ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان تحریم‌های احتمالی اروپا علیه ترکیه را بی‌اهمیت خواند

در پیش‌نویس قطعنامه نشست رهبران اروپایی در روز پنج‌شنبه تحریم‌هایی علیه افراد و شرکت‌های ترکیه‌ای به دلیل حفاری در آب‌های مورد مناقشه در مدیترانه در نظر گرفته شده است.

اتحادیه اروپا به دلیل مناقشه ترکیه و یونان بر سر حفاری در آب‌های مدیترانه در صدد وضع تحریم علیه آنکارا است. رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید این تحریم‌ها «ما را آنقدرها نگران نمی‌کند».

فرانسه رهبری فشارهای اتحادیه اروپا علیه ترکیه را برعهده دارد. روابط پاریس و آنکارا به دلایل مختلف در ماه‌های اخیر پرتنش شده ــ عکس: LUDOVIC MARIN / AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»،‌ در پیش‌نویس قطعنامه نشست رهبران اروپایی در پنج‌شنبه ۲۰ آذر / ۱۰ دسامبر تحریم‌هایی علیه شرکت‌ها و افراد ترکیه‌ای به دلیل حفاری در آب‌های مورد مناقشه در مدیترانه در نظر گرفته شده است.

اگر این قطعنامه تصویب شود، اتحادیه اروپا «لیست‌های اضافه‌ای» بر مبنای فهرستی از تحریم‌ها که از ۲۰۱۹ مقرر شده اند، تهیه خواهد کرد و «در صورت ضرورت، دامنه آنها را افزایش خواهد داد».

رهبران اروپایی اکتبر سال جاری به ترکیه اخطار داده بودند که به خاطر حفاری در آب‌های قبرس و یونان تحریم خواهد شد.

کشف ذخایر هیدروکربن در شرق مدیترانه، یعنی در آب‌های طبق حقوق بین‌الملل متعلق به اسرائیل، مصر، قبرس، و آب‌های جنوب جزیره کرت به بحران جدیدی بین ترکیه و اتحادیه اروپا انجامیده است. تنش‌ها وقتی بالا گرفت که ترکیه شناور اکتشافی «اوروچ رئیس» را به آب‌هایی فرستاد که یونان بر آنها ادعای مالکیت دارد.

وزیران خارجه اروپایی دوشنبه هفته جاری اعلام کردند که ترکیه نتوانسته به حل مناقشه با یونان و قبرس بر سر منابع گازی در مدیترانه شرقی کمکی بکند اما تصمیم بر سر تحریم این کشور را به اجلاس رهبران اتحادیه در روز پنج‌شنبه موکول کردند.

اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به احتمال تحریم‌های اروپایی چهارشنبه در آستانه سفر به آذربایجان گفت:

«اتحادیه اروپا هرگز صادقانه عمل نکرده و هرگز وعده‌هایش به ترکیه را تحقق نبخشیده ... اما ما همیشه صبوری کرده‌ایم و هنوز صبوریم. هر تحریمی که علیه ترکیه اعمال کنند، ما را آن‌قدرها نگران نمی‌کند».

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که کشورش در مسأله مدیترانه شرقی «سازشکاری» نمی‌کند اما احتمال مذاکره را رد نکرد:

«اگر یونان واقعاً صادقانه به عنوان یک همسایه عمل کند، ما کماکان برای حضور بر سر میز مذاکره آماده خواهیم بود.»

ترکیه کشتی اوروچ رئیس را اکتبر در آستانه نشست پیشین اتحادیه اروپا، عقب کشاند و دلیل آن را تعمیرت و نگهداری اعلام کرد. اما هفته گذشته بار دیگر این کشتی را به آب‌های تحت مناقشه اعزام کرد.

چارلز میکل، رئیس اجلاس‌های اتحادیه اروپا به ترکیه هشدار داده که «موش و گربه‌بازی درنیاورد» و کشتی را قبل نشست‌ اتحادیه عقب نکشاند تا پس از آن دوباره اعزام کند.

فرانسه رهبری فشارهای اتحادیه اروپا علیه ترکیه را برعهده دارد. روابط پاریس و آنکارا به دلایل مختلف در ماه‌های اخیر پرتنش شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.