ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت بهداشت: تولید واکسن «خوراکی» کرونا در دستور کار است

این نگرانی وجود دارد که جهش‌های ویروس کرونا بر ایمنی‌زایی واکسن‌هایی که بر پایه ویروس غیرفعال تولید می‌شوند تاثیرگذار باشد.

به گفته‌ رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت یکی از شرکت‌های ایرانی تولید واکسن خوراکی کووید-۱۹ را در دستور کار خود قرار داده است. این نگرانی وجود دارد که جهش‌های ویروس کرونا بر ایمنی‌زایی واکسن‌هایی که بر پایه ویروس غیرفعال تولید می‌شوند تأثیرگذار باشد.

کرونا در ایران ـ عکس از آرشیو

حسین وطن‌پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت چهارشنبه ۱۰ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«واکسنی که از ویروس غیرفعال تهیه می‌شود با ورود به بدن موجب تولید آنتی‌بادی در بدن می‌شود. پلتفرم‌های دیگری هم در ساخت واکسن وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ساخت واکسن با  mRNA، DNA  و پروتئین ساب یونیت اشاره کرد. در پلتفرم پروتئین ساب یونیت، یک قطعه‌ پروتئینی ویروس که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند به جای کل ویروس استفاده می‌شود.»

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران دوشنبه ۸ دی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت کارآزمایی بالینی فاز یک واکسنِ تولید مشترک با یکی از کشورها به پایان رسیده و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در کشور همکار در حال انجام است. علاوه بر این به گفته بیگلری ایران از طریق سبد کوواکس و تولید داخلی هم در تلاش است بخشی از واکسن مورد نیازش را تهیه کند. ساخت واکسن به کمک ویروس غیرفعال، ساده‌ترین نوع ساخت یک واکسن است که تکنولوژی تولید از سال‌ها پیش در مؤسسه رازی وجود داشته و واکسن تولید ایران هم از این نوع است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت:

«در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بر روی همه‌ انواع پلتفرم‌های ساخت واکسن مشغول فعالیت‌اند. یک شرکت در خصوص تولید واکسن بر اساس DNA فعال است و حدود سه شرکت دیگر در تلاش برای ساخت واکسن بر پایه mRNA هستند. حدود دو شرکت دیگر در نظر دارند واکسنی بر اساس پروتئین ساب یونیت بسازند و حدود هفت شرکت ایرانی نیز در حال تلاش برای تولید واکسن بر پایه ویروس ضعیف شده هستند. در مجموع حدود ۱۶ شرکت مدعی در حال فعالیت برای ساخت واکسن کرونا هستند. یکی از این شرکت‌ها نیز تولید واکسن خوراکی کووید-۱۹ را نیز در دستور کار خود دارد.»

نخستین گام‌ها اما با احتیاط

وطن‌پور یادآوری کرد که اگر پروسه دقیق تأیید آزمایش‌ها و مصرف واکسن طی نشده باشد ممکن است عارضه‌ جدی در واکسن‌ها مشاهده شود و به همین دلیل باید محتاطانه گام برداشت.

روز گذشته  آزمایش انسانی واکسن کرونای تولید ایران با نام «کوو ایران» با تزریق واکسن بر روی چند داوطلب در یکی از هتل‌های تهران با حضور وزیر بهداشت آغاز شد.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی گفت:

«دیروز هم اولین تست بالینی واکسن ایرانی کرونا انجام شد. در این مرحله مشخص می‌شود آیا واکسن ساخته شده عوارض حاد و شدید دارد یا خیر.»

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت:

«جهش‌های ویروس کرونا ممکن است بر ایمنی‌زایی واکسن‌هایی که بر پایه ویروس غیرفعال تولید می‌شوند تأثیرگذار باشد.»

در ایران هنوز اطلاعات موثقی از شیوع نسخه جهش یافته ویروس کرونا که در بریتانیا و آفریقای جنوبی و اخیراً در آمریکا مشاهده شده در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اگر ایران بخواهد از سهمیه‌اش در کوواکس استفاده کند و حق انتخاب داشته باشد، باید از قبل به ازای هر دوز واکسن به جای ۱,۶ دلار، ۳,۵ دلار بپردازد. به این ترتیب اگر ایران بخواهد نصف جمعیتش را از طریق کوواکس واکسینه کند، باید در ابتدا به جای ۶۵ میلیون دلار ۱۴۳ میلیون دلار بپردازد. نپذیرفتن پیشنهاد کوواکس ممکن است به معنای دریافت دیرتر دوزهای واکسن باشد. آسوشیتدپرس می‌نویسد در ایران زیرساخت لازم برای واکسیناسیون همگانی وجود دارد.   

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بدون هییچ شک و شبهی حکومت حیون الله قصد دارد اقشار مردمی ایران را که هنوز مبتلا نشده اند را هم اجبارآ" به ویروس کرونا با واکسن های چینی و روسی ساز مبتلاا کند ...بله نقشه شیطانی فرای تصورشوم برای منقرض کردن مردم ایران ..اقشاری حیون های بسیجی و پاسداربا تبانی با چین و روسیه ودریافت مقادیر کلان درصدد آزمایش کردن واکسن های چینی و روسی برروی مردم برامده اند...بله مقادیر نجومی هم دریافت کردند که دستگاه تشخیص دهنده میتلا شده گان به ویروس کرونا بسازند که دیگر خبری ازچنین دستگاهی و تشخیصاتش منتشر نمی شود...حکومت حیون الله تنها تولید خودکفایانه اش چپاولگرها و شکنجه گران و قاتلان مردم بوده است و ضمیمه انهم تولید طلبه ها و آخوندها و همچنین خلاقیت پر کردن کیف های حماس و شرکاء با میلیون ها دلار بوده است ..ایا سوریه و لبنان و فلسطین نشین ها ازواکسن های بسیجی سازاستفاده خواهند کرد و یا حکومت حیون الله باپرداخت کلان مقدار دلار برای آنها واکسن های امریکائی و اروپائی کرونا سفارش داده است...ای مردم کجایئد که نگذارید به خوکچه های هندی آزمایشگاهی چینی وروسی تبدیل تان کنند !!!مورد دیگر و بسیار حائز اهمیت ترآنست که اگرکشورهای اروپائی وغیره واکسن های چینی و روسی را به رسمیت نشناسند درحقیقت محض ایران را همچنان بابت ویروس کرونا تحریم خواهند کرد و ازورود ایرانی ها به کشورهایشان جلوگیری خواهند کرد ...