ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: اصراری نداریم آمریکا به برجام برگردد

رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت ۱۹ دی نطقی ایراد کرد. محتوای سخن او اما به چالش‌های روز ربط داشت: برجام و مکمل‌های آن.

رهبر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت ۱۹ دی یک نطق تلویزیونی ایراد کرد. خامنه‌ای در این نطق به چند حادثه تاریخی دیگر هم اشاره کرد: تشییع جنازه قاسم سلیمانی، انهدام هواپیمای اوکراینی، اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران. تحریف این حوادث در رسانه‌ها، مهم‌ترین نگرانی خامنه‌ای بود. او به موضوعات سیاسی روز هم پرداخت: رفع تحریم‌ها به عنوان پیش‌شرط بازگشت ایران به تعهداتش در برجام، مذاکره درباره برنامه موشکی سپاه و نفوذ ایران در خاورمیانه.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی تلویزیونی ۱۸ دی ۱۳۹۹

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی جمعه ۱۹ دی در یک نطق تلویزیونی گفت:

«حادثه کرمان و هواپیمای اوکراینی تلخ بود و برای خانواده‌هایشان آرزوی صبر می‌کنم. مسئولان هم وظایفی دارند.»

منظور خامنه‌‌ای از «حادثه کرمان» کشته شدن ۵۶ نفر از تشییع‌کنندگان جناره قاسم سلیمانی در اثر ازدحام جمعیت در زادگاه اوست که ۱۷ دی سال گذشته اتفاق افتاد. فردای آن روز در ۱۸ دی‌ ۹۸ یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران، هدف دست‌کم دو موشک سامانه نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد. تمام سرنشینان و خدمه این هواپیما جان باختند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از نطق تلویزیونی خود گفت:

«هر حادثه محتوا و معنایی دارد. ما بایستی مضمون آن را درست بشناسیم و از آن حراست بکنیم. امروز با گسترش وسایل ارتباط جمعی این امکان برای راویان مغرض وجود دارد تا محتوای حوادث را تغییر بدهند و تفسیر غلط بکنند.»

خامنه‌ای سپس بر اساس درکش از کتابی که به گفته او «یک آمریکایی» درباره تسلط سازمان سیا بر رسانه‌ها نوشته به این یقین رسید که «امروز یکی از کارهای مهم دستگاه‌های جاسوسی» همین کار [تحریف محتوای حوادث] است:

 «حوادث مهم دنیا را رصد می‌کنند و به زبان و قلم دیگران، با مقاله و تحلیل اشخاص معروف آن چه را که مدنظر خودشان است در تفسیر یک حادثه منعکس می‌کنند.»

تظاهرات ۱۹ دی قم که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «قیام خونین مردم قم» شناخته می‌شود، شامل چند روز تظاهرات اعتراضی نسبت به چاپ مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات است. این تظاهرات را بسیاری سرآغاز اعتراضاتی می‌دانند که در بهمن سال ۱۳۵۷ به سرنگونی نظام پهلوی و پایان سلطنت در ایران انجامید.

خامنه‌ای: هواداران و دوستداران ما تضعیف نشوند

خامنه‌‌‌ای در بخش دیگری از سخنانش اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را با حمله طرفداران ترامپ به کنگره مقایسه کرد و گفت:

«آنچه آمریکایی‌ها می‌خواستند در سال ۸۸ بر سر ایران بیاوردند، در سال ۹۹ بر سر خودشان آمد. با حال و روز امروز آمریکا، هنوز هم قبله عده‌‌ای آمریکاست.»

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرده که چنانچه ایران به تعهداتش در برنامه هسته‌ای عمل کند، ایالات متحده آمریکا هم به برجام بازمی‌‌گردد. دولت روحانی همچنان خواهان گفت‌وگوست. رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته در سخنانی گفته بود «اگر آمریکا توبه کند و بگوید دیگر شیشه نمی‌شکنیم، استقبال می‌کنیم.»

 خامنه‌ای در بخش دوم سخنانش با اشاره به توافق هسته‌ای گفت:

«بحث از برگشت آمریکا به برجام است. ما هیچ اصراری نداریم، ما هیچ عجله‌ای نداریم آمریکا به برجام برگردد. آنچه ما بر آن تأکید داریم برداشته شدن تحریم‌هاست. اگر تحریم‌ها برداشته شود، آن وقت برگشت آمریکا به برجام معنا دارد اما اگر این رخ نداد، حتی برگشت آمریکا به برجام ممکن است به ضرر ما باشد.»

رهبر جمهوری اسلامی با دفاع از مصوبه «اقدام راهبردی مجلس» و بازگشت به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران گفت:

«تصمیم مجلس در زمینه برجام یک تصمیم درست و منطقی است. وقتی دشمن به تعهدات خود عمل نمی‌کند دلیلی ندارد ما به همه تعهدات خود در برجام عمل کنیم. اگر چنانچه آنان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم و بنده این را از اول گفته‌ام.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در دولت آتی آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با «فرید زکریا» خبرنگار سی ان ان گفت در صورت انجام هرگونه مذاکره در مورد بازگشت احتمالی آمریکا به «برنامه جامع اقدام مشترک»، برنامه موشک بالستیک ایران «باید روی میز باشد». خامنه‌ای با مذاکره درباره برنامه موشکی ایران و نفوذ ایران در خاورمیانه به عنوان مکمل‌های برجام نیز همچنان مخالفت کرد:

«نباید اجازه دهیم هواداران و دوستداران ما تضعیف شوند. این حضور ما در منطقه ثبات‌آفرین است. این حضور قطعی است و باید وجود داشته باشد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر راست گفتار

    به هوشنگ خان: واقعا مشتاقم بدانم در کدام بخش از کامنت من این ذهنیت القا میگردد که من سلطنت طلب یا هر چیز دیگر هستم؟! من وابسته به دسته و گروهی نیستم " هیچوقت نبودم " بدلیل اینکه وابستگی میتواند ادم را از مرحله فهم بی غل و غش حقایق پرت کند و حس وابستگی به کسی یا چیزی قضاوت درست را تحت تاثیر قرار دهد که من اینرا نمیخواهم.

  • هوشنگ

    "دونالد که تویتر میگرفتی همه عمر دیدی که چگونه تویتر دونالد بگرفت" و منعش کرد. در این لحظه شاید بتوان گفت ترامپ در حیطه ی رسانه های عمومی خفه شده است. تویتر اکسیژن ترامپ بود. اکسیژن ناپدید شد.

  • هوشنگ

    روزگار بد برای کسی است که تمامی "حیات" او (که در این مرحله "حیاتی" عمدتا مجازی و خلاصه در اینترنت است) وابسته به دخالت نظامی مستقیم آمریکاست. مردم ایران هیچوقت حسابی روی آمریکا باز نکرده اند که اکنون برایشان "بد" باشد, اتکای ما مردم ایران, همواره فقط به نیرو و ظرفیت های انداموار خودمان است و بس. از ماست که بر ماست. اما این چه کسی که برایش حتی ترامپی که همواره حاضر به مذاکره بود نیز تبدیل به طناب حیات می شود. این کسی نیست جز سلطنت باختگان نادم, اما کماکان فراموشکارِ, چوخ بختیاریِ و نامربوط. یارِ غارِ ترامپ در حمله به مردم سالاری در آمریکا؛ فرزندان خلف ساواک. در کنار پسر عمو های فاشیست آمریکایی اشان. به امید آنکه تمامی فاشیستهای ایرانی شرکت کننده در حمله به کنگره تحت تعقیب کامل قانونی قرار بگیرند, و به اشد مجازات محکوم شوند. با یاد آوری اینکه امثال پرویز ثابتی کماکان واجد شرایط برای محاکمه هستند. در دادگاهی مردمی, علنی, بین المللی و با حق دفاع از خود, البته.

  • امیر راست گفتار

    هیچکسی در ایران باندازه خامنه ای منتظر و مشتاق امدن بایدن بجای ترامپ نیست ! حکومت ایران همین الان هم ورشکسته ست و با سیاه بازی و خیمه شب بازی و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته ! این عر و تیز کردن و گنده گوئیها همه از ترس معطل کردن بایدن برای بازگشت به برجام است" نداها و سیگنالها از طرف امریکا قبلا ارسال شده و خواسته اشان کنار گذاشتن موشکها و توقف موش دواندنها در منطقه است" حرف و خواسته نهائی امریکا از ایران کنار گذاشتن خیالات قدرت مطلق در منطقه خاور میانه شدن است" اسرائیل قبلا انتخاب شده و هزینه زیادی هم برای این منظور پرداخت شده" قصد اصلی خامنه ای برطرف شدن تحریمهای وحشتناک امریکا که از حمله نظامی هم بدتر است و بقای سیاست موشکی و تداوم ارعاب همسایگان که برگ برنده او برای یکه تازیهایش و فرو نشاندن عطش جمعیت نسبتا کثیری در داخل که مبارزه برایشان تنها از یک بعد معنا می یابد" جنگ نظامی ! تحریم اقتصادی خطر قیام گرسنگان را به حداکثر میرساند و ضرر بزرگ بعدی از گردش افتادن میلیاردها دلار در اختیار خامنه ایست که سود حاصل از ان خرج کم و کسریهای ترک تازیهای او در یک منطقه وسیع میشود" مخارج این جنگ بزرگ تا انجا که امکان دارد از بودجه عمومی برداشت و در صورت عدم کفاف برای پرداختها از سود سرمایه شخصی خامنه ای پرداخت میشود! بایدن مثل ترامپ نیست که در سرش بجای مغز دوتا شاخ بزرگ رو سرش باشه" اینبار بایدن اروپا را در کنار خودش دارد و انها هم با خلع سلاح ایران کاملا موافقند" اگر بایدن بتواند دنیا را متقاعد کند که سیاست ایران در منطقه خاور میانه بضرر جامعه جهانیست و یکی از اعضای برجام هم که احتمالا المان یا انگلستان است که به گزینه ماشه برگردد ما میمانیم و چین و روسیه در مقابل کل جهان " چین و روسیه هم با قرار گرفتن ایران در این موقعیت انگار شب عروسی و داماد شدنشان است " هر امتیازی که بخواهند از ایران میگیرند و باز اگر نیازشان باشد خیلی راحت تنهایش میگذارند " کما اینکه قبلا این کار را کرده اند! روزگار بدیست نازنین.

  • فرهام

    بزدل‌تر، بی‌مایه‌تر و زبون‌تر از این خامنه‌ای را خدا نیافریده است! همانند سگی که پارس می‌کند اما جرأت گاز گرفتن ندارد. وقتی در مقابل تهدید قرار می‌گیرد، خفه می‌شود و به سوراخی پناه می‌برد، اما زمانی که طرف به او پشت می‌کند، پارس کردن را از سر می‌گیرد! تف به این بی‌مایه‌ی رو سیاه!

  • اردلان

    معنای رهبری = صندلی نشینی، تکرار مکررات، خواندن‌ از روی نوشته های پیش نوشته شده توسط دیگران ، جوابگو به هیچ احدی دیگر غیر از به خود مکار و فریبکارش، بطالت و جهالت کامل