ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس انستیتو پاستور: خرید واکسن فایزر عاقلانه نیست

علیرضا بیگلری می‌گوید امکان نگهداری واکسن فایزر و استفاده از آن برای ۸۰ میلیون نفر میسر است ولی بهتر است وارد این فاز نشویم چون سرمایه‌گذاری عظیمی می‌خواهد.

رئیس انستیتیو پاستور ایران می‌گوید با در نظر گرفتن مزایا و معایب واکسن فایزر، خرید آن عاقلانه نیست.

علیرضا بیگدلی، رئیس انستیتو پاستور ایران ـ عکس از شکیبا شیرازی تهرانی ـ سایت عطنا

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران چهارشنبه ۱۰ دی در مصاحبه با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران گفت:

«برای خرید واکسن دو راه داشتیم. اول قرارداد با کارخانه‌ای خاص که منطقی نبود و ریسک بالایی داشت چون در صورت عدم موفقیت‌آمیز بودن این واکسن، پول ما سوخت می‌شد. راه دوم قرارداد با کواکس بود.»

برای توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان ۱۵۰ کشور از جمله ایران توافق‌نامه‌ای با اتحادیه بین‌المللی واکسن موسوم به «کواکس» امضاء کرده‌اند. هدف از این توافق‌نامه این است که تا پایان سال آینده دو میلیارد دوز واکسن کرونا به‌طور عادلانه در اختیار کشورهای عضو کواکس قرار گیرد. یکی از واکسن‌ها در سبد کواکس واکسن تولید آمریکا از واکس‌های MRNA ست که می‌بایست در دمای بسیار پایینی نگهداری شود. بیگلری در ادامه مصاحبه با رادیو تهران گفت:

«امکان نگهداری واکسن فایزر و استفاده از آن برای ۸۰ میلیون نفر میسر است ولی بهتر است وارد این فاز نشویم چون سرمایه‌گذاری عظیمی می‌خواهد. این واکسن در کشورهای اروپایی هم با حجم کم توزیع می‌شود. برای کشوری مثل ایران که وسعت و نقاط دورافتاده بسیار دارد با صرف نظر از عوارض و قیمت فایزر، انتخاب عاقلانه آن است از واکسن دیگری استفاده شود. فایزر باید در دمای ۷۰ درجه زیر صفر نگهداری شود. به همین دلیل واکسن‌های کواکس بهترین انتخاب در نگهداری و زیرساخت و عوارض ناشی از آن است.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اگر ایران بخواهد از سهمیه‌اش در کواکس استفاده کند و حق انتخاب داشته باشد، باید از قبل به ازای هر دوز واکسن به جای ۱,۶ دلار، ۳,۵ دلار بپردازد. به این ترتیب اگر ایران بخواهد نصف جمعیتش را از طریق کوواکس واکسینه کند، باید در ابتدا به جای ۶۵ میلیون دلار ۱۴۳ میلیون دلار بپردازد. نپذیرفتن پیشنهاد کواکس ممکن است به معنای دریافت دیرتر دوزهای واکسن باشد.

علیرضا بیگلری دوشنبه ۸ دی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود کارآزمایی بالینی فاز یک واکسنِ تولید مشترک با یکی از کشورها به پایان رسیده و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در کشور همکار در حال انجام است. علاوه بر این به گفته بیگلری ایران از طریق سبد کواکس و تولید داخلی هم در تلاش است بخشی از واکسن مورد نیازش را تهیه کند. در این فاصله نسخه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا، آفریقای جنوبی و اخیراً در آمریکا و چند کشور اروپایی از جمله هلند و فرانسه مشاهده شده است. بیگلری در ادامه مصاحبه با رادیو تهران گفت:

«باید منتظر باشیم تغییرات زیادی در چرخه جهش ویروس کرونا اتفاق بیفتد. بنابراین مطمئن‌ترین راه پیشگیری است که معمول‌ترین روش آن هم استفاده از ماسک، رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است. کشورهایی که می‌خواهند فقط به واکسن متکی باشند ممکن است نتیجه مناسبی را دریافت نکنند.»

علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود به سبب آن‌که ایران در فهرست سیاه FAFT  قرار دارد سهمیه واکسن کرونایش باطل شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهزاد

    هزینه خرید واکسن فایزر در مقایسه با حجم دزدی ها و اختلاس ها و پول هایی که رژیم در کشورهایی مثل سوریه و عراق و لبنان و... هزینه میکنه هیچی نیست، این بی شرف ها حاضر نیستن یک ریال برای مردم ایران خرج کنن، فقط خودشون آدم هستن و مردم نامحرم.

  • دخو

    آقا/خانم Aryan لطفآ از آب گل آلود ماهی نگیرید! جمهوری طاعونی اسلامی محصول و پروردهء سلطنت پهلوی است و بس. از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۳۲, که شاه با کمک فدائیان اسلام و کاشانی و ....علیه مصدق انجام داد, تا تاسیس "انجمن حجتیه" توسط ساواک, تا هزاران نمونهء دیگر. و این واقعیت هایی است که تمامی ایرانیان بدان آگاه می باشند, اما فقط سلطنت باختگان هستند که هنوز نیز جرات و بلوغ قبول کردن جنایات و خیانت های خویش به مردم ایران را ندارند و بیشرمانه ادعا میکنند که دوران سواد کوهی, موسوم به "پهلوی", نامی که آنها از دیگران دزدیدند , کشور استقلال داشت. اگر آن "عاری از مهر" پست فطرت, بی همه چیز "استقلال" داشت, پس چرا به فرمان اربابانش گورش را گم کرد و از ایران با چشمهای گریان فرار کرد , و کشور را دو دستی تقدیم آخوندها نمود؟

  • حقیقتگو

    بله آقازاده بسیجی و حیون الله زاده اسلامی دیگربطورعلنی می گوید که حکومت حیون الله ورهبر حیونی ضد ایرانی تحت هیچ شرایطی حاضرنییست دلارهای نازنین برای مردمی بعنوان خش و خاشاک می شناسد و فقط مردن و منقزض شدن نسل شان هدف حکومت حیون الله * است هزینه کند ...درحقیقت محض این حیون می گوید مردم ایرانی ارزش دلاری نداری ندارند که باید دلاری برایشان هزینه کرد!! دردوره قبلی رئیس جمهورنمائی اخوند حیون الله روحانی بطورعلنی درمطبوعات و گزارش ها افتخارانه علام کرد که 35میلیاردلار را به عراق و سوریه و لبنان وفلسطین اختصاص داده است البته این حیون عبابردوش تنها به دستورحیون رهبرخامنه ای عمل کرده بودند!! بدفعات درهمین سال و سال گذشته اقشارحکومت حیون الله ازجمله ظریف و شرکاء با چمدان های مملو دلاری به سوریه و لبنان تشریف فرما شدند !! چرا اقشارحیون الهی های اسلامی و زامبی شان چنین و چنان اقتادارمند شدند که بطورعلنی خواهان تلف شدن مردم هستند باید ازهمین مردمی پرسید که چهل ساله موجودیت شان چه فیزیکی و چه اعمالی درمقابل دفاع ازکشورشان و حق وحقوق شان صفر مطلق بوده است ...برو بابا کی دلاربراشون خرج میکنه اینها پوست شان ازپوست گرگدن کلفت تره ...نه با تحقیر و نه با توهین ونه با فقر وزجر ازپوست شون عبور می کنه ...برن بمیرن اگر اخلالی کردن چند تیرهوائی درکنید همشون فرارمی کنند !!

  • Arian

    پول اين واكسن در مقايسه با پول تو جيبي هايي كه به لبنان و سوريه دادند عددي نيست. ميليون ميليون به لبنان و سوريه پول دادند و حالا كه بحث خريد واكسن هست هزار ويك دليل مي ارند كه واكسن حملش سخت است و گران است و عوارض جانبي دارد. ما فقط ادا در مياريم اداي استقلال اداي پيشرفت اداي ساخت واكسن. ساخت واكسن با همكاري يكي از كشورها را بخوانيد وارادات واكسن از چين يا روسيه و بسته بندي و بر چسب زدن در ايران و اين حداكثر توليد ملي است. كسي غير از اين فرض كند ساختار و سيستم داروسازي و مخصوصا داروهاي بيولوژيكي را نميشناسد.در طول اين مدت ١٤٠٠ساله ايران فقط يك دوره استقلال داشت و ان زمان پهلوي بود و الا الان يك چشممان به روسيه و ديگري به چين هست والا محمد شاه قاجار هم استقلالش بيشتر از اين بود