ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حصارکشی در مرز دیورند به پایان رسید

ارتش پاکستان اعلام کرد حصارکشی در مرز آن کشور با افغانستان به میزان ۸۳ درصد به اتمام رسیده. حصارکشی در مرز بلوچستان نیز در دست انجام است.

ارتش پاکستان اعلام کرد حصارکشی در مرز آن کشور با افغانستان برای جلوگیری از رفت و آمد گروه‌های جهادی بین دو کشور به پایان رسیده. حصارکشی در مرز ایران نیز در دست انجام است.  

حصارکشی در مرز دیورند به پایان رسید

به گزارش خبرگزی آسوشیتدپرس ژنرال بابر افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد حصارکشی در امتداد نوار مرزی پاکستان با افغانستان به میزان ۸۳ درصد به پایان رسیده است. نوار مرزی «دیورند» دو هزار و ۶۱۱ کیلومتر طول دارد.

بر همین اساس باقی‌مانده کار در بخش غربی نوار مرزی دیورند تا اواسط سال ۲۰۲۱ به اتمام می‌رسد.

پاکستان می‌گوید حصارکشی در خط دیورند برای جلوگیری از تحرکات طالبان پاکستان، باقی‌مانده القاعده و سایر گروه‌های جهادی در مرز بین دو کشور ضرورت دارد. در سال‌های گذشته گروه‌های جهادی بعد از انجام عملیات در خاک پاکستان به سادگی ار مرز عبور می‌کردند و در افغانستان پنهان می‌شدند.

دولت افغانستان مرز مشترک بین این کشور و پاکستان را به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است که معاهده‌ای که در این مورد در سال ۱۸۹۳ میلادی بین امیر عبدالرحمان خان، پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه وقت هند بریتانیایی امضا شده، اعتبار ندارد. اما دولت پاکستان و جامعه بین‌المللی این مرز را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.

 ژنرال بابر افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان در ادامه نشست خبری خود گفت پاکستان مایل است از مرزهای خود بیشتر حفاظت کند و تلاش‌های اخیر ارتش پاکستان سبب امنیت بیشتر مرزها شده است.

به گفته سخنگوی ارتش پاکستان، نیروهای امنیتی آن کشور از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون در مجموع هزار و ۱۰۰ نیروی جهادی وابسته به القاعده را در مرز با افغانستان به هلاکت رسانده‌اند. به گفته افتخار از آن زمان تاکنون بیش از ۸۳ هزار نفر از شهروندان پاکستانی از جمله نیروهای امنیتی این کشور جان خود را در مقابله با نیروهای جهادی از دست داده‌اند.

دولت افغانستان و ایالات متحده آمریکا پیش از این بارها دولت پاکستان را به حمایت از گروه‌های جهادی برای اعمال نفوذ در افغانستان متهم کرده بودند.

ژنرال افتخار ادعا کرد که ارتش پاکستان موفق شده است همه گروه‌های جهادی در آن کشور را با موفقیت از بین ببرد.

گروه دولت اسلامی (داعش) دو هفته قبل در حمله به گروهی از معدنچیان شیعه که به قوم هزاره تعلق داشتند دست کم ۱۱ تن از کارگران یک معدن در جنوب غرب پاکستان و در مرز با افغانستان را کشتند.

حصارکشی در مرز بلوچستان

 به گفته سخنگوی ارتش پاکستان در مرز بلوچستان با ایران نیز قرار است برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و تحرکات گروه‌های مسلح حصار کشیده شود. حصارکشی در مرز بلوچستان به میزان ۳۷ درصد انجام شده و باقی نیز در دست انجام است.

افتخار توضیح داد که صعب العبور بودن برخی مناطق در مرز مشترک، کاهش شدید هوا و بارش برف کار حصارکشی در این بخش‌ها را دشوار می‌کند.

پیشتر وزارت دفاع پاکستان طرح حصارکشی مرزهای مشترک این کشور با جمهوری اسلامی ایران را اولویت راهبری اسلام‌آباد دانسته بود. سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هفته قبل در سفر به سیستان و بلوچستان خواهان همکاری بیشتر مرزبانان دو کشور شده بود.   

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۲۱ آبان در سفر به پاکستان گفته بود: جمهوری اسلامی ایران اقدام‌های اسلام آباد و ارتش این کشور برای تامین امنیت و مراقبت از مرزهای مشترک را قابل اطمینان می‌داند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.