ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجمع گزینندگان آمریکا به ریاست جمهوری بایدن رسمیت داد

ترامپ همچنان شکست را نپذیرفته و پس از اعلام رسمی ریاست جمهوری بایدن، استعفای دادستان کل آمریکا که گفته بود در انتخابات تقلب جدی نشده را پذیرفت.

اعضای کالج انتخاباتی ایالت‌های آمریکا به علاوه پایتخت (مجمع برگزینندگان) با اکثریت آراء جو بایدن را چهل و ششمین رئیس جمهوری منتخب آمریکا اعلام کردند. جو بایدن در واکنش گفت این «پیروزی دمکراسی» است.

جوزف آر. بایدن جونیور - معروف به جو بایدن - عصر دوشنبه ۱۴ دسامبر/۲۴ آذر با کسب اکثریت آرای اعضای کالج‌های انتخاباتی رسماً رئیس جمهوری منتخب آمریکا شد.

زمانی که ۵۵ رأی الکترال ایالت کالیفرنیا، در ساعت پنج و نیم بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا اعلام شد، بایدن ۲۷۰ رأی اکثریت را به دست آورد و به طور رسمی برنده انتخابات اعلام شد.

باقی اعضای کالج انتخاباتی تا شامگاه دوشنبه آرا‌یشان خوانده شد و به این ترتیب تا پایان شب بایدن ۳۰۶ رای الکترال را از آن خود کرد. دونالد ترامپ ۲۳۲ رای دریافت کرد. در آرای کل، بایدن با اختلاف بیش از هفت میلیون رای برنده رای مردمی اعلام شد.

در مورد کالج انتخاباتی یا کالج الکترال بیشتر بخوانید:
راهنمای جامع کالج الکترال یا در روزهای آینده منتظر چه باشیم؟

بایدن چند ساعت پس از اینکه اعضای کالج انتخاباتی کالیفرنیا رای خود را اعلام کردند و او رسما رئیس جمهوری منتخب شد، در شهر ویلمینگتون، ایالت دلاور سخنرانی کرد. او در واکنش به نتیجه آرای کالج‌های انتخاباتی با اشاره غیرمستقیم به تلاش‌های دونالد ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات گفت: اصول حاکم بر کشور «تحت فشار قرار گرفت، آزمایش شد و تهدید شد»، اما فرونریخت.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا در ادامه گفت:

«اگر کسی قبلاً نمی‌دانست، اکنون می‌دانیم. آنچه در قلب مردم آمریکا می‌تپد دموکراسی است. حق شنیده شدن. حق شمرده شدن رای‌تان. حق انتخاب رهبران این ملت و حق تعیین سرنوشت خود.»

بایدن وعده مبارزات انتخاباتی خود مبنی بر اینکه آمریکا را متحد خواهد کرد و رئیس جمهوری همه آمریکایی‌ها خواهد بود،را مجددا تکرار کرد.

دقایقی پس از تأیید پیروزی بایدن از سوی اعضای کالج انتخاباتی، ترامپ در توییتر نوشت که استعفای یکی از وفادارترین متحدانش - دادستان کل ایالات متحده ویلیام بار- را پذیرفته است. ترامپ در اوایل ماه دسامبر پس از اینکه ویلیام بار اعلام کرد که تقلب گسترده‌ای در انتخابات که نتیجه انتخابات را تغییر دهد اتفاق نیفتاده، با او تنش پیدا کرد.

اعلام رسمی برد و باخت در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا از سوی اعضای کالج انتخاباتی هر ایالت که به آنها در فارسی مجمع برگزینندگان هم می‌گویند، به طور عادی یک رویه عادی است. اما امسال با توجه به اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا، هنوز شکست را نپذیرفته است این مراسم نمادین، ارزش سیاسی پیدا کرده است و مراسم را همه رسانه‌های آمریکایی پوشش ‌دادند.

این مراسم، بر اساس رویه‌ای است که در قانون اساسی ایالات متحده آمده و بر اساس آن رئیس ‌جمهوری آمریکا با رای مجمع گزینندگان - اعضای کالج انتخاباتی هر پنجاه ایالت و واشینگتن دی‌سی - برگزیده می‌شود.

دونالد ترامپ، متحدان او در حزب جمهوری‌خواه و تیم حقوقی او بیش از پنجاه شکایت حقوقی در سطح ایالتی برای تغییر نتیجه انتخابات طرح کردند که بیشتر این شکایت‌ها از سوی دادگاه‌ها ایالتی رد شدند و در دو مورد هم دیوان عالی علیه ترامپ و متحدانش رای داد.

تمامی اعضای کالج انتخاباتی ایالت‌هایی که دونالد ترامپ سعی کرده بود در آنجا نتیجه انتخابات را تغییر دهد، از جمله پنسیلوانیا، آریزونا، جورجیا و ویسکانسین، رای خود را به بایدن دادند. این پیام مشخصی برای دونالد ترامپ بود که در دو طرح شکایت اخیرش در دیوان عالی آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات شکت خورد.

پیام مشخص این مراسم نمادین است که کار دیگر تمام است. چه دونالد ترامپ بپذیرد و چه نپذیرد، جو بایدن از روز ۲۰ ژانویه به کاخ سفید خواهد رفت.

نتایج آرای مجمع برگزیدگان آنچنان که در شامگاه دوشنبه مشخص شد به کنگره آمریکا فرستاده خواهد شد. روز شش ژانویه در نشستی در کنگره به ریاست مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری کنونی، نتیجه ثبت می‌شود. پس از آن روز ۲۰ ژانویه بایدن و کاملا هریس معاون منتخب رئیس جمهوری در مراسم تحلیف سوگند خواهند خورد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جویشی

    در نزاع خصومت بین نظام ایران و غربیان و صلح انتزاع و یا دوستی خیالی، یک چیز در آینده نزدیک یا دور و اگر هم نظام ایران برود و جایگزینی حتی سکولار برآید معلومست، که مردم ایران و دولت برآمده از مردم ایران بیرحمی عجیبی که غربیان و از اروپا و امریکا در تحریم فله کردند و به بهانه تحریم نظام ایران، کانال مالی و تهاتری کالاهای مصرفی مانند دارو غذا برقرار نکردند و عملا همدستی شد با مافیایی ها محتکر و گرانفروش بیرحم داخلی! مردمی بر اثر این تحریم فله ای خارجیان و خودتحریمی داخلی ضد بشری، خسارتهای مالی سنگین به عمر و تلفات جانی خوردند.