ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون وزیر بهداشت نسبت به «افزایش به شدت قابل توجه» شمار بیماران کرونا هشدار داد

در ۶۷ شهر ایران وضعیت شیوع کووید-۱۹ نارنجی یا قرمز اعلام شده است. تهران و کرج تازه‌ترین شهرهایی هستند که در آن‌ها شمار بیماران افزایش یافته است. معاون وزیر بهداشت می‌گوید هنوز پیامدهای سفرهای نوروزی آشکار نشده است. در چند استان مسئولان وضعیت را «بحرانی» توصیف کرده‌اند.

چند ساعت پس از آنکه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران مدعی شد که موج چهارم کرونا کنترل شده است، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت و درمان شامگاه شنبه هفتم فروردین در یک برنامه تلویزیونی گفت:

«بر اساس پیش بینی وزارت بهداشت، افزایش به شدت قابل توجهی را از نظر تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در انتهای فروردین در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده خواهیم داشت.»

حریرچی افزایش شمار بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند یا بستری می‌شوند را نتیجه افزایش ترددهای پایان سال گذشته عنوان کرد و افزود:

«نتایج سفر‌های نوروزی از نظر میزان افزایش بیماران سرپایی ناشی از کرونا؛ اواخر این هفته و از نظر میزان بستری تا دو هفته دیگر آشکار می‌شود.»

تا پیش از فرا رسیدن تعطیلات پایان سال تنها ۱۱ شهر ایران در وضعیت قرمز قرار داشتند. وزارت بهداشت و درمان در روز شنبه هفتم فروردین در ۲۰ شهر وضعیت قرمز اعلام کرد.

استان خوزستان همچنان بیشترین شهر قرمز رنگ را دارد؛ ایذه، بهبهان، آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، شوش و شوشتر، امیدیه، اندیمشک، خرمشهر و مسجد سلیمان ۱۲ شهرستان در خوزستان هستند که در آنها وضعیت قرمز اعلام شده است.

ارومیه (آذربایجان غربی)، دهلران (ایلام)، بروجرد (لرستان)، اسلام آباد غرب (کرمانشاه)، سراب (آذربایجان شرقی)، ارسنجان، داراب و زرین دشت (فارس)، دماوند و فیروزکوه (تهران)، خوانسار و گلپایگان (اصفهان)، و گچساران (کهگیلویه و بویر احمد) دیگر شهرهایی هستند که به گفته مقام‌های وزارت بهداشت و درمان شمار روزانه بیمارانی که به بستری نیاز دارند به بیش از شش نفر به ازای هر صد هزار نفر رسیده و به همین دلیل نیز در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

شمار شهرهای نارنجی نیز به ۴۷ مورد رسیده است. به گفته معاون وزیر بهداشت این شهرها حدود سی درصد جمعیت ایران را در خود جای داده‌اند.

تهران و کرج دو شهری هستند که به تازگی  مشمول محدودیت‌های ورود و خروج شده‌اند. در تهران تمامی سینما‌ها، سالن‌های نمایش، اماکن مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها «تا زمانی که وضعیت نارنجی است» تعطیل اعلام شده است.

این مقررات در دیگر شهرها از جمله کرج نیز اعمال خواهد شد. به دارندگان خودروها با شماره غیربومی که مسافران نوروزی را بیشتر شامل می‌شود، ۷۲ ساعت برای ترک شهرهایی که در وضعیت نارنجی قرار دارند، فرصت داده شده است. پس از پایان این مهلت دارندگان این خودروها جریمه خواهند شد.

وضعیت بحرانی در چند استان

در استان فارس در پنج شهر وضعیت قرمز یا نارنجی اعلام شده است. مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، صبح یکشنبه هشتم فروردین وضعیت در این استان را «بحرانی» توصیف کرد و گفت:

در چهار روز گذشته ۲۰ بیمار فوت کردند و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های مرجع کرونا در فارس به ۷۲۸ نفر رسیده است.

هوشنگ بازوند استان کرمانشاه هم از افزایش شمار بیمارانی که باید بستری شوند در شهرهای مختلف استان خبر داد و اظهار داشت:

روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ بیمار جدید در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند و اگر آمار بستری‌ها با همین روند افزایش یابد بی تردید شاهد بحرانی شدن شرایط استان خواهیم بود.

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اعلام کرد میزان مراجعه سرپایی به مراکز کرونا و مراکز درمانی صد در صد افزایش یافته است. به گفته او و ویروس کرونای غالب در استان اکنون ویروس جهش‌یافته در بریتانیا است.

مسئولان شبکه بهداشت و درمان در دیگر شهرها نیز نسبت به روند افزایشی شمار بیماران و آنچه که «نادیده انگاشتن دستورالعمل‌های بهداشتی» عنوان می‌کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در مازندران که وزارت بهداشت و درمان شرایط را در آنجا «عادی» اعلام کرده است، رئیس کل دانشگاه علوم پزشکی استان وضعیت کنونی را «آتش زیر خاکستر» توصیف کرد و گفت: خطر موج چهارم کرونا در کمین استان است.

سفر به قم ممنوع

همزمان با فرا رسیدن نیمه شعبان و مراسم‌های مرتبط با تولد دوازدهمین امام شیعیان ورود خودرو و مسافر از دیگر مناطق ایران به قم ممنوع اعلام شده است. به گفته استاندار قم این محدودیت برای دو روز – هشتم و نهم فروردین- اعمال خواهد شد.

قم نخستین استان ایران است که شیوع کرونا در آن به صورت رسمی در اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد. در آغاز همه‌گیری کرونا هنگامی که ستاد مقابله با کرونا اماکن زیارتی و مذهبی را تعطیل اعلام کرد، گروهی از تندرویان مذهبی در این شهر به مدفن «حضرت معصومه» حمله بردند و برخی مراجع نیز از تعطیلی «اماکن مذهبی» انتقاد کردند. براساس اعلام استانداری قم سال گذشته همزمان با نیمه شعبان بیش از سه میلیون مسافر برای «زیارت جمکران» به این شهر وارد شدند.

بهرام سرمست، استاندار قم روز یکشنه برگزاری هرگونه تجمع و مراسمی در جمکران و دیگر اماکن مذهبی این شهر را ممنوع اعلام کرد. بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان کووید-۱۹ در شبانه‌روز منتهی به ۸ فروردین ۸ هزار و ۷۵۱ بیمار جدید شناسایی شد که یک هزار و ۴۹ نفر از آنها بستری شدند. ۸۹ بیمار نیز در این بازه زمانی جان دادند. آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای رسمی جمهوری اسلامی به اذعان مسئولان وزارت بهداشت و درمان تنها حدود یک سوم  تا نیمی مبتلایان و قربانیان کرونا را در برمی‌گیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.