ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزهای سخت کرونایی به ایران بازگشت

در تعطیلات نوروزی از شهرهای بزرگ کشور خبر شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌رسد. احتمال می‌رود وضعیت تهران قرمز شود. شمار مبتلایان کرونا در اصفهان سه برابر شده و ابتلا در مازندران رو به افزایش است. این در حالی است که مسئولان می‌گویند دو هفته دیگر اثر سفرهای نوروزی نمایان خواهد شد. رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی نیز از سازوکار واکسیناسیون غیرشفاف در ایران انتقاد کرده و گفته است واگذاری واردات واکسن به شرکت‌های خصوصی زمینه ایجاد شبکه مافیای واکسن را فراهم می‌کند.

در حالی‌که ۲۵ شهرستان ایران در وضعیت قرمز و ۵۶ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند و مسافرت "از" و "به" این شهرستان‌ها ممنوع اعلام شده، رسانه‌های ایران همچنان از افزایش مبتلایان به کرونا خبر می‌دهند.

وضعیت تهران «نگران‌کننده» است

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت بیمارستان‌های تهران را نگران‌کننده دانست و از اشغال کامل تخت‌های بیمارستانی خبر داد. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز گفته است یک سوم بیماران کرونایی در پایتخت نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

خبرگزاری مهر نوشته است که این هشدارها به معنای «بازگشت به روزهای سخت و دلهره‌آور کرونایی است».

زالی می‌گوید هنوز آثار سفرهای نوروزی، خودش را نشان نداده است و باید در روزهای آینده منتظر افزایش آمار بیماران کرونایی بود. زیرا، «وضعیت کنونی که باعث شده تهران نارنجی شود، حاصل روزهای پایانی سال و خریدهای نوروزی بوده است».

در حال حاضر دو شهرستان در استان تهران در وضعیت قرمز قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود که وضعیت تهران نیز قرمز شود.

شیب صعودی کرونا در اصفهان

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفته است شمار بیماران کرونایی شناسایی‌شده در اصفهان نسبت به اوایل اسفند ۹۹ سه برابر و تعداد میزان بستری‌ها نیز دو برابر شده است.

نجیمی این وضعیت را ناشی از ورود مسافران نوروزی دانست و افزود:

«ما قبل از تعطیلات یعنی در اوایل اسفندماه شرایط مناسبی داشتیم و تعداد بیماران‌مان کاهش پیدا کرد. همچنین درصد افراد با تست مثبت کرونا و شیوع بیماری به شدت رو به کاهش بود و نزدیک به ۱۳ درصد رسید اما متأسفانه هر چه به تعطیلات و به انتهای اسفندماه نزدیک شدیم نه تنها آن روند کاهش پیدا نکرد، بلکه با افزایش موارد شناسایی‌شده به‌خصوص در موارد سرپایی مواجه شدیم.»

به‌گفته او احتمال دارد، وضع بدتر هم بشود. در برخی از شهرستان‌ها از جمله گلپایگان و خوانسار وضعیت قرمز و در سه شهرستان استان وضعیت نارنجی شده است. همچنین احتمال دارد که شمار بیشتری از شهرستان‌های زرد به سمت نارنجی یا حتی قرمز شدن پیش بروند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید قرار بود یک سامانه هماهنگی در کشور ایجاد شود تا بتوان با کمک آن افراد مبتلا را شناسایی کرد، اما این سامانه کاری از پیش نبرد.

این شرایط به حجم مسافران نوروزی اصفهان مربوط است که امسال نسبت به سال گذشته و زمان شیوع کوویدـ۱۹ بیشتر بوده است.

شیوع کرونای انگلیسی در مازندران

در مازندران نیز که به‌گفته مسئولان مدت‌ها با یک روند ثابت و حتی کاهشی شیوع مواجه بود این روزها شمار مبتلایان در حال افزایش است.

پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران گفته است که ۱۸ میلیون تردد از ۲۶ اسفند سال گذشته تاکنون در شهرهای مازندران به ثبت رسیده است.

سیدعباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز می‌گوید کرونای انگلیسی تا کنون علاوه بر ساری، قائم‌شهر، نور، آمل، بابلسر و رامسر در شهرهای تنکابن، نوشهر و سوادکوه شمالی نیز ثبت شده است.

در حال حاضر ۵۶۱ بیمار مشکوک یا قطعی مبتلا به کرونا در مراکز درمانی زیرنظر دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

افزایش آمار پس از تعطیلات نوروزی

مهرداد بابایی، سخنگوی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی استان البرز امروز سه‌شنبه ۱۰ فروردین اعلام کرد که دو هفته دیگر اثر سفرهای نوروزی در افزایش آمار بیماران کرونایی استان مشخص می‌شود.

بابایی وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان البرز را صعودی عنوان کرد و گفت در حال حاضر علاوه بر کرج و فردیس، شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ نیز وضعیت نارنجی دارند.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی امروز سه‌شنبه ۱۰ فروردین اعلام کرد که ۱۰ هزار و ۲۵۰ بیمار جدید کوویدـ۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شدند و مجموع بیماران کوویدـ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۷۵ هزار و ۲۳۴ نفر رسید.

همچنین از روز گذشته (دوشنبه) تا امروز ۹۱ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۵۶۹ نفر رسید.

«نبود شفافیت در گفتار و کردار»

این در حالی است که واکسیناسیون کرونا در ایران به کندی پیش می‌رود و هنوز وارد مرحله اول واکسیناسیون نیز نشده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که واردات واکسن را به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کنند. هفتم فروردین ستاد ملی مقابله با کرونا این واگذاری را تصویب کرد.

حیدر محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت به دلیل دولتی بودن نتوانسته واکسن مورد نیاز را تأمین کند.

همه این‌ها در شرایطی است که ۱۶ اسفند ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود که تا پایان سال ۹۹، یک میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود. همچنین قرار بود تا اواخر اسفند یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن از طریق کوواکس آن وارد کشور شود که هنوز این محموله وارد ایران نشده است.

عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی نسبت به پیامدهای تصمیم واگذاری واردات واکسن کرونا به شرکت‌های خصوصی هشدار داد و از «نبود شفافیت در گفتار و کردار» مسئولان در زمینه تهیه و تأمین واکسن انتقاد کرد.

آقازاده گفت: «ما شش ماه پیش اعلام کردیم که تولید واکسن تا تابستان ۱۴۰۰ زمان می‌برد، باید واکسن خریداری شود تا جان مردم نجات پیدا کند. همه این‌ها در شرایطی است که آمار فوتی‌ها از آن‌چه به‌طور رسمی اعلام می‌شود بیشتر است.»

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی درباره واردات واکسن توسط شرکت‌های خصوصی این پرسش را مطرح گرد که «شرکت‌های خصوصی با چه مکانیسمی می‌خواهند واکسن بخرند؟ آیا در کوواکس سیستمی پیش‌بینی شده که امکان فروش به واسطه و دلال وجود داشته باشد؟ اگر این امکان وجود دارد باید برای این سازوکار متأسف بود».

به‌گفته آقازاده «دلالان و واسطه‌ها در شرکت‌های خصوصی، همیشه به دنبال سود بیشتر هستند. در حالی که قبلا رییس دولت اعلام کرده بود که واکسن به طور رایگان توزیع می‌شود، با این وضعیت سازمان غذا و دارو و نظام درمان باید واکسن‌ها را به قیمت‌ بیشتری از شرکت‌های خصوصی بخرند و رایگان تزریق کنند».

او با تأکید بر این‌که «متولی سلامت، دولت است»، واردات واکسن را «وظیفه دولت» دانست تا به این طریق «جلوی مافیا و رانت به قیمت جان مردم گرفته شود».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.