ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز آمار: هزینه خانوار طی یک سال ۴۸,۷ درصد بیشتر شد، مواد غذایی ۶۷ درصد گران‌تر

شورای عالی کار چندی قبل تنها با افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد برای کارگران موافقت کرد. گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت کالاها نشان می‌دهد این رقم نزدیک به ده درصد از نرخ رسمی تورم نقطه‌ای کمتر است.

میانگین هزینه خانوار برای خرید کالا و خدمات یکسان در پایان سال ۱۳۹۹ نسبت به یک سال پیشتر (۱۳۹۸) ۴۸,۷ درصد بیشتر شده و نرخ تورم سالانه هم به ۳۶,۴ درصد رسیده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از نرخ رسمی تورم نشان می‌دهد نرخ رسمی تورم نقطه‌ای که میانگین افزایش قیمت کالا و خدمات یکسان در طول یکسال را نشان می‌دهد، در اسفند ۱۳۹۹ به ۴۸,۷ رسیده است. این شاخص نشان می‌دهد که میانگین هزینه خانوار برای خرید کالا و خدمات یکسان در مقایسه با اسفند یک سال قبل (۱۳۹۸) به همین مقدار افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش شاخص قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی همانند ماه‌های گذشته حدود ۲۰ درصد بزرگ‌تر از نرخ تورم کلی است و در اسفند ۱۳۹۹ به ۶۷ درصد رسید.

در میان کالاهای خوراکی روغن و چربی‌ها در مقایسه با یک سال قبل ۱۰۵,۹ درصد افزایش قیمت داشت و پس از آن میوه و خشکبار (۸۴,۲)، شیر، پنیر، تخم‌مرغ (۷۹,۴)، شکر، شکلات و شیرینی (۷۲,۱) و چای، قهوه و نوشابه (۷۰,۶ ) بالاترین میزان رشد قیمت را داشتند.

میانگین قیمت نان و غلات، گوشت قرمز و سفید، ماهی و فرآورده‌های گوشتی نیز بیشتر از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

بر خلاف ماه‌های گذشته که شاخص قیمت کالاهای غیرخوراکی کاهش یافته بود، در آخرین ماه سال میانگین قیمت این کالاها نیز به ۴۰,۵ درصد رسید.

شاخص قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی در اسفند ماه. منبع مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران

بر مبنای این گزارش میانگین هزینه خانوار برای خدمات و کالا یکسان در پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۸ درصد از هزینه در سال ۱۳۹۸ افزون‌تر شده است.

در چنین شرایطی شورای عالی کار در اسفندماه مانع افزایش دستمزد بر مبنای سبد معیشت و نرخ واقعی تورم شد و تنها با افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد برای کارگرانی که مزد پایه دریافت می‌کنند، موافقت کرد. افزایش ۱۵۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران نیز باید ابتدا در هیئت وزیران تصویب شود تا دریافتی یک کارگر دارای فرزند با تمامی مزایای جانبی همانند بن کارگری، حق اولاد و حق مسکن به نزدیکی ۴ میلیون تومان برسد که نیمی از هزینه سبد معیشت را نیز پوشش نمی‌دهد.

پیشروی مداوم نرخ تورم طی دو سال گذشته سبد خرید و سفره خانوارهای کارگری را از آنچه که بود، کوچک‌تر کرده و آن‌ها را به حذف برخی اقلام غذایی مفید اما گران‌قیمت ناچار کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.