ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوترش: در نشست حامیان مالی «حکم مرگ یمن» صادر شد

نشست حامیان یمن به میزبانی مشترک سوئد و سوئیس برگزار شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای امدادرسانی به مردم یمن درخواست سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار کرده بود اما کشورهای حامی فقط یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از این مبلغ را به عهده گرفتند. گوترش از صدور «حکم مرگ یمن» سخن گفت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بعد از برگزاری نشست حامیان یمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«میلیون‌ها کودک و زن و مرد یمنی به اقلام اساسی و به کمک‌های انسانی نیز مبرم دارند. کاهش بودجه کمک‌ها به معنای صدور حکم مرگ برای یمن است.»

گوترش در ادامه این بیانیه افزود:

«تنها چیزی که می‌توان گفت این است که این مبلغ صرفا یک پیش‌پرداخت می‌تواند باشد. من از همه کشورهایی که با سخاوتمندی عمل کردند تشکر می‌کنم و از سایر کشورها می‌خواهم به فکر چاره‌ای برای مهار خطر وقوع بزرگ‌ترین بحران گرسنگی در جهان در چند دهه اخیر باشند.»

در سال ۲۰۱۴ حوثی‌های یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند صنعا را فتح و حکومت دست‌نشانده عربستان سعودی را ساقط کردند. عربستان و متحدانش ائتلاف نظامی تشکیل دادند و در حمایت از رئیس جمهوری یمن مواضع حوثی‌ها را بمباران کردند. از آن پس یمن به صحنه‌ای برای جنگ نیابتی ایران و عربستان در منطقه تبدیل شد.

 نهادهای سازمان ملل دو ماه قبل در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که در «مرحله اول قحطی» تعداد کسانی که در یمن، امنیت غذایی ندارند از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به پنج میلیون نفر در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ خواهد رسید و تعداد افرادی که با نبود فاجعه‌بار امنیت غذایی روبرو هستند، سه برابر بیشتر خواهد شد. مرحله اول قحطی به این معناست که انسان‌ها از گرسنگی رنج می‌برند و کسانی که دچار ضعف و فترت جسمانی‌اند جان خود را در اثر گرسنگی از دست می‌دهند.

بیش از یکصد کشور در نشست حامیان یمن شرکت داشتند. ایالات متحده آمریکا ۱۹۱ میلیون دلار، عربستان سعودی ۴۳۰ میلیون دلار و آلمان ۱۳۸ میلیون دلار به یمن کمک کردند. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ عربستان سعودی و امارات متحده عربی مهم‌ترین حامیان مالی یمن بودند. اما این دو کشور در سال ۲۰۲۰ کمک‌های مالی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

شهر تعز، سومین شهر بزرگ یمن. مردم کمک‌های غذایی نهادهای امدادرسان را به خانه می‌برند. مه ۲۰۲۰ - شیوع کرونا در یمن - گرسنگی در یمن (عکس از AHMAD AL-BASHA / AFP)

بلینکن: آمریکا به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهد

نشست حامیان مالی یمن در شرایطی برگزار می‌شود که حوثی‌ها عملیات خود در استان مارب را از سر گرفته‌اند. بر اساس اعلام سازمان ملل در مارب بیش از یک میلیون نفر از آوارگان جنگی زندگی می‌کنند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه از شورشیان حوثی خواست عملیات نظامی در مارب را متوقف کنند و همزمان با عربستان سعودی و دولت یمن وارد گفت‌وگو شوند:

«ما بحران انسانی در یمن را فقط هنگامی می‌توانیم متوقف کنیم که جنگ خاتمه یافته باشد. ایالات متحده آمریکا به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای خاتمه این بحران ادامه می‌دهد.»

دبیرکل سازمان ملل هم در بیانیه خود با صراحت اعلام کرد که جز خاتمه جنگ هیچ راه دیگری برای جلوگیری از وقوع بحران انسانی باقی نمانده است:

«سازمان ملل متحد همچنان به همبستگی خود با مردم گرسنه یمن ادامه می‌دهد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.