ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان خواستار روابط بهتر با اسرائیل شد

اردوغان گفت ترکیه دوست دارد روابط بهتری با اسرائیل داشته باشد اما مشکل در این زمینه برخی مقام‌های بلندپایه این کشور و سیاست اسرائیل در قبال فلسطینی‌هاست.

رجب طیب اردوغان گفت ترکیه در پی برقراری روابط بهتر با اسرائیل است. او مشکل را برخی مقام‌های بلندپایه این کشور و سیاست اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها دانست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ـ عکس از شاتر استاک

به‌گزارش رویترز، ترکیه و اسرائیل، متحدان سابق، در سال ۲۰۱۸ به‌دنبال درگیری‌هایی که در آن ده‌ها فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در مرز غزه کشته شدند، دیپلمات‌های عالی‌رتبه خود را متقابلاً اخراج کردند.

آنکارا بارها اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل و رفتار با فلسطینی‌ها را محکوم کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، جمعه ۲۵ دسامبر / ۵ دی پس از نماز جمعه در مسجد جامع «عمر اوزترک» استانبول در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت ترکیه مایل به ارتقای روابط خود در سطح بهتری با اسرائیل است، «اما اختلاف نظر ما بر اساس عدالت و احترام به تمامیت ارضی کشورهاست».

او افزود:

«مناسبات در زمینه تبادل اطلاعات با اسرائیل قطع نشده و همچنان ادامه دارد. تنها در مورد برخی مقام‌های بلندپایه این کشور با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم.»

اردوغان تأکید کرد که «اگر این مسائل در سطح بالا نبود روابط ما کاملاً طور دیگری بود».

او درباره عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل، موضع ترکیه را تکرار کرد:

«ما به هیچ وجه نمی‌توانیم سیاست اسرائیل در مورد سرزمین‌های فلسطین را بپذیریم. این برخلاف تلاش برای عدالت و رویکرد ما به سرزمین فلسطین است . سیاست در قبال فلسطین خط قرمز ماست. برای ما غیرممکن است که سیاست اسرائیل در مورد فلسطین را بپذیریم.»

آنکارا و تل آویو همچنان تجارت قابل توجهی دارند. بر اساس آمار مرکز صادرات اسرائیل، از سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، صادرات ترکیه بیش از دو برابر واردات از اسرائیل بوده است. صادرات محصولات شیمیایی اسرائیل به ترکیه در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۵۰ درصد بوده است که پس از آن پلاستیک با ۱۲ درصد و سوخت با ۹ درصد قرار دارند.

با این حال سطح مبادلات تجاری دو طرف در یک سال گذشته افزایش یافته به‌طوری که روزنامه اورشلیم پست در ماه اکتبر گذشته نوشت، تراز بازرگانی دو جانبه ترکیه و اسرائیل به بیش از ۶ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته میناش کارمون، رئیس پیشین شورای کاری اسرائیل- ترکیه و مالک یک شرکت صادرات و واردات، ترکیه ششمین شریک تجاری اسرائیل است.

اسرائیل که به‌طور رسمی روابط خود با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش را در ماه‌های پایانی سال جاری میلادی از سر گرفت، روز چهارشنبه اعلام کرد که در تلاش است روابط خود را با یک کشور مسلمان دیگر ـ احتمالاً در آسیا ـ عادی کند.

در این پیوند، آدام بوهیلر، رئیس اجرایی «شرکت توسعه مالی بین‌المللی ایالات متحده» دوشنبه ۲۱ دسامبر / یکم دی اعلام کرد که آمریکا حاضر است در قبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل، کمک‌های مالی خود به اندونزی را تا چند میلیارد دلار افزایش دهد.

با این حال در روزهای اخیر پاکستان و تونس گفته‌اند قصد ندارند روابط خود با اسرائیل را عادی کنند.

آنکارا مذاکرات آمریکا و اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش را محکوم کرده است.

اردوغان همچنین با انتقاد از تصمیم بحرین برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، آن را ضربه‌ای به آرمان فلسطین دانست.

ترکیه یکی از هم‌پیمان‌های نزدیک اسرائیل در منطقه به‌شمار می‌رفت اما در سال ۲۰۱۰ با کشته شدن ۱۰ شهروند تُرکِ طرفدار فلسطینی‌ها توسط سربازان اسرائیلی، روابط دو کشور به تیرگی گرایید. در سال‌های بعد دو کشور گام‌هایی برای بهبود روابط خود برداشتند اما در سال  ۲۰۱۸ این روابط بار دیگر تیره شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهمت

    العربیه :پایگاه خبری سوئدی «نوردیک مانیتور» روز شنبه گزارشی از پرونده مطرح در شعبه 23 دادگاه جنایی آنکارا در مورد فعالیت نهاد امنیتی ترکیه منتشر کرد. این گزارش اشاره می کند که انفجار در برخی انبارهای اسلحه با هدف امحای شواهد ارسال اسلحه از سوی دولت رجب طیب اردوغان به گروه داعش بوده است. این گزارش روابط نزدیک دولت اردوغان و حزب حاکم در ترکیه با گروه ستیزه جوی داعش را تایید می کند. مدارک درز کرده از دادگاه عالی جنایی فاش می کند اداره اطلاعات ارتش ترکیه بنا به اظهارات «احمد اوزجان» رئیس مرکز ارزیابی اطلاعات ارتش پی برده بود که انفجار در برخی انبارهای اسلحه برای امحای شواهد ارسال سلاح از سوی حزب حاکم به داعش بوده است. مدارک منتشر شده توسط این پایگاه خبری نشان می دهد انبارهای منفجر شده در حد فاصل شهرهای افیون و اورفا در خاک ترکیه و همچنین برخی انبارها در منطقه تحت کنترل آنکارا در شمال قبرس قرار دارند. این گزارش یادآوری می کند در سپتامبر 2014روزنامه «تارف» گزارشی از ارسال اسلحه و مهمات جنگی توسط حکومت اردوغان به داعش منتشر کرده بود که به تعطیلی روزنامه و بازداشت مدیر مسئول آن انجامید. گزارش همچنین به طرح سوال نماینده مجلس «لطفو تورکان» از وزیر وقت دفاع در سپتامبر 2014 در رابطه با سلاح های ترکی بکار گرفته شده از سوی داعش اشاره می کند که البته چنین ادعایی از سوی وزیر مذکور تکذیب شد. مدارک افشا شده شامل تحقیقاتی جنایی در سال 2013 در مورد ارتباط گروه القاعده و دستیابی تروریست های این گروه به مواد اولیه تولید گاز سارین از ترکیه نیز می باشد

  • یاسر

    این ناز و کرشمه‌های آقای اردوغان در نوع خود بی نظیر است! ترکیه یکی از معدود کشورهای مسلمان دنیاست که با اسرائیل روابط اقتصادی بسیار زیادی دارد. این جنگ زرگری ظاهری از آن پدرسوخته بازیهای دنیای سیاست است. البته ناگفته نماند، جنگ نمایشی جمهوری اسلامی هم خدمات بسیار بزرگی به اسرائیل کرد، که هرگز ترکیه به گَرد آن هم نمی رسد. اگر حماقتهای 40 ساله جمهوری اسلامی نبود، فشار کشورهای اروپایی و سازمان ملل، تابحال فلسطین و اسرائیل را به صلحی دائمی کشانده بود.

  • حمید

    خواجه مگو که من منم ، من نه منم ، نه من منم گر تو توئی و من منم ، من نه منم ، نه من منم حالا که قافیه تنگ امده*«رجب اوغلی»* به لکنت زبان افتاده. تا دیروز عربده مستانه سرمیداد زیرا حمایت بی چون و چرای *اوباما* از او و چراغ سبز امریکا به بانک جهانی برای میلیاردها دلار اعتبار مالی به او و سرو سامان یافتن اقتصاد نابسامان ترکیه این توهم را در «پاشای» ما بوجود اورد که گویا شب زنده داریهای او در مساجد و قران بسر گرفتن بوده که باعث رونق اقتصادی اش شده است!! بسی خیال باطل. جماعت بیخرد و نادان. واقعا کجایند حامیان دیروزی *اسلام رحمانی* نوع ترکیه ای که اشتی بین ازادی و دین اسلام را بنمایش گذاشته است. این خود شیفته چه هذیانها که نگفت و وقتی زمان باز پرداخت اقساط بدهیهای ترکیه سر رسید،پاشا دیروز ناگهان( عابد و مسلمانا شده ) و باز از صلح و دوستی دم میزند. اما نمیداند که اون ممه را لو لو برده.