ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییرات اقلیمی: نگرانی آلمان از خشکسالی پنهان

سه سال خشکسالی در کشور پرباران آلمان مشکل‌ آفریده: لایه‌های عمیق‌تر سطح زمین خشک شده اند، هزاران هکتار جنگل از دست رفته، و کشاورزی و کشتی‌رانی در راین ضربه دیده اند.

خاک آلمان در عمق آن هنوز خشک است. کشور پربارانی مثل آلمان در پاییز سال جاری ‌آن‌قدر بارندگی به خود ندید که ذخیره‌های آب زیرزمینی آن را پر کند. کارشناسان محیط زیست نسبت به تأثیرات طولانی‌مدت این خشکی هشدار می‌دهند.

درختان صنوبری که بر اثر خشکسالی مرده اند، جنگل‌های غرب آلمان، ۲۸ آوریل ۲۰۲۰ ــ عکس: Ina FASSBENDER / AFP

گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی حاصل از آن قاره سبز را نیز با مشکل آب مواجه کرده است. مناطق زیادی در آلمان طی تابستان سال جاری با مشکل خشکسالی روبه‌رو شدند. در برخی مناطق این کشور حتی کمبود آب آشامیدنی حس می‌شد.

اما مشکل خشکسالی آلمان در پاییز برطرف نشد. آندراس مارکس، کارشناس آب و مدیر دیده‌بان خشکسالی آلمان در مرکز هلمهولتس در لایپتسیگ دراین‌باره به نشریه آلمانی «اشپیگل» می‌گوید:

«ما تا عمق دو متری زمین در آلمان هنوز مشکل خشکسالی داریم. چنین پدیده‌ای با چنین گستره‌ای را هر ۵۰ سال یک‌بار می‌بینیم».

بنا به بررسی‌های انجام‌شده در آلمان،‌ وضعیت آب تا عمق ۲۵ سانتیمتری خاک در این کشور ــ موسوم به آب در دسترس برای گیاهان ــ خوب است اما بقیه سطح زمین که تا عمق ۱,۸ متری ادامه دارد، در بسیاری نقاط با مشکل خشکی روبه‌رو است.

به گفته آندریاس مارکس، تَربودن لایه بالایی سطح زمین در زمستان عادی است، اما با وجود این بقیه سطح زمین به شکلی غیرعادی خشک است؛ به‌ویژه در نیمه غربی آلمان.

به گفته متخصصان، وضعیت از خشکسالی ۲۰۱۸ نیز بدتر شده است.

آلمان در سه تابستان متوالی اخیر با مشکل خشکسالی رویارو بوده. با گرمایش زمین، نه تنها بارش‌های تابستانی در آلمان کاهش یافته که تبخیر آب از زمین نیز افزایش یافته است. کشاورزان آلمانی به همین دلیل با مشکل مواجه شده اند.

متخصصان همچنین به اشپیگل گفته‌اند که دورنمایی از بهبود اوضاع فعلاً در کار نیست. به ویژه این‌که پاییز سال جاری متوسط بارندگی ۸۲ درصد میانگین بلندمدت بود.

نوامبر سال جاری پنجمین نوامبر خشک آلمان از زمان آغاز ثبت رکورد در ۱۸۸۱ بود.

تأثیرات خشکسالی پنهان بر اقلیم و اقتصاد آلمان

یک دور باطل چرخه آب با خشکسالی در آلمان به راه افتاده. هرچه خاک تَری بیشتری داشته باشد، آب راحت‌تر به عمق آن نفوذ می‌کند. با خشک‌ترشدن سطح زمین، نفوذ آب کاهش می‌یابد و بارندگی‌ها هرچه کمتر و کمتر می‌توانند سفره‌های آب زیرزمینی را پر کنند.

کشاورز آلمانی خاک خشک زمین‌اش را نشان می‌دهد، ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ ــ عکس: THOMAS KIENZLE / AFP

به علاوه، تحقیق‌های گروهی از دانشمندان که اخیراً در نشریه «پیشگامان علم زمین» منتشر شد، نشان می‌دهد که درجه حرارت آب‌های زیرزمینی در باواریای آلمان نسبت به ۳۰ سال پیش یک درجه گرم‌تر شده. این گرمایش خود باعث تغییرات اقلیمی دیگر و تغییر در جریان حرکت آب می‌شود.

خشکسالی آلمان در سال‌های اخیر باعث کاهش جنگل‌های این کشور ــ ۲۸۵ هزار هکتار ــ شده است. در پژوهشی که اخیرا در مجله «نیچر»‌ منتشر شد، افزایش مرگ جنگل‌ها در اروپا یک تأثیر مستقیم خشکسالی در این قاره عنوان شده است.

خسارت‌های اقتصادی تنها محدود به از دست رفتن ثروت طبیعی جنگل‌ها نیست.

در وهله اول، کشاورزان آلمانی با دردسر روبه‌رو شده اند. کمبود بارندگی باعث کاهش محصولات آنها شده و خشکسالی دامنه‌دار آفت‌های مزرعه‌ها را افزایش داده است.

در وهله دوم، کشتی‌رانی در راین با مشکل مواجه شده و کشتی‌ها در راین مرکزی تنها می‌توانند با نیمی از ظرفیت حرکت کنند.

به گزارش رویترز، تاجران و بازرگان‌ها می‌گویند کشتی‌‌ها را نمی‌توان با ظرفیت کامل در قسمت‌های شمالی و مرکزی راین به دلیل کاهش سطح آب آن حرکت داد، به ویژه در مناطق نزدیک به کلن و کواب. بارندگی‌های پاییزی تنها سطح آب در مناطق جنوبی را به سطح عادی آن بازگرداند.

تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین به خطری جدی برای تمام کشورهای جهان بدل شده است. کارشناسان سازمان ملل هشدار داده اند که اگر اصلاحات ریشه‌ای ضروری در این دهه میلادی ــ‌ تا ۲۰۳۰ ــ رخ ندهد و انتشار گازهای گلخانه‌ای به شکل قابل توجهی کاهش نیابد، ویرانگرترین تأثیرات گرمایش زمین تا ۲۰۴۰ پدیدار خواهند شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.