ها استفاده نشده است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.