ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عادی‌سازی رابطه با اسرائیل: وعده دو‌ میلیارد‌ دلاری آمریکا به اندونزی

همزمان پاکستان اعلام کرد به پیشنهاد امارات متحده عربی برای برقراری رابطه با اسرائیل پاسخ منفی داده است.

یک مقام ایالات متحده آمریکا اعلام کرد این کشور حاضر است در قبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل، کمک‌های مالی خود به اندونزی را تا چند میلیارد دلار افزایش دهد. همزمان وزیر خارجه پاکستان نیز اعلام کرد به پیشنهاد امارات متحده عربی برای برقراری رابطه میان پاکستان و اسرائیل پاسخ منفی داده است و آن‌ را منوط به حل مسئله فلسطین دانست.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

ایالات متحده آمریکا در قابل پاسخ مثبت به به طرح دونالد ترامپ برای عادی‌سازی روابط کشورهای مسلمان با اسرائیل، به دولت اندونزی پیشنهاد کمک چند میلیارد دلاری داد.

آدام بوهیلر، رئیس اجرایی «شرکت توسعه مالی بین‌المللی ایالات متحده» (The U.S. International Development Finance Corporation) دوشنبه ۲۱ دسامبر/۱ دی در مصاحبه‌ای گفت این شرکت می‌تواند بودجه کنونی یک میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در اندونزی را تا بیش از دو برابر افزایش دهد، اگر اندونزی در جهت تحکیم روابط با اسرائیل گام بردارد. «شرکت توسعه مالی بین‌المللی ایالات متحده» یک آژانس دولتی‌ست که خارج از مرزهای این کشور سرمایه‌گذاری می‌کند.

بوهیلر که به نمایندگی از جرارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده به اورشلیم (بیت‌المقدس) سفر کرده است، در ادامه گفت: «ما درحال گفت‌وگو درباره این مسئله هستیم. اگر آن‌ها آماده‌اند، که آماده‌اند، اگر آماده نیستند، حاضریم حتی حمایت مالی خود را از این هم بیشتر کنیم.». او افزود: «بسیار محتمل است که حمایت مالی این شرکت از اندونزی، بزرگ‌ترین کشور مسلمان شرق آسیا یک تا دو میلیارد دلار بیشتر شود.»

در پیوند با این خبر، پاکستان هم دوشنبه اعلام کرد به پیشنهاد ابوظبی مبنی بر عادی‌سازی روابط میان اسلام‌آباد و تل‌آویو پاسخ منفی داده است و تا زمانی که مسئله فلسطین و اسرائيل حل نشود، حاضر نیست اسرائیل را به‌رسمیت بشناسد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان یک روز پس از سفر به امارات گفت:

«من به صورت قاطعانه موضع پاکستان در قبال اسرائیل را به وزیر خارجه امارات متحده اعلام کردم. ما تا پیش از این‌که راه ‌حل مشخص و دائمی برای مسئله فلسطین پیدا نشود، نمی‌توانیم رابطه‌ای با اسرائیل برقرار کنیم و این کار را نخواهیم کرد».

رسانه‌های اسرائیل به‌دنبال این سفر مدعی شده بودند اسلام‌آباد به صورت پنهانی فردی را برای انتقال پیام به اسرائیل فرستاده است.

وزیر خارجه پاکستان همچنین اعمال فشار از سوی ریاض و ابوظبی را رد کرد و گفت:

«اولاً پاکستان در زمینه برقراری روابط با اسرائیل تحت فشار نیست و ثانیاً پاکستان نه براساس فشار، بلکه با توجه به منافع و سیاست‌های خود تصمیم‌گیری می‌کند.»

به گفته قریشی همتای اماراتی او «عمق احساسات پاکستانی‌ها نسبت به فلسطین و کشمیر» را «کاملا درک کرده است».

مسئله فشار بر پاکستان از آنجا مطرح شده بود که عمران خان، نخست‌وزیر این کشور پیشتر گفته بود برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل از سوی برخی از «کشورهای دوست» تحت فشار قرار دارد.

دولت ترامپ و رهبران اسرائیل در ماه‌های اخیر موفق شدند امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل ترغیب کنند. به گفته بوهیلر ایالات متحده امید دارد بتواند پیش از پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، عمان و عربستان سعودی را نیز به این جمع اضافه کند، اما شرکت او برای سرمایه‌گذاری در این کشورها و دیگر کشورهایی که درآمد مالی بالایی دارند، محدودیت دارد.

به گزارش شبکه الجزیره دولت ایالات متحده از طریق «شرکت توسعه مالی بین‌المللی» در حال سرمایه‌گذاری در روابط تازه‌تاسیس اسرائيل با مراکش و امارات متحده عربی است و به همین منظور یک صندوق توسعه مشترک میان ایالات متحده، اسرائيل و امارات در اورشلیم را برای ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری منطقه‌ای ایجاد کرده و همچنین در راستای یک طرح تجاری میان ایالات متحده و مراکش، نخستین شعبه از یک شرکت مربوط را در آفریقا افتتاح کرده است.

آمریکا همچنین با هدف مقابله با روسیه و چین، در حال بررسی طرح خطوط انتقال گاز طبیعی به آسیای مرکزی و اروپاست و از سوی دیگر به کشورهای آمریکای لاتین که میلیاردها دلار به چین بدهکارند، پیشنهاد کمک داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.