ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمالوندی پیش‌بینی گروسی را تأیید کرد

۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به خلوص ۲۰ درصد در یک سال. همزمان علی رییعی، سخنگوی دولت روحانی درباره نقض توافق هسته‌ای گفت: «تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض».

سخنگوی دولت روحانی درباره نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران گفت: «تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض» پایه مواضع جمهوری اسلامی در برجام بوده است. همزمان بهروزکمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌بینی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ظرفیت تأسیسات فردو در غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را تایید کرد. این اظهارات سیگنال‌هایی به دولت بایدن از سمت ایران است که مذاکرات درباره رفع تحریم‌های اقتصادی را هر چه سریع‌تر آغاز کند.  

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۳ دی در یک نشست خبری درباره سخنان نمایندگان درباره اخراج بازرسان سازمان انرژی اتمی گفت:

«بر اساس قانون مجلس سطوحی از بازرسی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد اما اصل آن همچنان پابرجا است. گونه‌های مختلفی از بازرسی را داریم، اما به هر حال ما مقید به اجرای قانون هستیم. تعهدات جمهوری اسلامی درباره بازرسی‌ها به سه قسمت تقسیم می‌شود، براساس توافق پادمان قبول کردیم بازرسی خواهیم داشت، تصمیم بر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را گرفتیم.»

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر در مجلس از احتمال اخراج بازرسان آژانس از ایران سخن گفته بودند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات با انتشار بیانیه‌ای با استناد به معاهده «ان پی تی» گفته بود که تهدید به اخراج بازرسان فراتر از کاهش تعهدات ایران در توافق هسته‌ای است. همزمان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در یک نشست خبری گفت:

«قانون راهبردی مجلس به شکل کامل روشن است. ممکن است ایشان [امیرآبادی فراهانی] به بند ششم آن ارجاع داده باشند که می‌گوید در صورتی که طرف مقابل به تعهدات‌شان عمل نکنند، نظارت فراپادمانی پایان می‌یابد که به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت:

«تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، پایه مواضع ما در برجام بوده است. این پیام واحدی است که از ایران به ایالات متحده آمریکا فرستادیم.»

۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی در یک سال

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

بر اساس طرحی که چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹ در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، چنانچه پس از سه ماه روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط «عادی و رضایت‌بخش» بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» دارای ۹ ماده است که بر اساس مواد ۱، ۲ و ۳ دولت مکلف شده تا بلافاصله پس از تصویب قانون به تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد بپردازد، ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده انباشت و نگهداری کند و حداکثر ظرف مدت سه ماه هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم و ۱۶۴ دستگاه ماشین‌های نسل ششم را نصب کند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران شامگاه دوشنبه ۲۲ دی در برنامه شبکه افق اعلام کرد که در تاسیسات هسته‌ای فردو تولید ۱۲۰کیلوگرم اورانیوم ۲۰درصدی ظرف یک سال به‌راحتی قابل تحقق است:

«الان حدود چهار تن مواد اولیه داریم و مصوبه مجلس که حدود ۱۲۰ کیلوگرم ظرف یک سال تولید کنیم به‌راحتی برای ما قابل تحقق است. از زمانی که کار را شروع کردیم شاید زودتر از هشت ماه مقداری که قانون تعیین کرده است به آن برسیم.»

روز گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طی سخنانی در «رویترز نکست» پیش‌بینی کرده بود که ایران در تأسیسات فردو ماهانه حدود ۱۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کند و یادآوری کرده بود که این میزان می‌تواند افزایش یابد.

گروسی تلویحاً به دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آینده آمریکا یادآوری کرد که بعد از انتقال قدرت در کاخ سفید فقط چند هفته برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران فرصت باقی می‌ماند و نه چند ماه.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.