ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: فعلا خبری از خرید واکسن کرونا نیست

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اعلام کرد فعلاً به دلیل عدم توانایی در تأمین منابع ارزی امکان خرید واکسن کرونا وجود ندارد و به واکسن ایرانی نیز زودتر از خرداد سال ۱۴۰۰ دست پیدا نخواهند کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اعلام کرد فعلاً به دلیل عدم توانایی در تأمین منابع ارزی امکان خرید واکسن کرونا وجود ندارد و به واکسن ایرانی نیز زودتر از خرداد سال ۱۴۰۰ دست پیدا نخواهند کرد.

حسینعلی شهرباری

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، جمعه ۲۸ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به مشکلات ساختاری برای تأمین منابع ارزی جهت خرید و واردات واکسن کرونا گفت:

«تا این لحظه نتوانسته‌ایم منابع ارزی لازم برای خرید واکسن کرونا را تأمین و این پول را به خارج از کشور منتقل کنیم و احتمال دارد که همانند مشکلی که در مورد واکسن آنفلوآنزا داشتیم به طوری که پول تهیه این واکسن را تأمین و به خارج از کشور منتقل کنیم اما نتوانستیم واکسن آنفلوآنزا را وارد کنیم؛ هم اکنون نیز احتمال می‌رود که برای تهیه واکسن کرونا نیز با این مشکل روبه‌رو شویم بنابراین تمام امید ما تولید واکسن کرونا در داخل کشور است.»

به گفته نماینده زاهدان در مجلس یازدهم برای تهیه واکسن کرونا نیاز است که منابع مالی به صورت فرانک تأمین شود: «پول‌هایی که ما داریم تبدیل به فرانک نمی‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم این پول را تأمین و به طرف خارجی منتقل کنیم.»

پیش‌تر پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز دست‌یابی ایران به واکسن خارجی را بعید دانسته بود.

شهریاری در ادامه ضمن اشاره به ناتوانی در تبدیل پول‌های موجود به فرانک به دلیل تحریم‌ها و عدم امکان انتقال آن به خارج از کشور، همه امیدها را منوط به تولید واکسن کرونایی داخلی دانست، با این حال به گفته او واکسن ایرانی نیز تا خرداد سال آینده در دسترس نخواهد بود:

«خوش‌بینانه‌ترین کارشناسان معتقدند که زودتر از خرداد و تیرماه سال آینده به تولید انبوه واکسن کرونا دست پیدا نخواهیم کرد.»

به گفته حسینعلی شهریاری هم اکنون چهار پلتفرم تولید واکسن کرونا در داخل کشور توسط ۷ شرکت دانش بنیان در دست اقدام است:

«از این شرکت‌ها می‌توان به انستیتو رازی، انستیتو پاستور، بنیاد برکت و دو نمونه نیز توسط وزارت دفاع اشاره کرد که در مجموع ۷ نمونه در داخل کشور در حال کار کردن روی تولید واکسن کرونا هستند.»

شهریاری همچنین از اخذ مجوز فاز اول آزمایش انسانی واکسن ساخت بنیاد برکت خبر داد که قرار است از دی‌ماه سال جاری آغاز شود و واکسن شرکت رازی نیز به گفته او تا چند روز دیگر مجوز فاز اول آزمایش انسانی را دریافت خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته کشمکش‌ها میان بنیاد برکت و وزارت بهداشت بر سر زمان و شیوه دسترسی به واکسن کرونا بالا گرفته است. سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان وعده داد تا بهار سال آینده واکسن کرونا در دسترس مردم باشد، اما از سوی دیگر یک روز پیش از سخنان وزیر بهداشت محمد مخبر دزفولی، رئیس ستاد اجرایی «فرمان امام» در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که تزریق واکسن کرونا ساخت شرکت‌های دارویی وابسته به بنیاد برکت هفته اول دی ماه انجام خواهد شد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهمن

    در فکر حوزه های علمیه آخوندی و پاسداری از حرم بشار اسد، ساخت و ساز و هزینه در عراق و لبنان و غزه و ... باشید. مردم بی ایمان و فتنه گر ایران گرفتار و تنگدست و بیمار و معتاد باشند برای نظام مقدس بهتر است. خاطر (قاطر نه، خاطر) مقام معظم ولی امر مسلمین جهان (قاطر نه، خاطر) آسوده باشد !

  • نخٰ‌نما

    چرا با پولهای بلوکه شده در چین و کشورهای دیگر واکسن را تهیه نمیکنید؟