ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قالیباف: ایران نمی‌خواهد از برجام خارج شود

در حالیکه برخی نمایندگان خواستار خروج ایران از پروتکل الحاقی و اخراج بازرسان آژانس انرژی اتمی هستند، رئیس مجلس می‌گوید: ایران نمی‌خواهد از توافق هسته‌ای خارج شود.

ایران به صورت رسمی غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم را آغاز کرده است. رئیس مجلس می‌گوید این اقدام به منظور رفع تحریم‌ها است و ایران قصد ندارد از برجام خارج شود. برخی نمایندگان خواستار اخراج بازرسان انرژی اتمی شده‌اند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران یکشنه ۲۱ دی اقدام ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را کاهش تعهدات برجامی تهران در برابر اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل خواند و گفت:

«ایرن بدون اینکه دنبال خروج از برجام باشد حق دارد در برابر اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل، تعهدات خود را اجرا نکند.»

او افزود: بازگشت آمریکا به برجام برای ایران اهمیتی ندارد بلکه برای ایران فقط و فقط رفع عملی تحریم‌ها موضوعیت دارد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز ۱۹ دی در یک سخنرانی که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، گفته بود که برای ایران بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای اهمیت ندارد مهم رفع تحریم‌ها است.

قالیباف در باره امکان بازگشت ایران به توافق هسته‌ای گفت:

«ایران زمانی تعهدات خود را اجرا می کند که آنها همه تحریم‌های برجامی و دستورات اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا را رفع کنند.»

او در توضیح رفع تحریم‌ها نیز گفت: امضاء بایدن برای ایران «تضمین نیست» و از نگاه ایران «زمانی تحریم‌ها برداشته است که بتواند نفت خود را بفروشد و با ارز حاصل از فروش آن از طریق ساز و کار رسمی بانکی، نیازهای مردم ایران را تامین کنید و تولیدکنندگان و بازرگانان و ایران در دنیا تجارت کنند.»

ایران هفته گذشته به صورت رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را از سر گرفته است. این اقدام بخشی از قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها است که پس از ترور محسن فخری‌زاده تصویب شد.

در حالیکه رئیس مجلس افزایش غنی‌سازی را تنها «اقدام متقابل در چارچوب توافق هسته‌ای» توصیف کرد، یک نماینده مجلس خواستار اخراج بازرسان انرژی اتمی شد.

جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر در مجلس گفت: «گر آمریکا تا سوم اسفند تحریم‌های نفتی و مالی را لغو نکرد، طبق قانون باید بازرسان آژانس را از کشور خارج کرده و پروتکل الحاقی متوقف شود.»

یک روز قبل – شنبه ۲۰ دی- هم احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری مشابه گفته بود:

اگر تا سوم اسفندماه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی و نفت برداشته نشود، قطعاً بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج خواهیم کرد.

قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها دولت را به اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خروج از پروتکل الحاقی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مکلف کرده است.

دولت اما آنطور که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت تلاش می‌کند تا از مسیر دیپلماسی تحریم‌ها را برطرف کند.

واعظی برخی را به «سنگ‌اندازی بیخود و بی‌جهت» در آنچه که «مسیر گسترش دیپلماسی» خواندف متهم کرد اما نامی از کسی نبرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یادآوری

    خطاب به عرفان احمق کسی است که فاشیزم مذهبی در آمریکا را "صبح صادق" می نامد, و همواره از یادش می رود که چگونه خودش بزرگترین پرورش دهندهء فاشیزم مذهبی شیعه ی افراطی در ایران بوده است.

  • عرفان

    معادله ساده است: خریدن زمان پیشبرد امورات نظامی هسته ای تارسیدن به کلاهک هسته ای درخفا وصدها مکان اعلام نشده و درنتیجه علاوه بر تحکیم استبداد درونی تقویت تروریسم منطقه ای وجهانی وتوهم امپراطوری فاشیزم مذهبی در قرن بیست ویکم واحمق اتحادیه اروپا وحزب دموکرات آمریکا ونتیجه روشن: رسیدن فاشیزم مذهبی به کلاهک هسته ای و شرایط ظهور جنگ سوم جهانی که هسته ای وفراتر هیدروژنی خواهدبود...

  • سینا

    جمهوری اسلامی با افزایش غنی سازی رسماً از برجام خارج شده است. آیا فهم این مسئله برای رئیس قاتل و اختلاس ‌گر مجلس دشوار است؟

  • pop

    در این صحبت های قالیباف میشود مشاهده کرد که هنوز حکومت در ایران متوجه ریشه مشکلات نیست. قالیباف دوست دارد که تولید کنندگان و بازرگانان و ایران در دنیا تجارت کنند، یعنی اعتقاد به اقتصاد بازار آزاد در سرمایه داری دارد. خب اقتصاد بازار آزاد در سرمایه داری بدون اجازه و خواست آمریکا در ایران جریان پیدا نخواهد کرد، چون سرمایه داری آمریکا نقش اول را در بازار آزاد دارد. یعنی تا موقعی که مشکلات سیاسی ایران و آمریکا ( از جمله مشکل با اسرائیل) حل نشوند، مشکلات اقتصادی ایران حل نخواهند شد. جالب اینجاست که سران حکومت گاهی ایران را با کره شمالی مقایسه می کنند، در حالی که اقتصاد کره شمالی از نوع اقتصاد بازار آزاد نیست و یک اقتصاد بسته است که به مقدار زیادی به کمک چین احتیاج دارد. بازرگانان و تولید کنندگان خارجی باید احمق باشند که در جائی مثل ایران سرمایه گذاری کنند، در کشوری که هیچ تضمین و اعتباری وجود ندارد.