ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال مقام‌های ایران از پیروزی آذربایجان

در پی سفر وزیر خارجه آذربایجان به تهران رسانه‌های این کشور نوشتند ایران از پیروزی آذربایجان در جنگ قره‌باغ خشنود است و به مشارکت در بازسازی سرزمین‌های آزاد شده چشم دوخته است.

پس از دیدار جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با مقام‌های جمهوری اسلامی در تهران، رسانه‌های آذربایجان نوشتند مقام‌های ارشد ایران رضایت خود را از پیروزی آذربایجان در جنگ قره‌باغ اعلام کرده و آمادگی این کشور را برای مشارکت در بازسازی «سرزمین‌های آزادشده آذربایجان» ابراز داشتند.

جیحون بایراموف و محمدجواد ظریف، وزیران خارجه آذربایجان و ایران ـ عکس از علیرضا معصومی ـ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

سایت خبری «آذرنیوز» جمهوری آذربایجان پنج‌شنبه ۱۰ دسامبر / ۲۰ آذر در گزارشی نوشته است استقبال مقام‌های جمهوری اسلامی از پیروزی آذربایجان در جنگ قره‌باغ، در سفر جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به ایران در روز چهارشنبه ۹ دسامبر / ۱۹ دسامبر پس از دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بیان شد.

ایران از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت می‌کند

براساس این گزارش، حسن روحانی در دیدار با بایراموف با ابراز خرسندی از آزادسازی مناطق آذربایجان تأکید کرد که ایران همیشه از تمامیت ارضی و حاکمیت آذربایجان حمایت کرده است.

جنگ قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان از ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر تا ۱۰ نوامبر / ۲۰ آبان به‌درازا کشید و آذربایجان هفت منطقه اشغالی را از ارامنه بازپس گرفت. با توافق سه‌جانیه آذربایجان، ارمنستان و روسیه قرار شد منطقه قره‌باغ به‌مدت پنج سال زیر نظارت نیروهای حافظ صلح روسیه قرار بگیرد.

در دیدار روحانی با بایراموف به اهمیت گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور اشاره شد. همچنین بر لزوم تسریع در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا، که بخشی از کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال به جنوب و یک پروژه اقتصادی بین‌المللی بین کشورهای همسایه، تأکید شد.

پروژه راه‌آهن رشت-آستارا شرق اروپا را از ترکیه، روسیه و آذربایجان به ایران و از طریق خطوط راه‌آهن ایران به آسیای میانه، چین و به خلیج فارس وصل می‌کند. ایران می‌خواست برای تکمیل راه‌آهن رشت-‌آستارا ۵۰۰ میلیون دلار از آذربایجان وام بگیرد، اما تحریم‌های آمریکا مانع از آن شد.

روحانی خاطرنشان کرد که ایران طرحی را برای پایان دادن به مناقشه قره‌باغ آماده کرده و نماینده ویژه‌ای به روسیه، آذربایجان و ارمنستان اعزام کرده است. ایران همچنین آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده در تقویت آتش‌بس بین آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد.

رئیس جمهوری ایران تأکید کرد که ایران آماده مشارکت در بازسازی «مناطق آزادشده» آذربایجان است:

«با توجه به این واقعیت که دو کشور همسایه هستند و فرصت‌هایی برای بازسازی در ایران وجود دارد، شرکت آن در عملیات بازسازی به سود هر دو کشور خواهد بود.»

افزون بر این، حسن روحانی شرایط برای اجرای پروژه‌های مشترک بین دو کشور از جمله احداث نیروگاه برق خداآفرین فراهم شده است.

روحانی تأکید کرد که هر دو کشور می‌توانند همکاری‌های خود را در  صنعت، علوم، داروسازی و سایر زمینه‌ها توسعه دهند.

بایراموف در این دیدار از حمایت دوستانه ایران از تمامیت ارضی آذربایجان ابراز قدردانی کرد.

بازسازی مرز آذربایجان و ایران

بایراموف با بیان این‌که «۱۳۲ کیلومتر از منطقه مرزی آذربایجان با ایران از اشغال ارامنه آزاد شده است»، افزود:

«امید است که پروژه‌های جدید همکاری دو کشور با بازسازی مناطق مرزی ایجاد شود.»

در نشستی در همان روز، بایراموف و محمدجواد ظریف در مورد اوضاع کنونی منطقه‌ای قره‌باغ، به‌ویژه وضعیت پس از امضای بیانیه سه‌جانبه رهبران آذربایجان، روسیه و ارمنستان در ۱۰ نوامبر برای پایان دادن به جنگ در قره باغ گفت‌وگو کردند.

به‌گزارش «آذرنیوز»، بایراموف ظریف را در مورد جنگ ۴۴ روزه که منجر به آزادسازی سرزمین‌های آذربایجان شد، مطلع کرد و «ظریف از آزادسازی سرزمین‌های اشغالی استقبال کرد». طرفین همچنین در مورد توسعه همکاری‌های دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند.

در جلسه چهارشنبه، بایراموف و محمدباقر قالیباف در مورد افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و همچنین همکاری‌های فرامرزی بین آذربایجان و ایران مذاکره شد.

بنا به این گزارش، قالیباف هم از آزادسازی سرزمین‌های آذربایجان به‌عنوان گامی مهم در جهت صلح و امنیت پایدار نام برد و جیحون بایراموف ترور محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران را تسلیت گفت. فخری‌زاده جمعه ۶ آذر در آبسرد دماوند ترور شد. بایراموف خاطرنشان کرد که آذربایجان همه اشکال و مظاهر تروریسم را محکوم می‌کند.

در نشست مشترک بایراموف و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در مورد صلح منطقه‌ای و پروژه‌های همکاری مشترک در آینده گفت‌وگو شد.

در این دیدار، شمخانی از برقراری صلح بین آذربایجان و ارمنستان و «بازگشت سرزمین‌های اشغالی به سرزمین اصلی خود ابراز خرسندی کرد». او برای دولت و مردم آذربایجان در مسیر رشد و توسعه آرزوی موفقیت کرد.

علی شمخانی در این دیدار در مورد توسعه روابط ایران و آذربایجان گفت:

«اتمام پروژه‌های مشترک و همچنین آغاز همکاری‌های جدید در زمینه‌های مختلف تلاش جدی‌تری را می‌طلبد.»

جیحون بایراموف نیز از حمایت ایران ابراز خرسندی کرد و سیاست آن را «اصولی» خواند و گفت: «آذربایجان آماده توسعه روابط با ایران است.»

ایران برای پایان دادن به جنگ قره‌باغ طرحی داشت و در آبان ماه سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه فرستاد تا این طرح را ارائه دهد. به‌گفته عراقچی طرح جمهوری اسلامی برای حل مناقشه قره‌باغ چند مرحله داشت که موضوع «پایان دادن به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان عنصر مهم آن را تشکیل می‌داد».

در طول درگیری‌های قره‌باغ بارها روستاهای مرزی ایران گلوله‌باران شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.