ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز تولید اورانیوم فلزی در تاسیسات هسته‌ای ایران را تایید کرد

ایران تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است. بر اساس توافق هسته‌ای ایران از تولید اورانیوم فلزی منع شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است. بر اساس توافق هسته‌ای ایران از تولید اورانیوم فلزی منع شده است.

مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، اتریش

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه چهارشنبه ۱۳ ژانویه/۲۴ دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به اطلاع اعضا رسانده که ایران در چارچوب توقف تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است.

این نوع از اورانیوم در راکتور تحقیقاتی تهران کاربرد دارد اما در ساخت بمب اتم هم از آن استفاده می‌شود.

در اطلاعیه آژانس بین‌المللی اترژی اتمی از این اقدام ایران به عنوان نقض توافق هسته‌ای یاد نشده است. رویترز می‌نویسد به نسخه‌ای از این اطلاعیه که محرمانه است دست پیدا کرده.

بر اساس برجام، ایران می‌تواند بعد از ۱۰ سال اورانیوم فلزی آن هم به مقدار اندکی تولید کند.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس شامگاه چهارشنبه همزمان با انتشار گزارش رویترز از آغاز فعالیت تحقیق و توسعه طراحی سوخت جدید راکتور تهران خبر داد و گفت: «تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می‌رسد ‌و بازرسان نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند».

غریب‌آبادی گفت: «این فعالیت در سه مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می‌شود.»

بر اساس طرحی که چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹ در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، چنانچه پس از سه ماه روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط «عادی و رضایت‌بخش» بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» دارای ۹ ماده است که بر اساس مواد ۱، ۲ و ۳ دولت مکلف شده تا بلافاصله پس از تصویب قانون به تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد بپردازد، ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده انباشت و نگهداری کند و حداکثر ظرف مدت سه ماه هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم و ۱۶۴ دستگاه ماشین‌های نسل ششم را نصب کند.

ایران در این فاصله در تاسیسات هسته‌ای فردو غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را از سر گرفته است. انتظار می‌رود ایرلن در طی یک سال ۱۲۰ میلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی تولید کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.