ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در اهواز بدون هیچ امکاناتی زندگی می‌کنند

در اهواز نزدیک به نیم میلیون‌ نفر در مناطق حاشیه‌نشین و بدون برخورداری از حداقل‌ها زندگی می‌کنند. دولت سهم سه درصدی خوزستان از درآمدهای نفتی استان را نمی‌دهد. جوانان بیکار از اجبار به دستفروشی روی آورده‌اند.

اهواز این روزها با موج تازه‌ای از همه‌گیری کرونا دست به گریبان است. در شرق این شهر به گفته رئیس شبکه بهداشت  به دلیل تراکم جمعیت روز به روز اوضاع بدتر می‌شود. نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها می‌گوید: ۴۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر بدون دسترسی به حداقل‌ها زندگی می‌کنند.

محسن موسوی‌زاده، نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها از سکونت یک سوم جمعیت شهری اهواز در مناطق حاشیه‌نشین خبر داد. به گفته او ساکنان این مناطق «از داشتن هرگونه امکانات عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی محروم‌اند».

حاشیه‌نشینان اهواز در سال‌های اخیر با بحران‌های متعدد دست به گریبان بوده‌اند؛ سیل خانه‌هایشان را ویران کرد. معابر عمومی در فاضلاب غرق شد و از آب آشامیدنی محروم ماندند. جمعیت غالب حاشیه‌نشیان را عرب‌های اهواز تشکیل می‌دهند که به صورت نظام‌مند  سرکوب می‌شوند.

موسوی‌زاده بدون توضیح در باره بافت جمعیتید مناطق حاشیه‌نشین گفت:

«درمناطق غربی اهواز مثل ملاشیه با جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر و مناطقی مثل کوی سادات، مندلی، گلدشت، سیاحی، عندو و سلیم آباد با جمعیتی بیش از ۱۲۰ هزار نفری هنوز از جاده‌های آسفالت و سیستم فاضلاب بی‌بهره‌اند و در مقایسه با مرکز شهر بسیار محروم ترند. اکثر خیابان‌ها یا آسفالت‌شان تخریب شده و یا بر اثر بارندگی‌ها و پس زدن فاضلاب با مشکل آبگرفتگی روبرو می‌شوند.»

 به گفته او در مناطق شرقی «مانند زویه، زرگان، نورآباد، پاستوریزه، منبع آب، حصیرآباد، کارگری، کوی رمضان، کوی خروسیه» که این روزها پس از موج تازه همه‌گیری کرونا تراکم جمعیتی در این مناطق دوباره مطرح شده است هم وضعیت تفاوتی با حاشیه‌نشینان غرب اهواز ندارد.

ساکنان این مناطق اغلب به مشاغلی که «غیررسمی» خوانده می‌شود، همچون دستفروشی روی می‌آوردند. شغلی که ماموران حکومتی به بهانه‌های مختلف مانع تداوم آن می‌شوند و در آخرین اقدام بازار دستفروشان را شبانه تخریب کردند.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها رونق گرفتن دستفروشی در اهواز را «اجبار» دانست و گفت: بیکاری در اهواز که روزگاری جاذب بیکاران بود بیداد می‌کند. او افزود:

«جوانان منطقه از روی بیکاری به دستفروشی روآورده‌اند. آنها اگر کاری با حقوق و بیمه داشتند به هیچ وجه به خودشان اجازه نمی‌دادند در این گرمای سوزان اهواز صبح تا شب زیر آفتاب بایستند و دستفروشی کنند و هر روز با اجرائیات شهرداری یا راهنمایی و رانندگی درگیر شوند.»

به گفته موسوی‌زاده پیش از این در اهواز هیچ دستفروشی وجود نداشت اما این روزها در سر هر چهار راه ۱۰ تا ۱۲ کودک کار ایستاده‌اند و بسیاری از جوانان آمده‌اند در حاشیه شهر ساکن شده‌اند که برای امرار معاش‌شان ناچارند دستفروشی کنند چرا که شغل و یا درآمدی برای آن‌ها وجود ندارد.

فروردین ۹۸ در غیاب نهادهای دولتی ساکنان ملاشیه در اهواز خود دست به کار شدند تا مانع ویرانی بیشتر شوند.

«بازسازی» و یا آنچه که مقام‌های دولتی ایران «ساماندهی» می‌خوانند، مناطق حاشیه‌نشین اهواز تابستان امسال به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، بازوی اقتصادی سپاه پاسداران، واگذار شد. سعید محمد، فرمانده این قرارگاه مرداد امسال گفت با این بنگاه با شهرداری اهواز برای «ساماندهی ۲۰ تا ۳۰ محله حاشیه‌نشین» به توافق رسیده است.

موسوی‌زاده هم واگذاری بازسازی مناطق حاشیه‌نشین به بازوی اقتصادی سپاه پاسداران را تائید کرد و گفت:

با قرارگاه خاتم الانبیا به مبلغ ۳۷۵ میلیارد تومان منعقد کرده‌ایم که با مطالعه و بررسی در این مناطق بتوانند زیر ساخت‌های عمرانی مناطق حاشیه شهر اهواز را ساماندهی کنند.

به گفته او اگر تمامی این مبلغ نیز اختصاص یابد تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد مشکلات زیرساختی مناطق حاشیه‌نشین را حل می‌کند.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها از دولت خواست اگر «حق» این استان از درآمدهای نفتی را بدهد. بر اساس برنامه توسعه و قانون بودجه دولت مکلف است سه درصد از درآمدهای نفتی را به استان‌های نفت‌خیز اختصاص دهد. دولت از اجرای این قانون سر باز می‌زند. بر اساس آمارهای رسمی ۸۵۰ هزار نفر در استان خوزستان حاشیه‌نشین هستند. نهادهای حکومتی جمعیت مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده کشور را ۱۹ میلیون نفر اعلام کرده‌اند. کارشناسان مستقل اما معتقدند جمعیت حاشیه‌نشیان در سال‌های اخیر افزایش یافته و دست‌کم یک چهارم جمعیت در مناطق حاشیه و بدون دسترسی به امکانات حداقلی زیست می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.