ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس نمایندگان آمریکا: استیضاح دوباره ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۱ ژانویه، لایحه استیضاح دونالد ترامپ را ارائه کرد. این لایحه از سوی‌ نمایندگان دموکرات‌ به دلیل تحریک جمعیت برای حمله به کنگره توسط رئیس جمهوری مطرح شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا روند استیضاح دونالد ترامپ را برای دومین بار از امروز، دوشنبه ۱۱ ژانویه (۲۲ دی)، آغاز کرد. این درحالی‌است که تنها ۹ روز به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده است.

کنگره
ساختمان کنگره آمریکا- واشنگتن دی‌سی

مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه لایحه استیضاح دونالد ترامپ را ارائه کرد. این لایحه از سوی‌ نمایندگان دموکرات به دلیل تحریک جمعیت برای حمله به کنگره توسط رئیس جمهوری مطرح شده است.

پیش نرفتن طرح برکناری ترامپ از طریق کابینه

روز یکشنبه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نامه جدیدی منتشر کرد. در این نامه آمده رای‌گیری درباره قطعنامه ای که از مایک پنس می‌خواهد متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا را برای برکناری ترامپ به اجرا بگذارد، دوشنبه یا سه‌شنبه انجام خواهد شد. قرار بود در مرحله بعد خانم پلوسی از مایک پنس بخواهد تا ظرف ۲۴ ساعت به درخواست مجلس پاسخ دهد و در صورتی که پاسخی از معاون ریاست جمهوری آمریکا به کنگره نرسد یا او این درخواست را رد کند، مرحله بعدی مطرح کردن لایحه استیضاح در صحن مجلس نمایندگان آمریکا باشد. متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا به معاون ریاست جمهوری و اعضای کابینه اختیار برکناری رییس جمهوری را تحت شرایط خاصی می‌دهد. در نامه پلوسی آمده بود: «برای حفاظت از قانون اساسی و دموکراسی‌مان، ما به فوریت عمل خواهیم کرد، زیرا این رییس‌جمهوری تهدیدی قریب‌الوقوع برای هر دو این‌هاست.»

همانطور که انتظار می‌رفت جلسه روز دوشنبه با مخالفت جمهوری‌خواهان روبرو شد و ادامه جلسه به فردا صبح موکول شد.

آقای پنس پیش‌ از این گفته بود که مخالف این اقدام است اما حرکت خانم پلوسی به معنای یک اولتیماتوم به مایک پنس با این پیام بود: یا از قدرت خود برای برکناری ترامپ استفاده کن و یا ترامپ اولین رییس جمهوری در تاریخ آمریکا خواهد بود که دو بار استیضاح می شود.

روند استیضاح

تا عصر یکشنبه بیش از ۲۱۰ نماینده از مجموع ۲۲۲ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا  قطعنامه استیضاح را امضا کرده‌ بودند. برای تصویب قطعنامه استیضاح و برکناری رئیس جمهور موافقت دو- سوم اعضای سنا نیز لازم است.

جو بایدن رییس جمهور منتخب آمریکا که کمتر از ۱۰ روز دیگر سوگند خورده و کار خود را آغاز خواهد کرد تا کنون از قضیه استیضاح فاصله گرفته و سعی می‌کند در آن دخالتی نکند.

جو بایدن روز یکشنبه در توییتر نوشت: « در ۱۰ روز، ما به جلو حرکت کرده و با کمک هم بازسازی را شروع می‌کنیم»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

با توجه به زمان اندکی که تا زمان تحلیف و پایان دوره رسمی ریاست جمهوری دونالد ترامپ مانده، برکناری آقای ترامپ بسیار بعید به نظر می‌رسد. در صورتی که لایحه استیضاح در سنا رای بیاورد معنای آن این است که در آینده دیگر نمی‌تواند برای پست ریاست جمهوری نامزد شود.

روز ششم ژانویه و همزمان با جلسه کنگره برای تایید آرای الکتورال انتخابات نوامبر  و تایید ریاست جمهوری جو بایدن گروهی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند. طرفداران ترامپ معتقد بودند در انتخابات تقلب شده است. آقای ترامپ در سخنرانی خود پیش از حمله طرفدارانش آن‌ها را تشویق کرده بود که به سوی کنگره بروند.

حمله طرفداران ترامپ به کنگره ۵ کشته برجای گذاشت یکی از قربانیان برایان سیکنیک افسر پلیس کاپیتول بود.

پلیس کپیتول در حال ادای احترام در مراسم عبور تابوت برایان سیکنیک از برابر کنگره - برایان سیکنیگ پلیس کپیتول بود که به دست طرفداران ترامپ در جریان حمله به کنگره کشته شد - عکس از خبرگزاری فرانسه

ترامپ روز بعد  در پیامی ویدئویی ضمن محکوم کردن وقایع اخیر و حمله گروهی از طرفدارانش به کنگره از آشتی و التیام کشور سخن گفت، به نتیجه انتخابات تن داد و گفت دولت جدید بیستم ژانویه سوگند خواهد خورد.

ده‌ها نفر از کسانی‌که در خشونت‌های حمله به کنگره شرکت داشته‌اند توسط پلیس و اف‌بی‌‌‌آی و به کمک مردمی که عکس‌‌های آنها را در رسانه‌‌های اجتماعی شناسایی کردند بازداشت شده‌اند.

جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا پس از مراسم نیایش یکشنبه ، ولمینگتون دلاور - عکس از خبرگزاری فرانسه

جو بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا و کمالا هریس به عنوان معاون رییس جمهوری روز بیستم ژانویه در برابر پله‌های ساختمان کنگره به صورت رسمی سوگند خواهند خورد و کار خود را آغاز می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.