ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: غنی در اجلاس ترکیه پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام در افغانستان را ارائه می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان طرح بدیلی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام به نشست استانبول که قرار است در ماه آینده میلادی برگزار شود، ارائه می‌کند.

مذاکرات صلح دوحه قطر به بن‌بست رسیده و در همان حال از یکم مه/ ۱۱ اردیبهشت سال جاری عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز می‌شود. دولت آمریکا طرح تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات را به ارگ و سپیدار تسلیم کرده اما این طرح با مخالفت‌هایی در بین رهبران سیاسی افغانستان مواجه شده است. مقامات ارشد در دولت افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند پیشنهاد غنی برای برگزاری انتخابات تا شش ماه آینده در تقابل با طرحی قرار دارد که زلمی خلیل‌زاد فرستاده آمریکا در امور صلح افغانستان، برای تشکیل دولت انتقالی صلح به غنی تسلیم کرده بود.

رویترز در این گزارش به نقل از مقامات در دولت افغانستان نوشته است که غنی طرح خود را در نشست بین‌المللی در ترکیه ماه آینده  زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار می‌شود ارائه می‌دهد. طرح غنی به معنای رد طرح واشنگتن برای تعویض «حکومت منتخب» او با «حکومت موقت» است.

یک مقام ارشد ارگ به رویترز گفته است پیشنهاد کابل در نشست استانبول این خواهد بود که چنانچه طالبان با آتش‌بس موافقت کنند انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار شود.

محمداشرف غنی و امرالله صالح معاون اول او پیش از این هم به صورت رسمی طرح برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح کرده‌ بودند.

یک مقام دیگر در دولت افغانستان نیز به رویترز گفته است که رییس جمهوری هرگز حاضر به کنار رفتن نیست و دولت آینده باید از طریق روند دمکراتیک تشکیل شود و نه معامله سیاسی. در طرح پیشنهادی نماینده آمریکا یک شورای اسلامی و یک شورای سیاسی و همچنین مشارکت طالبان در قدرت پیش‌بینی شده است.

رویترز به نقل از یک مقام سوم در ارگ گزارش داده است که طرح پیشنهادی غنی شامل برگزاری انتخابات زودهنگام احتمالی است اما هنوز تاریح این انتخابات مشخص نشده. بر اساس طرخ غنی سازمان ملل متحد نظارت بر برگزاری انتخابات افغانستان را به عهده خواهد گرفت.

دولت افغانستان درباره گزارش رویترز سکوت کرده است.

بر اساس توافق‌نامه‌ای که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در فوریه سال ۲۰۲۰ با طالبان امضا کرد، ایالات متحده تا اول ماه مه برای خروج ۲۵۰۰ سرباز خود در افغانستان مهلت دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نامه خود به مقام‌های افغانستان اعلام کرد که مهلت اول ماه مه برای خروج نیروهای آمریکایی هنوز روی میز است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.