ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کلان‌شهرهای ایران در آستانه آلودگی شدید هوا قرار دارند

سازمان هواشناسی ایران می‌گوید این احتمال وجود دارد که به‌زودی هشدار قرمز خود را صادر کند. برخی از شهرهای استان اصفهان به دلیلی آلودگی شدید هوا تعطیل شدند.

سازمان هواشناسی ایران اعلام کرد که تا چهار روز آینده آلودگی شدید هوا در کلان‌شهرهای کشور پیش‌بینی می‌شود و احتمال دارد به‌زودی هشدار قرمز خود را در این زمینه صادر کند. برخی از شهرهای استان اصفهان به دلیلی آلودگی شدید هوا تعطیل شدند.

آلودگی هوا در تهران ـ عکس از آرشیو

صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ایران پنج‌شنبه ۱۱ دی از تشدید آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور خبر داد و گفت:

«تا صبح دوشنبه ۱۵ دی‌ماه پایداری جو و افزایش غلظت آلاینده‌ها در کلان‌شهرهای کشور از جمله تهران، کرج، اصفهان، اراک، تبریز و قم ادامه دارد.»

ضیاییان این شرایط را نگران‌کننده خواند و افزود:

«اگر آلاینده‌های هوا از جمله منابع ثابت و متحرک مثل خودروها و صنایع کماکان به فعالیت خود ادامه دهند، اوضاع طی هفته آینده بدتر می‌شود و حتی دور از انتظار نیست که شاخص کیفیت هوا در تهران به عدد ۲۰۰ برسد و کیفیت هوا در شرایط بسیار ناسالم قرار گیرد.»

در روزهای اخیر هوای تهران در وضعیت قرمز قرار گرفت. شاخص میانگین کیفیت هوا طی روز گذشته، چهارشنبه ۱۰ دی در تهران و اصفهان به‌ترتیب به عدد ۱۶۷ و ۱۷۷ رسیده بود.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران روز گذشته اعلام کرد که به‌دلیل آلودگی هوای تهران، احتمال تعطیلی یک تا دو روز در هفته آینده وجود دارد.

پیش از آن، در اول دی‌ زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از افزایش قابل توجه آلودگی مازوت (نفت کوره) تهران خبر داده و گفته بود:

«چون ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پُر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم به این موضوع تن بدهیم که این مازوت‌ها را در شهر‌ها بسوزانند.»

همین امر بر آلودگی بیش‌تر هوای تهران تأثیر گذاشته است.

چندی پیش نیز شرکت ملی گاز اعلام کرده بود که مصرف خانگی گاز در کشور به ۵۶۵ میلیون متر مکعب در روز رسیده و باعث شده که مصرف روزانه گاز در نیروگاه‌ها به ۵۵ میلیون متر مکعب برسد.

روز گذشته منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تعطیلی دستگاه‌های اجرایی شهرهای اصلی این استان در روز پنج‌شنبه به‌دلیل آلودگی هوا خبر داد. بدین ترتیب، همه دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های مرکزی، کوهپایه و جرقویه سفلی شهرستان اصفهان، بخش مرکزی نجف‌آباد، مبارکه، بخش مرکزی شاهین‌شهر و میمه، خمینی‌شهر، لنجان، برخوار، فلاورجان، بخش مرکزی کاشان و آران و بیدگل، امروز پنج‌شنبه ۱۱ دی تعطیل هستند اما بخش‌های امدادی، خدماتی و بانک در این مدت فعالیت می‌کنند.

صادق ضیاییان پیش‌بینی کرد که روز یکشنبه ۱۴ دی کیفیت هوا در بدترین وضعیت خود قرار خواهد گرفت:

«طی روزهای اخیر سرعت باد در تهران حدود دو متر برثانیه بوده و این درحالی‌ست که برای تخلیه آلاینده‌ها از شهر سرعت باد باید بیشتر از پنج متر بر ثانیه باشد. به‌هرحال بر اساس پیش‌بینی‌های ما سرعت باد طی پنج روز آینده تغییری نخواهد کرد.»

به‌گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از آن‌جایی که پیش‌بینی می‌شد میانگین کیفیت هوا در بعضی کلان‌شهرها بیش‌تر از عدد ۱۵۰ شود، سازمان هواشناسی طی روزهای گذشته هشدارهای نارنجی آلودگی هوا را صادر کرده بود.

ضیاییان افزود:

«این احتمال وجود دارد که به‌زودی هشدار قرمز رنگ ما برای تشدید آلودگی هوا در سطح کلان‌شهرهای کشور صادر شود.»

بر اساس مطالعاتی که تا به امروز صورت گرفته و بر مبنای تحلیل داده‌های موجود، شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آلودگی هوا به شکل چشمگیری شمار موارد ابتلا به کوویدـ۱۹ و مراجعه به بیمارستان و مرگ‌ومیرها در اثر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

به‌طور متوسط میزان ابتلای افرادی که طی دوره زمانی طولانی در معرض ذرات آلوده در هوا و ریزآلاینده‌ها قرار گرفته‌اند ۱۰ درصد و تعداد موارد مرگ این دسته ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

براساس آمار رسمی، از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در ایران بیش از یک میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۵۵ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌‌‌اند. ویروس همچنان در کشور در حال چرخش است و بر اساس آمارهای رسمی روزانه دست‌کم بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.