ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واعظی: قرارداد خرید ۱۶ میلیون دوز واکسن کواکس منعقد شد

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران گفت علاوه بر این ظاهراً ایران در حال توافق برای خرید حدود چهار میلیون دوز واکسن از چین است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران از انعقاد قرارداد خرید بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن خارجی کرونا خبر داد. به گفته محمود واعظی قرارداد خرید ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن با کواکس هم منعقد شده است و ظاهراً ایران در حال توافق برای خرید حدود چهار میلیون دوز واکسن از چین است.

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی: همه تخم‌مرغ‌ها را نباید در یک سبد گذاشت. الان قیمت واکسن‌های موجود مقداری گران است. در انتظار چوب حراج به واکسن به قیمت جان شهروندان؟ (عکس: ایسنا)

علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود به سبب آن‌که ایران در فهرست سیاه FAFT  قرار دارد سهمیه واکسن کرونایش باطل شده است. بررسی دو لایحه باقی‌مانده در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفته و همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا هم به ایران اجازه داده از طریق کانال مالی سوئیس مبلغ لازم برای خرید واکسن خارجی را پرداخت کند. روز گذشته در سفر وزیر نیرو به بغداد نیز توافق بر سر تهاتر بدهی‌های عراق به ایران برای خرید واکسن حاصل شد.  

 محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی صبح پنجشنبه ۱۱ دی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره خرید واکسن کرونا از کشورهای خارجی گفت:

«برای خرید واکسن از محل‌های مختلفی از جمله سازمان جهانی بهداشت، کواکس، چین، هند و روسیه اقدام کرده‌ایم.»

برای توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان ۱۵۰ کشور از جمله ایران توافق‌نامه‌ای با اتحادیه بین‌المللی واکسن موسوم به «کواکس» امضاء کرده‌اند. هدف از این توافق‌نامه این است که تا پایان سال آینده دو میلیارد دوز واکسن کرونا به‌طور عادلانه در اختیار کشورهای عضو قرار گیرد. یکی از واکسن‌ها در سبد کواکس واکسن فایزر است که می‌بایست در دمای بسیار پایین نگهداری شود.

واعظی در ادامه مصاحبه با ایسنا درباره تعداد واکسن‌هایی که ایران قصد دارد بخرد گفت:

«قرارداد خرید ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کواکس منعقد شده است؛ حدود ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به این قرارداد نیز به طور کامل تأمین شده. این پول نیز پیش از کریسمس آماده شده بود، اما به دلیل تعطیلات کریسمس، امروز یا فردا پرداخت خواهد شد و در این خصوص مشکلی وجود نخواهد داشت.»

رئیس دفتر حسن روحانی در ادامه گفت:

«با چین در حال توافق برای خرید حدود چهار میلیون دوز هستیم که خرید این واکسن حدود دو ماه طول می‌کشد. با هند و روسیه نیز صحبت‌هایی انجام داده‌ایم که تعداد آن به میزانی که آنها برای فروش تعیین کرده‌اند، بستگی دارد.»

در انتظار چوب حراج به واکسن به قیمت جان شهروندان

رئیس انستیتو پاستور دوشنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود کارآزمایی بالینی فاز یک واکسنِ تولید مشترک با یکی از کشورها به پایان رسیده و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در کشور همکار در حال انجام است. علیرضا بیگلری درباره نام این کشور همکار سکوت کرد.  محمود واعظی در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت:

 «ما نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را داخل سبد ۳-۴ شرکتی که امروز واکسن تولید کرده‌اند، بگذاریم. در آینده تولید واکسن در داخل کشور به نتیجه خواهد رسید. ممکن است کشورهای دیگری نیز واکسن‌ تولید کنند. الان قیمت واکسن‌های موجود مقداری گران است و ممکن است در آینده با تولید بیشتر، از قیمت واکسن کاسته و واکسن ارزان‌تر شود.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اگر ایران بخواهد از سهمیه‌اش در کواکس استفاده کند و حق انتخاب داشته باشد، باید از قبل به ازای هر دوز واکسن به جای ۱,۶ دلار، ۳,۵ دلار بپردازد. به این ترتیب اگر ایران بخواهد نصف جمعیتش را از طریق کوواکس واکسینه کند، باید در ابتدا به جای ۶۵ میلیون دلار ۱۴۳ میلیون دلار بپردازد. نپذیرفتن پیشنهاد کواکس ممکن است به معنای دریافت دیرتر دوزهای واکسن باشد.

رئیس دفتر روحانی گفت افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کادر درمان و کسانی که بیش از دیگران در معرض ویروس کرونا هستند در اولویت قرار دارند.    

پیش از این یک مقام وزارت بهداشت از دلالی واکسن کرونا در سطوح مدیریتی کشور خبر داده بود.  جعفر صادق تبریزی، رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت دو روز قبل در مصاحبه با ایسنا درباره چگونگی توزیع واکسن کرونا گفته بود:

«توزیع واکسن کرونا بر اساس اولویت‌بندی‌های وزارت بهداشت از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی انجام خواهد شد. البته هنوز اولویت‌بندی‌ها صورت نگرفته است اما در هر حال توزیع واکسن با شبکه‌های بهداشتی درمانی است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.