ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت برنج ۱۲۳ درصد و قیمت مرغ ۷۷ درصد افزایش یافت

افزایش قیمت کالاهای اساسی به بزرگترین تهدید برای سلامتی طیف وسیعی از جامعه ایران بدل شده است. آمارهای گوناگونی از افزایش قیمت برنج، حبوبات، گوشت و میوه از سوی مراجع رسمی منتشر شده است که نشان می‌دهد تامین کالری مورد نیاز برای خانوار ایرانی در وضعیت بحرانی است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که قیمت برنج در یک سال منتهی به بهمن ۹۹ حدود ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. در این آمار اعلام شده است که تورم قیمت مرغ از بهمن ۹۸ تا بهمن ۹۹ حدود ۷۷ درصد بوده است.

جدیدترین آمار وزارت صمت در حالی اعلام می‌شود که پیش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت برنج را حدود ۲۰۰ درصد اعلام کرده بود.

روز ۷ دی ماه، موسی شهبازی، مدیرکل دفتر پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که ۳۵ درصد از مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و با توجه به افزایش ۸۴ درصدی قیمت مرغ و ۸۸ درصدی قیمت تخم‌مرغ دهک‌های پایین قادر به جایگزینی این دو کالا با گوشت قرمز هم نیستند.

به گفته شهبازی، افزایش قیمت کالاهای خوراکی در ماه‌های جاری سبب کاهش شدید مصرف پروتئین در میان خانوارهای دهک‌های اول تا سوم شده است.

آمار دیگری از وزارت صمت نیز که در آبان ۹۹ تهیه شده و قیمت‌های این ماه را با آبان ۹۸ مقایسه کرده بود نشان می‌داد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، صیفی‌جات، میوه، حبوبات و برنج و همچنین آهن آلات در آبان ماه امسال به نسبت شاخص قیمت‌ها در آبان ۹۸ بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ درصد افزایش یافته است.

۲۸ میلیون نفر گرفتار  فقر کالری هستند

همچنین مرکز آمار ایران در گزارش تورم استانی که دی ماه منتشر کرد از کوچک‌تر شدن سفره مردم در استان‌های مختلف کشور خبر داد. براساس نتایج گزارش تورم استانی دست‌کم ۱۷ استان کشور در معرض سوءتغذیه قرار دارند چرا که در این استان‌ها نرخ تورم گروه «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» بالاتر از میانگین کشوری و حدود ۵۸ درصد است.

براساس این گزارش استان کرمانشاه با نرخ تورم نقطه به نقطه ۶۷,۵ درصد برای گروه کالاهای خوراکی بالاترین سطح افزایش میانگین قیمت کالاها را در آذر امسال تجربه کرد. شاخص کشوری تورم کالاهای خوراکی در آذر ماه ۵۷,۹ درصد گزارش شده است.

کردستان (۶۵,۶)، لرستان (۶۳,۹)، فارس (۶۳,۵)، همدان (۶۳,۳)، خراسان شمالی (۶۳,۱)، هرمزگان (۶۱,۲)، اردبیل (۶۱,۴)، البرز (۶۰,۹)، یزد (۶۰,۸)، خراسان رضوی و اصفهان (۶۰,۷) و آذربایجان غربی (۶۰,۲) دیگر استان‌های دارای نرخ تورم بیشتر از ۶۰ درصد کالاهای خوراکی گزارش شدند.

در استان‌های آذربایجان‌شرقی، قزوین، کرمان، ایلام هم شاخص قیمت کالاهای خوراکی بیش از ۵۷,۹ درصد افزایش یافت.

این افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها با آمار دیگری که رشد بیکاری در یک‌سال گذشته را نشان می‌دهد، وخامت اوضاع را دوچندان می‌کند. در یک سال گذشته در این ۱۷ استان سطح بیکاری به ۱۸,۵ درصد رسیده است.

بررسی نتایج گزارش‌های منتشر‌شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس، وزارت صمت و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که دست‌کم ۲۸ میلیون نفر از جمعیت ایران هم‌اکنون دچار سوءتغذیه و فقر کالری هستند.

گرانی و کاهش مصرف

قاسمعلی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته است که تقاضا برای مواد غذایی در شش ماه نخس امسال نسبت به شش ماه قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش تقاضا و مصرف پیش از این نیز از زبان دیگر مسئولان بیان شده بود. مثلا دی ماه امسال مدیرکل دفتر پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از سقوط سرانه مصرف گوشت سه دهک درآمدی اول به ۲۵ گرم خبر داد.

مرکز آمار هم ۲۳ دی اعلام کرد سرانه مصرف شیر از طی سال‌های ۱۳۹۰- ۱۳۹۸، ۱۷ لیتر کمتر شده است. اسماعیل حاتمی، بازرس انجمن صنایع لبنی ایران اما ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار را غیرواقعی دانست. مرکز آمار سرانه مصرف لبنیات را ۱۰۶ کیلوگرم اعلام کرده بود. حاتمی رقم واقعی را حدود ۸۰ کیلوگرم برآورد کرد.

بر اساس گزارش مرکز آمار سرانه مصرف برنج طی هشت سال گذشته در خانوارهای شهری حدود ۱۲ کیلوگرم و در خانوارهای روستایی حدود ۷ کیلوگرم کاهش یافته است.

 این گزارش همچنین نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت دام دست‌کم ۵ کیلو کاهش یافته است و در مقابل سرانه مصرف گوشت پرندگان حدود ۹ کیلوگرم افزایش یافته است. افزایش قیمت مرغ در سال جاری مصرف این ماده غذایی که در خانوارهای کم‌د‎رآمد به عنوان جایگزین گوشت استفاده می‌شد را هم کاهش داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.