ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بایدن: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در مهلت تعیین‌شده دشوار است

بخشی از اولین نشست خبری جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به افغانستان اختصاص داشت. بایدن اعلام کرد به دلایل لجستیکی برای آمریکا دشوار است نیروهای نظامی‌اش را تا اول مه سال جاری از افغانستان خارج کند. طالبان اعلام کرده است اگر نیروهای آمریکایی بر اساس توافق دوحه از افغانستان عقب‌نشینی نکنند، حملات خود علیه نیروهای خارجی را از سر می‌گیرد.

بر اساس توافق دوحه نیروهای آمریکایی می‌بایست تا اول ماه مه خاک افغانستان را ترک کنند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت:

 «رعایت ضرب الاجل تا یکم ماه مه دشوار است. به دلایل تاکتیکی خروج نیروها [تا آن تاریخ] سخت خواهد بود.»

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: در حال حاضر ایالات متحده در حال مشورت با سایر کشورهای عضو ناتو است که سربازان آنها در افغانستان هستند. آمریکا افغانستان را «با نظم و امنیت کامل» ترک خواهد کرد.

گروه طالبان جمعه ۶ فروردین / ۲۶ مارس با انتشار بیانیه‌ای به سخنان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درباره افغانستان واکنش نشان داد.

طالبان در این بیانیه گفته‌اند که اگر تمامی نیروهای خارجی بر اساس توافق‌نامه دوحه در زمان تعیین‌شده از افغانستان خارج نشوند، افراد این گروه به مبارزه‌ مسلحانه خود در برابر آن‌ها ادامه خواهند داد.

طالبان تأکید کرده‌اند که نیروهای خارجی باید تا ماه مه سال جاری میلادی، افغانستان را ترک کنند و خارج نشدن آن‌ها در زمان تعیین‌شده از نظر این گروه نقض پیمان از سوی آمریکا قلمداد می‌شود و در سطح جهانی نیز به حیثیت آمریکا آسیب خواهد رساند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته پیش از آغاز اجلاس وزیران خارجه کشورهای اروپایی در یک نشست خبری با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل گفت آمریکا با ناتو وارد افغانستان شده و با نیروهای ناتو هم از افغانستان خارج می‌شود. وزیر خارجه آمریکا همچنین بر «پایان مسئولانه» جنگ در افغانستان تأکید کرد و گفت باید اطمینان حاصل شود که افغانستان هرگز به «پناهگاه امن» برای تروریسم بدل نخواهد شد.

۳۵۰۰ سرباز آمریکایی و ۷ هزار نفر نیروی نظامی ناتو در افغانستان مستقرند. آدام اسمیت، رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفته بود:

«بایدن می‌خواهد بعد از اول مه با طالبان بر سر تمدید تاریخ خروج مذاکره کند و این گزینه را بررسی کند که آیا طالبان واقعا همانطور که با دولت افغانستان می‌جنگد با داعش هم مقابله می‌کند؟»

اسمیت گفته بود پاسخ به این پرسش بعید است در عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان تأثیر بگذارد. اما دولت آمریکا گمان می‌کند می‌توان درباره آن مذاکره کرد.

جو بایدن در بخش دیگری از سخنانش  تأکید کرد که به زودی روندی با مدیریت سازمان ملل متحد آغاز می‌شود تا چگونگی پایان جنگ را در افغانستان بررسی کند. قرار است این مذاکرات زیر نظر سازمان ملل در ترکیه برگزار شود.

دور قبلی مذاکرات با طالبان در مسکو برگزار شد. هدف از این مذاکرات تشکیل یک دولت ائتلافی با مشارکت طالبان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.