ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ورود معترضان حامی دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا

ترامپ از حامیانش خواست به خانه برگردند. با فرارسیدن ساعت اجرای مقررات منع رفت‌و‌آمد در واشنگتن شمار معترضان کاهش یافت. جلسه شمارش آرای الکترال در کنگره پس از توقف اولیه از سر گرفته شد.

معترضان طرفدار دونالد ترامپ موانع امنیتی در ساختمان کنگره را شکستند و وارد ساختمان کنگره آمریکا شدند. با ورود آنها به ساختمان، شرایط امنیتی شد. پلیس با گاز اشک‌آور سعی کرد جمعیت را کنترل کند. چند ده نفر از معترضان در راه‌روهای کنگره با پلیس درگیر شدند. جلسه شمارش آرای الکترال در کنگره متوقف شد. ترامپ ساعتی بعد از حامیان خود خواست به خانه برگردند اما تجمع ادامه یافت. حضور انبوه مأموران پلیس فدرال (اف بی آی) و وزارت امنیت میهن و آغاز مقررات منع رفت و آمد به کاهش قابل توجه جمعیت تجمع‌کنندگان انجامید. جلسه شمارش آرای الکترال در کنگره پس از توقف اولیه از سر گرفته شد.

در جریان خشونت‌های این اعتراض، یک زن کشته شد و چندین تن دیگر زخمی شدند.

افسران پلیس ساختمان کنگره آمریکا در حال نشانه‌رفتن سلاح‌هایشان ــ عکس: Drew Angerer/Getty Images/AFP

حامیان دونالد ترامپ که چهارشنبه ششم ژانویه/ ۱۷ دی در اعتراض به ریاست جمهوری جو بایدن در واشنگتن دی‌سی جمع شدند، ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا را در محاصره خود در آوردند.

حامیان دونالد ترامپ که به سخنرانی او در پارک «الیپس» (Ellipse) در ضلع جنوبی کاخ سفید گوش فرا دادند، با آغاز رسمیت دادن به آرای الکترال و در نهایت ریاست جمهوری جو بایدن، ساختمان کنگره را در محاصره خود در آوردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در سخنرانی ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ در سخنرانی‌اش، ادعای تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر را تکرار کرد و به حامیانش گفت: «ما هرگز تسلیم نخواهیم شد.»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده بار دیگر از معاون خود مایک پنس خواست که برخی آرای الکترال را نشمرد. پنس در بیانیه‌ای اعلام کرد که قانون اساسی به او چنین اختیاری نمی‌دهد و خواسته ترامپ را نپذیرفت.

ترامپ در این سخنرانی همچنین از هوادارانش خواست به سمت کاپیتول راهپیمایی کنند:

«می‌رویم و سناتورها و نمایندگان مجلس شجاع‌مان را تشویق می‌کنیم و البته احتمالاً بعضی‌هایشان را هم خیلی تشویق نخواهیم کرد. چون هیچ‌وقت کشورمان را با ضعف بازپس نخواهید گرفت.»

یورش به کنگره

پس از پایان سخنرانی ترامپ، موجی از طرفداران رئیس‌جمهوری ایالات متحده به سمت کاپیتول راهی شدند. ترامپ علی‌رغم آنکه گفته بود با آنها به محل ساختمان کنگره خواهد رفت، به کاخ سفید بازگشت.

ساختمان کنگره به تدریج به محاصره طرفداران ترامپ درآمد. چند ده نفر از حامیان دونالد ترامپ، از پلیس گذشته، درهای کنگره را باز کردند و وارد ساختمان کنگره شدند.

با ورود معترضان نشست اعضای کنگره برای شمارش آرای الکترال و آخرین مرحله از رسمیت بخشیدن به پیروزی جو بایدن متوقف شد.

با ورود آنها به ساختمان کنگره، دو مجلس وارد شرایط امنیتی شدند. خبرنگار نیویورک تایمز که از داخل ساختمان کنگره خبر می‌فرستاد نوشت که وضعیت سالن مجلس نمایندگان بهتر است و بیشتر حملات به سمت سالن سناست.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به دلایل امنیتی مقرر شد که سنا مجلس را تعطیل کند. همچنین قانون منع عبور و مرور از ساعت شش بعد از ظهر تا شش صبح در واشنگتن دی‌سی حاکم شد.

پس از شکسته شدن درهای کنگره، دونالد ترامپ از حامیان خود در توییتر خواست که آرام باشند و به پلیس احترام بگذارند.

گزارش‌هایی نیز از تیراندازی در داخل صحن مجلس سنا منتشر شد. توئیت زیر به این تیراندازی اشاره می‌کند:

گزارش هایی منتشر شد که ماموران امنیتی مایک پنس، معاون رئیس جمهوری را که امروز مورد غضب دونالد ترامپ قرار گرفت از مجلس سنا به محلی امن انتقال دادند. بعدتر مشخص شد که به دلیل عدم امنیت، خروج پنس از ساختمان ممکن نشد و او در همان جا باقی مانده است.

کمی بعدتر و پس از درخواست چند سناتور و نماینده جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ بعد از ظهر از هواداران خود که ساختمان کنگره آمریکا را محاصره کرده بودند خواست که آرامش و صلح را حفظ کنند و به خانه‌های خود برگردند.

او در این پیام بار دیگر بر تقلب پای فشرد و به هوادارانش که کنگره را محاصره کرده بودند، گفت: «دوستتان داریم».

توئیتر و فیس‌بوک حساب‌های کاربری ترامپ را به دلیل انتشار تئوری توطئه درباره نتایج انتخابات و دعوت به خشونت موقتاً تعطیل کردند.

علی‌رغم پیام او تجمع حامیان‌اش کماکان ادامه یافت. حضور انبوه مأموران وابسته به اف بی آی و وزارت امنیت میهن و آغاز مقررات منع رفت و آمد بالاخره از شمار تجمع کنندگان کاست.

در جریان تجمع امروز حامیان ترامپ، پنج تن مجروح شدند. یکی از این مجروحان که بر اساس تصاویر منتشرشده، یک زن مجروح بر اثر اصابت گلوله بود، به گزارش واشنگتن‌پست کمی بعدتر در بیمارستان درگذشت.

ادامه نشست در کنگره و درخواست خلع قدرت ترامپ

قانون‌گذاران آمریکایی برای ادامه شمارش آرای کالج‌ها الکترال و رسمیت دادن به ریاست جمهوری جو بایدن، پس از توقف جلسه در پی یورش طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره، بار دیگر تشکیل جلسه دادند.

شماری از سناتورهایی که خواهان اعتراض به رأی‌ها بودند، در پی حمله به کاپیتول از تصمیم‌شان صرف نظر کردند.

برخی نمایندگان دموکرات در پی حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره پس از سخنرانی او، خواهان استیضاح مجدد رییس‌جمهوری ایالات متحده شدند و برخی از جمله «انجمن ملی تولیدکنندگان صنعتی» که ۱۴ هزار شرکت تولیدی آمریکایی را نمایندگی می‌کند، نیز خواهان اجرای متمم بیست و پنجم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا.

بر اساس این متمم، مایک پنس معاون اول رییس‌جمهوری در صورت موافقت اکثریت اعضای کابینه می‌تواند جانشین ترامپ شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشنگ

    طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا, رئیس جمهور می تواند (به دلایل امنیت ملی) توسط کابینه اش خلع ید شده و معاون او رئیس جمهور بشود. بنابر گزارش CBS News امشب برخی از اعضای بالا رتبهء کابینهء ترامپ در فکر استفاده از متمم ۲۵ هستند. امروز صبح مشاور امنیت ملی کاخ سفید, رابرت اوبرایان, در حمایت از سر پیچی پنس از ترامپ سخن گفته بود. به امید اینکه فردا یا پس فردا پنس رئیس جمهور شده باشد, برای دو هفتهء آینده.

  • هوشنگ

    فرصت کردید نگاهی کنید به برنامهء امروز "دموکراسی حالا" (Democracy Now) , چهارشنبه ۶ ژانویه. تقریبا تمامی وقایع امروز, در ساعت ۸ صبح در این مصاحبه ها پیش بینی شده است. “Unprecedented Moment”: Far-Right Forces Swarm D.C. to Back Overturning Election, Egged On by Trump GUESTS William Arkin national security reporter for Newsweek. Jason Wilson investigative journalist who tracks the political right and extremist movements. ***

  • هوشنگ

    اورگان: حمله‌ی اعضایِ گروه فاشیستیِ پسران مغرور ( از گروه‌های حامیِ ترامپ ) با چماق و شلیک پینت‌بال به عابرینی که علیه نژادپرستی شعار می‌دهند. گروه دیگری نیز در واشنگتن چوبه‌ی دار به‌پا کرده است. @sarkhatism

  • هوشنگ

    اشغال کنگرهء آمریکا توسط فاشیستهای خندان پر غرور, مسلما عنوانی دقیق تر است. خوشبختانه صورت و قیافه های تمامی این عناصر افراطی راست اکنون در دوربین هاهست و بازداشت آنان را سهل تر می نماید. طنز غریب ماجرا اینجاست که جمهوریخواهان مثلا حزب نظم و قانون هستند! این شارموته بازی امروز ترامپ در اساس واقعه ای بود مانند آخرین جنگ ژنرال کاستر با بومیان آمریکایی, معروف به "Custer's Last Stand"