ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا آستان قدس رضوی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدام جدید خود سه فرد و ۱۶ نهاد جمهوری اسلامی ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی نیز تحریم شدند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که سه فرد و ۱۶ نهاد جمهوری اسلامی ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. آستان قدس رضوی نهاد وابسته به رهبر جمهوری اسلامی و شرکت‌های تابعه آن تحریم شدند و همچنین اطلاعات مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام و شرکت‌های تابعه آن که پیش از این تحریم شده بودند به‌روز شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ـ عکس از shutterstock
وزارت خزانه‌داری آمریکا ـ عکس از shutterstock

وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه ۱۳ ژانویه / ۲۴ دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که‌ آستان قدس رضوی نهاد زیر نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های جدید قرار گرفت و محمد مخبر و احمد مروی رئیسان ستاد اجرایی فرمان امام و تولیت آستان قدس رضوی نیز در این فهرست قرار دارند.

براساس این بیانیه، این دو نهاد «بخش بزرگی از اقتصاد ایران را کنترل می‌کنند و به نفع علی خامنه‌ای و مقامات ارشد ایران از جمله دارایی‌های مخالفان سیاسی و اقلیت‌های مذهبی را مصادره می‌کنند».

استیو منوچین، وزارت خزانه‌داری آمریکا در این‌باره گفت:

«این نهادها رهبران ایران را قادر می‌سازند تا نظام فاسدِ مالک بر بخش‌های وسیعی از اقتصاد ایران را حفظ کنند. ایالات متحده همچنان کسانی را هدف قرار می‌دهد که از سویی خود را غنی می‌کنند و از سوی دیگر ادعا می‌کنند که به مردم ایران کمک می‌کنند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا، آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام را نهادهایی در رده بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران دانسته که پیش از این مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.در بیانیه آمده است که این نهادها مستقیماً به علی خامنه‌ای گزارش می‌دهند، از پرداخت مالیات معاف هستند و بودجه خود را عمومی نمی‌کنند:

«این عدم پاسخگویی موجب شده است که این نهادها بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را بسیار فراتر از وظایف اصلی خود گسترش دهند و بدون تحقق منافع وعده داده شده به مردم ایران ثروت بسیار انباشته کنند.»

در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا نام مؤسسه دانش‌بنیان برکت که مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند در ساخت واکسن کرونا در ایران نقش دارد نیز دیده می‌شود. این مؤسسه وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام است.

براساس این تحریم‌ها، اموال و دارایی‌های افراد و نهادهای تحریم‌شده و کلیه معاملات تجاری با آن‌ها مسدود می‌شود و هر مؤسسه مالی خارجی که با آن‌ها وارد معامله شود تحریم خواهد شد. افزون بر این افراد تحریم‌شده و بستگان در جه اول آن‌ها از گرفتن ویزای آمریکا محروم خواهند شد.

این افراد، نهادها و شرکت‌ها در فهرست تحریم‌های جدید قرار گرفتند:

احمد مروی، محمد مخبر و میرجیراش المحمداوی، ‌ شهروند عراقی، آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام، مؤسسه دانش بنیان برکت، شرکت تولید نیروی برق آبادان، شرکت کمباین‌سازی ایران، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، مؤسسه حسابرسی مفید راهبر، شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، شرکت معادن قدس رضوی، شرکت کاشی سنتی قدس رضوی، شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی، سازمان اقتصادی رضوی، شرکت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات رضوی، شرکت توسعه نفت و گاز رضوی، شرکت مدیریت زنجیره تأمین رضوی، شرکت شهاب خودرو، شرکت توسعه حفاری تدبیر

اطلاعات شرکت‌های تحریم‌شده زیر نیز به‌روزرسانی شد:

شرکت پتروشیمی قائد بصیر، شرکت نفت پارس سهامی عام، شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، شرکت مهندسی ری نیرو، شرکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر، شرکت گروه توسعه انرژی تدبیر.

آمریکا به‌تازگی در روز سه‌شنبه ۵ ژانویه /۱۶ دی تحریم‌های جدیدی را علیه دست‌کم ۱۲ شرکت صنایع فولاد ایران وضع کرده بود. تمام شرکت‌هایی که در انتقال محموله‌های مرتبط با صنایع فولاد ایران دخیل بوده‌اند، از جمله شرکت صنایع کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحریم شدند.

دولت آمریکا اعلام کرده بود که قصد دارد در روزهای پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ فشارها و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد.

مسئولان جمهوری اسلامی با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به بازگشت ایالات متحده به برجام و رفع تحریم‌ها ابراز امیدواری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.