ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شریعت اسلامی» بر مذاکرات بین‌افغان حاکم شد

یکی از مفاد کارشیوه مذاکرات صلح قطر این است که هر جلسه با دعا آغاز ‌شود و با دعا پایان یابد. این سند پشت درهای بسته تدوین شد.

دولت افغانستان و گروه طالبان یک «کارشیوه» ۲۱ ماده‌ای را برای پیشبرد مذاکرات صلح دوحه نهایی کرند. آسوشیتدپرس که متن این سند را دیده است می‌گوید هیئت‌های مذاکره‌کننده توافق کردند که قوانین شریعت اسلام بر این گفت‌وگوها حاکم باشد.

ملا عبدالغنی برادر، از مذاکره کننده‌های اصلی و بنیانگذارآن گروه طالبان افغانستان در جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان در ۱۲ سپتامبر سخنرانی می‌کند. عکس از کریم جعفر / خبرگزاری فرانسه

آسوشیتدپرس شامگاه پنجشنبه ۱۰ دسامبر/۲۰ آذر خبر داد که سند ۲۱ ماده‌ای که دستورالعمل بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و مذاکره کنندگان گروه طالبان است، قوانین شریعت اسلام و تعالیم این دین را بر ادامه گفتگوهای صلح در قطر حاکم کرده است.

هفته گذشته نادر نادری، سخنگوی هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان در مذاکرات صلح دوحه اعلام کرد پیشرفت بزرگی در روند مذاکرات به دست آمده و دو طرف بر یک «کارشیوه» ۲۱ ماده‌ای توافق کرده‌اند.

این سند ۲۱ ماده‌ای اما منتشر نشد. حتی اسدالله سعادتی، معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان هم که درگیر مذاکرات است در مصاحبه با دویچه وله دری گفت سند را ندیده است اما مفاد آن به تایید عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و محمداشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان رسیده است.

اکنون بر اساس سندی که روز پنجشنبه به دست آسوشیتدپرس رسیده مشخص شده که بخشی از این توافق این است که قوانین اسلامی و آموزه‌های این دین بر مذاکرات حکمفرما باشد.

در این سند آمده است:

«عزت و شرافت افغانستان در هویت اسلامی و وحدت ملی است. فقط از طریق اجرای عدالت اسلامی است که افغانستان می‌تواند از حاکمیت خود محافظت کرده و از مداخله‌های مستقیم و غیرمستقیم جلوگیری کند. »

این سند که در زبان رایج رسانه‌های افغانستان «کارشیوه» مذاکرات نام گرفته، ۲۱ ماده را فهرست می‌کند که بیشتر در مورد رویه مذاکرات است.

«کارشیوه» مذاکرات در همان دوم دسامبر و پشت درهای بسته دردوحه قطر از سوی طرفین امضاء شد.

«کارشیوه» ۲۱ ماده‌ای به پشتو و دری - دو زبان رسمی افغانستان - به طرف‌های درگیر علیه درز اسناد یا صحبت با رسانه‌ها در جریان مذاکرات هشدار می‌دهد. همچنین تاکید می‌کند که مذاکرات باید با «صداقت و در جو مناسب» ادامه یابند. این دستور کار همچنین مجموعه‌ای از توصیه‌های اخلاقی را حاوی است و «احترام و نجابت متقابل» را ترغیب می‌کند.

در این سند آمده است که هر دیدار دو طرف در مذاکرات با دعا آغاز و خاتمه می‌یابد.

هنگامی که دو طرف اختلاف نظر داشته باشند، تیم‌های جداگانه‌ای برای یافتن راه حل تشکیل می‌شود - از جمله شرایطی که تفسیرهای مذهبی محل اختلاف باشد.

افرادی که با روند تنظیم این «کارشیوه» آشنایی دارند به شرط بی نام ماندن به آسوشیتدپرس گفته‌اند که بخش عمده‌ای از درگیری‌ها بر سر نوشتن این «کارشیوه» مربوط به قراردادی است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در مذاکرات صلح با گروه طالبان در فوریه ۲۹ سال جاری امضاء کرد.

این افراد آشنا به روند مذاکرات در دوحه می‌گویند یک نکته مهم این بوده که آیا توافق ایالات متحده با طالبان، پایه و اساس مذاکرات دولت افغانستان و طالبان هم خواهد بود یا خیر.

طالبان مصمم هستند که مفاد توافق آمریکا با ایشان، طرح اولیه مذاکرات با دولت افغانستان باشد. اما هیات مذاکره کننده دولت افغانستان در برابر این خواسته مقاومت کرده اند. در مذاکرات بین آمریکا و طالبان، دولت جمهوری اسلامی افغانستان طرف توافق نبود و حتی در مذاکرات هم شرکت نداشت.

در توافق بین ایالات متحده آمریکا و طالبان، موضوع خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان برنامه‌ریزی شده. همچنین توافق شده که تعدادی از زندانی‌های طالبان آزاد شوند. آزاد زندانی‌های طالبان از زندان‌های دولتی افغانستان اما محل اختلاف است.

کابینه دونالد ترامپ همچنان به موضوع خروج نیروهای آمریکایی وفادار است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش گفته است که تا اواسط ژانویه، نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۴۵۰۰ به ۲۵۰۰ نفر کاهش می‌یابند.

تصمیم ترامپ برای کاهش نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در افغانستان زمانی گرفته شده بود که مقام‌های نظامی دولت افغانستان برای این خلاء نیروها برنامه‌ریزی درستی نکرده بودند.

ادامه همکاری‌های دولت ایالات متحده آمریکا و نیروهای نظامی این کشور در افغانستان در سطح آموزشی و مشاوره‌ای و برای مبارزه با گروه‌های افراطی مانند القاعده خواهد بود.

قرار است که آمریکایی‌ها دو پایگاه نظامی اصلی و چند پایگاه سیار در افغانستان را حفظ کنند.

توافقنامه ایالات متحده و طالبان، همچنین طالبان را متعهد می‌کند که هیچ‌گونه حمله‌ای به نیروها و منافع آمریکا در افغانستان از جانب این گروه صورت نگیرد.

مذاکرات بین‌الافغانی از تاریخ ۱۲ سپتامبر در دوحه، پایتخت قطر ادامه دارد اما هر بار اختلاف‌های موجب می‌شود که مذاکرات به جایی نرسد. پیشرفت بزرگ اکنون همین طرزالعمل است که با دعا آغاز می‌شود، با دعا خاتمه می‌یابد و برای نوشتن آن دو ماه چانه زنی شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.