ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در جهان: رکورد‌های تازه و تست‌های کاذب

شیوع کرونا در بریتانیا و آمریکا بار دیگر رکورد زده و بر نگرانی‌ها افزوده است. دانشمندان هشدار می‌دهند که میزان تست‌های منفی کاذب در قبال نسخه جهش‌یافته در بریتانیا بیشتر است.

همه‌گیری ویروس کرونا هنوز ملایمت نشان نداده است. در بریتانیا و آمریکا تقریبا هر روز رکوردهای ناگوار کرونا شکسته می‌شود. بر اساس پژوهش‌ها، واکسن فایزر بر نسخه‌ جهش‌یافته کرونا که ابتدا در بریتانیا مشاهده است، موثر است. اما دانشمندان هشدار می‌دهند که میزان تست‌های منفی کاذب در قبال این نسخه جهش‌یافته نیز بیشتر است.

کرونا بریتانیا
متروی میدان پیکادلی- لندن/ عکس از shutterstock

وضعیت در آمریکا

بنا به آمار دانشگاه جانز هاپیکینز، ایالات متحده با ثبت ۲۹۰ هزار مورد ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته،‌ رکورد جدیدی را از این نظر برجای گذاشت.

بنا به این آمار، سه هزار و ۶۷۶ تن در این ۲۴ ساعت بر اثر کووید‌ـ‌۱۹ جان‌شان را از دست داده اند.

متخصصان آمریکایی تعطیلات کریسمس و سال نو را مسبب افزایش موارد ابتلا می‌دانند و می‌گویند به دلیل تعطیلی‌ها، بیماران پنهان شناسایی نشده اند و آمار واقعی مبتلایان بیش از این است.

ایالات متحده از آغار همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ تا کنون ۲۱,۸ میلیون مورد ابتلا و بیش از ۳۶۸ هزار مورد مرگ بر اثر کووید‌ـ‌۱۹ را ثبت کرده است.

در ابتدای همه‌گیری نیویورک به یک مرکز کرونا بدل شده بود و اکنون آریزونا مرکز کووید‌ـ‌۱۹ است.

دلیل دیگر افزایش موارد ابتلا جهش ویروس کرونا است که میزان سرایت‌پذیری آن را تا ۷۰ درصد افزایش داده است.

همزمان در بریتانیا نیز دیروز بار دیگر رکورد تعداد مبتلایان و جانباختگان جدید کرونا شکسته شد. تنها در این کشور دیروز بالغ بر ۱۳۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

وضعیت در چین

مقام‌های بهداشتی چین شنبه ۹ ژانویه / ۲۰ دی اعلام کردند که این کشور ۸ ژانویه ۳۳ مورد جدید ابتلا به نسخه جهش‌یافته کرونا را شناسایی کرده.

هرچند این موارد نسبت به روز پیش از آن با ۵۳ مورد کاهش یافته بود، پکن مقررات سختگیرانه‌ای را در آستانه سال نو سنتی این کشور به اجرا گذاشته است.

هِه‌بِی با جمعیتی ۷۶ میلیون‌نفره مرکز اصلی شیوع ویروس کروناست و اغلب این موارد در شیجیاژُوانگ مرکز آن کشف شده اند.

از آنجا که هِه‌بِی در اطراف پکن پایتخت است، به گفته مسئولان آن، این استان به «حالت جنگی» وارد شده. مسئولان شیجیاژُوانگ متروها را تعطیل کرده اند و در حال اجرای یک برنامه انبوه تست‌گیری از ۱۱ میلیون جمعیت شهر هستند.

آنها جمعه به شهروندان گفتند که برای ۷ روز پس از دادن تست باید در خانه بمانند. ساکنان شهر همچنین توان خروج از شیجیاژُوانگ را ندارند.

وضعیت در ژاپن و روسیه

در توکیو پایتخت ژاپن و مناطق اطراف آن وضعیت اضطراری اعلام شده است. توکیو شنبه ۹ ژانویه اعلام کرد که دو هزار و ۲۶۸ مورد جدید ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ را ثبت کرده.

این سومین روز پیاپی‌ای است که شمار مبتلایان به کرونا به بیش از دو هزار نفر می‌رسد.

وضعیت در اوزاکا، کیوتو و هیوگو نیز وخیم است. یاسوتوشی نیشیمورا وزیر اقتصاد ژاپن با اعلام این خبر گفته که احتمال گسترش وضعیت اضطراری به این شهرهای غربی نیز وجود دارد.

در روسیه نیز در ۲۴ ساعت اخیر ۲۳ هزار و ۳۰۹ مورد جدید ابتلا گزارش شده است. هرچند شمار مبتلایان نسبت به روز گذشته اندکی کاهش یافته، شمار قربانیان رو به افزایش است و از ۴۵۴ تن در روز گذشته به ۴۷۰ تن در شنبه رسیده.

آخرین خبرها در مورد نسخه جهش‌یافته

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که واکسن فایزر‌ـ‌بیون‌تک در برابر نسخه جهش‌یافته کرونا که ابتدا در بریتانیا مشاهده شد، موثر است.

این واکسن در برابر نسخه جهش‌یافته آفریقای جنوبی نیز که همچون نسخه بریتانیایی مسری‌تر است،‌ تأثیرگذار است.

هرچند پژوهشگران هشدار داده اند که اگر نسخه بریتانیایی و نسخه آفریقای جنوبی با یکدیگر واکنش نشان دهند و ساختار کلی پروتئین خاردار ویروس کرونا را تغییر دهند، ممکن است تأثیرگذاری واکسن تحت تأثیر قرار بگیرد.

خبر موثربودن واکسن فایزر در حالی اعلام می‌شود که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ورود آن را پس از تکرار تئوری‌های توطئه بی‌اساس، ممنوع کرده است.

با این وجود، سازمان غذا و داروی ایالات متحده جمعه هشدار داد که نسخه جهش‌یافته کرونا می‌تواند باعث افزایش نرخ تست‌های منفی کذب کرونا شود. جهش این ویروس باعث شده تشخیص آن دشوارتر شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.