ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلودگی هوا مراجعه به بیمارستان‌ها را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد

به گفته رئیس گروه سلامت هوا در وزارت بهداشت، آلودگی هوا جان افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای را به خطر می‌اندازد و ضریب هوشی کودکان را کاهش می‌دهد.

با آغاز فصل سرد،‌ کلان‌شهرهای ایران به‌ویژه تهران درگیر آلودگی شدید هوا هستند. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که با بروز آلودگی هوا، میزان مراجعه به بیمارستان‌ها ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

آلودگی هوای تهران در روزهای دی سال جاری ــ عکس: تابناک

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت شنبه ۲۰ دی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) درباره تأثیر آلودگی هوا بر سلامت شهروندان گفت:

«طبق آماری که اورژانس داده، در شرایط آلودگی هوا مراجعه به بیمارستان‌ها تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماری‌های تنفسی و قلبی هستند، آلودگی هوا باعث تشدید بیماری و حتی مرگ آنها خواهد شد.»

از اوایل دی، آلودگی هوا رو به وخامت گذاشته است. در فصل سرد همزمان با افزایش مصرف انرژی برای گرمایش خانه‌ها برخی نیروگاه‌ها به افزایش سوزاندن مازوت، یک سوخت فسیلی بسیار آلاینده روی می‌آورند. به علاوه، پدیده واژگونگی هوا نیز رخ می‌دهد و آلودگی هوا را بدتر می‌کند.

شاهسونی نسبت به دیگر اثرات سوء آلودگی هوا از جمله بر کودکان نیز هشدار داد و گفت که آلودگی هوا می‌تواند بر مغز کودکان تأثیر بگذارد و ضریب هوشی آنها را کاهش بدهد.

بنا به یک پژوهش‌ اخیر دانشمندان نیز سال گذشته هوای آلوده به مرگ نزدیک به نیم میلیون نوزاد در ماه نخست زندگی‌شان انجامید. اغلب این نوزادان در کشورهای «در حال توسعه»‌ زندگی می‌کنند. آلودگی هوا به طور کلی چهارمین عامل خطرزای منجر به مرگ در جهان است.

داده‌های گزارش ۲۰۲۰ «وضعیت هوای جهان» که به تازگی منتشر شده است،‌ نشان می‌دهد هوای آلوده چهارمین عامل خطرزایی است که می‌تواند به مرگ بینجامد؛ پس از فشار خون بالا،‌ تنباکو و سیگار، و رژیم غذایی نامناسب.

بنا به این گزارش، ایران در میان کشورهایی است که میزان بیماری و مرگ‌و‌میر بالایی را به خاطر آلاینده‌های کوچکتر از ۲,۵ میکرون (PM2.5) تجربه می‌کند.

برای نمونه، آلاینده‌های PM2.5 در مصر به ۱۵۷ مرگ در میان هر ۱۰۰ هزار جمعیت، در هند به ۹۶ مورد مرگ در میان هر ۱۰۰ هزار جمعیت،‌ در چین به ۸۱ مورد مرگ، و در ایران به ۶۳ مرگ می‌انجامند.

به طور کلی، ‌ آمار مرگ‌های مرتبط با آلودگی هوا در ایران، همچون بسیاری از کشورهای در حال توسعه دیگر بالا است. به گفته کاظم ندافی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران سالانه ۷۵ هزار مرگ بر اثر آلودگی هوا در کشور رخ می‌دهد. بر اساس آمار مؤسسه «بار بیماری‌ها»، در سال ۲۰۱۵ در ایران ۳۳ هزار و ۳۰۰ تن بر اثر مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا جان‌شان را از دست دادند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ۱۳ مهر در یک برنامه تلویزیونی هشدار داد که هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲,۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، روزانه ۱۱ تهرانی بر اثر آلودگی هوا می‌میرند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.