ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمهوری اسلامی مدعی شد از بهمن ماهانه ۱,۵ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا تولید می‌کند

پیش از این مسئولان کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته بودند واکسن ایرانی کرونا اواخر تیرماه آینده تولید خواهد شد رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» از تولید آن در سه هفته دیگر خبر داد.

رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» از تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا در عرض سه هفته دیگر خبر داد در حالی‌که مسئولان کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا پیش از این گفته بودند واکسن ایرانی کرونا اواخر تیرماه آینده تولید خواهد شد.

واکسن ایرانی کرونا ـ عکس از خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی

محمد مخبر، رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» سه‌شنبه ۹ دی اعلام کرد تولید ماهانه ۱,۵ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا ظرف سه هفته آینده آغاز می‌شود. او گفت:

«در حال حاضر توانایی داریم که از دو یا سه هفته آینده ماهانه ۱,۵ میلیون دوز از واکسن کرونا را در ایران طراحی و تولید کنیم. این در حالیست که تجهیزاتی که آورده و متصل می‌شود، بخشی در داخل قابل تهیه هستند و این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم بیش از ۱۲ میلیون دوز واکسن در ماه تولید کنیم؛ قطعا اگر به این نقطه برسیم، دیگر چیزی به اسم مشکل واکسن نخواهیم داشت.»

مخبر افزود:

« تولید واکسن کرونا در ایران محصول یک کارگروهی و همکاری نزدیک وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشمندان شجاع کشور با ستاد اجرایی فرمان امام و یک کار بی‌نظیر است که در تاریخ کشور ماندگار می‌شود.»

ساخت، آزمایش، دریافت مجوز و تولید انبوه واکسن‌های بی‌خطر، از چالش‌های بزرگ صنایع ‌داروسازی جهان است که در ماه‌های اخیر چند شرکت دارویی که روی واکسن کرونا کار می‌کردند این مراحل را پشت سر گذاشته و واکسن‌های خود را به بازار عرضه کرده‌اند.

در ایران مسئولان گفته‌اند ساخت و تولید دست‌کم هشت واکسن کرونا در ۱۲ شرکت پیش برده می‌شود. داده‌های علمی روند تولید این واکسن‌ها در دسترس عموم قرار ندارد و بیشتر شرکت‌های مزبور در زمینه ساخت و تولید واکسن سابقه‌ای ندارند.

مینو محرز، محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران ۱۶ آذرماه سال جاری گفته بود که واکسن ایرانی کرونا به‌تازگی مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق را برای ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت کرده و «اگر نتایج مطالعات انسانی این واکسن هم مانند فاز حیوانی آن خوب و موفقیت‌آمیز باشد، امیدواریم تا اواخر تیرماه به تولید برسد».

محرز درباره متد واکسن ایرانی کرونا نیز گفته بود که این واکسن بر اساس متد ویروس کشته‌شده و ضعیف‌شده تهیه شده است. این متد در تولید واکسن چینی کرونا به‌کار رفته است.

محققان ایرانی پیش از این گفته بودند که جمهوری اسلامی از دانش و تکنولوژی تولید واکسن کرونا برخوردار است، ولی زیرساخت‌های لازم را ندارد.

محمد مخبر، رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» در این‌باره گفته:

«تجهیزاتی آورده و متصل می‌شود که بخشی از آن‌ها در داخل قابل تهیه هستند و این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم بیش از ۱۲ میلیون دوز واکسن در ماه تولید کنیم. قطعاً اگر به این نقطه برسیم، دیگر چیزی به اسم مشکل واکسن نخواهیم داشت.»

حجت نیک ملکی سخنگوی «ستاد اجرایی فرمان امام»، سه‌شنبه ۹ دی از آغاز آزمایش انسانی واکسن کرونای تولید ایران با تزریق واکسن بر روی ۵۶ نفر و به صورت مرحله‌ای خبر داد.

محمد مخبر با تأکید بر این‌که «قطعاً کشور از نظر واکسن دچار مشکل نخواهد شد»، گفت:

«علاوه بر این واکسن که امروز وارد فاز مطالعه بالینی انسانی شد، شش مسیر دیگر را برای تولید واکسن دنبال می‌کنیم.»

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره خرید واکسن‌های خارجی اظهارات متناقضی بیان کرده‌اند. آن‌ها ابتدا تحریم‌ها، موانع انتقال ارز برای خرید واکسن خارجی و نبود امکانات برای نگهداری واکسن کرونا در دمای منفی ۷۰ درجه را از جمله مشکلات عنوان کردند اما بعد، از رفع بعضی از این موانع از جمله موانع بانکی سخن گفتند. برخی از مسئولان جمهوری اسلامی نیز خرید واکسن از کشورهای غربی و آمریکا را به‌طور کلی رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی به لحاظ گسترش پاندمی کرونا جزو ۱۵ کشور کروناخیز جهان است و اگر واکسیناسیون را آغاز نکند وضعیت پاندمی در ایران می‌تواند وخیم‌تر شود.

براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در روز سه‌شنبه ۹ دی، مجموع مبتلایان به کرونا در کشور به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۴۸۱ نفر و شمار جان‌باختگان بیماری کرونا نیز به ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ای رهبر آزاده واکسن شده آماده

    چه اصراری دارید با واکسن داخلی شروع کنید. واکسن ارزان قیمت ۴ دلاری هم داره میاد. فعلا با همین خارجی ها شروع کنید. واکسن شما هنوز نه به داره نه به باره.