ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی کمیسیون اقتصادی: دولت برای اینکه بتواند سرپا بایستد، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

ًبه گفته مهدی طغیانی دولت عملا ورشکسته است. با این حال فضای مجلس به سمت این می‌رود که بودجه تأیید شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد کسری بودجه دولت به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. فضای مجلس در این مسیر پیش می‌رود که بودجه در داخل مجلس اصلاح شود و نه به دست خود دولت، چنانکه معمولاً روال کار بوده است.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت برای اینکه بتواند سرپا بایستد، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۸ دی در یک نشست خبری که بعد از برگزاری جلسه سران قوا انجام شد گفت:

«با رییس جمهور توافق شد که بودجه‌ای را به نتیجه برسانیم که تورم‌زا نباشد؛ اولویت آن در حوزه معیشت، سلامت و رسیدگی به محرومین و قشر مستضعف جامعه باشد و در جهت محرومیت‌زدایی و توجه ویژه به بحث تولید حرکت کند.»

یک روز بعد سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه با خبرگزاری فارس ابعاد ورشکستگی اقتصادی دولت را مشخص کرد. مهدی طغیانی گفت:

«کسری شدید عملیاتی بودجه نزدیک به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان، نشان‌دهنده این است که دولت اگر حتی هیچ هزینه عمرانی هم نکند اما برای اینکه بتواند سرپا بایستد، برای تأمین هزینه‌های خود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کمبود دارد که یا از محل فروش نفت یا از محل انتشار اوراق جبران می‌کند.»

مبنای بودجه ۱۴۰۰ بر اساس ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی از محل صدور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز در نظر گرفته شده است. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه مصاحبه با فارس گفت:

«این وضعیت [بدهی کلان دولت] در آینده می‌تواند بسیار برای کشور مشکل‌ساز باشد و حتی دولت را از نظر مالی ورشکسته کند، ایده‌های مختلفی در بحث اصلاح بودجه وجود دارد، برخی معتقد هستند بودجه را باید رد کرد تا دولت آن را اصلاح کند. برخی معتقدند باید در خود مجلس اصلاحات اساسی پیگیری شود. فضای مجلس به سمت این می‌رود که بودجه تأیید شود و اصلاحات اساسی از جهت منابع درآمدی و هزینه‌ای اتفاق افتد.»

علیرضا سلیمی نماینده محلات و عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از مخالفت نمایندگان با کلیات طرح بودجه در هفت حوزه خبر داد. این هفت حوزه عبارتند از: ۱- رابطه مالی دولت و نفت ۲- هدفمندی یارانه‌ها ۳- مالیات‌ها ۴- تراز عملیاتی بودجه ۵- بدهی‌های دولت ۶- رابطه مالی دولت و صندوق توسعه و ۷- اوراق و بدهی‌های نجومی دولت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.