ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان نظام‌پزشکی: میزان واکسن‌های موجود حتی پاسخگوی نیاز کادر درمان کشور نیست

رئیس سازمان نظام‌پزشکی در یک برنامه تلویزیونی گفت برای کاهش آمار بستری و میزان مرگ و میر بر اثر بیماری کووید-۱۹ و در درجه دوم قطع زنجیره بیماری نیاز به پیش خرید واکسن خارجی وجود داشت اما پیش‌خرید واکسن‌های معتبر انجام نشد و حالا میزان واکسن‌ها پاسخگوی نیاز کادر درمان کشور هم نیست.

برخی مقام‌های بهداشتی اعلام کردند که ایران وارد موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا شده است. پس از سفرهای نوروزی تعداد مبتلایان از حدود هفت هزار به ۱۰ هزار و آمار جان‌باختگان نیز از حدود ۸۰ نفر به حدود ۱۰۰ نفر افزایش یافته است. همچنین تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی از ۴۰ به ۱۱۷ رسیده است. به این ترتیب تعداد این شهرستان‌ها نسبت به پیش از سفرهای نوروزی حدود سه برابر شده است. برخلاف وعده‌‌های مسئولان از جمله وزیر بهداشت واکسن تولید داخل و واکسن کوبایی مراحل کارآزمایی را طی نکرده است.   

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام‌ پزشکی اعلام کرد مجموعاً حدود ۶۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی و ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین وارد کشور شده است. از واکسن‌های بهارات هند هم قرار بود که ۵۰۰ هزار دوز وارد کشور شود که فقط ۱۲۵ هزار دوز وارد شده و بقیه در حالی که آماده انتقال بود خروج آن با حکم دادستان هند ممنوع شد. رئیس سازمان نظام‌پزشکی گفت:

«به هر حال این میزان واکسن‌ها پاسخگوی نیاز کادر درمان کشور هم نیست و برای همین امیدواریم که بزودی با ورود اولین محموله واکسن کوواکس تزریق واکسن برای اعضای سازمان نظام پزشکی را آغاز کنیم.»

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت ایران روز گذشته درباره میزان واکسیناسیون کادر درمان ایران گفت:  «تاکنون ۸۰ درصد کادر درمان کشور که با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ سر و کار دارند در کشور واکسینه شده‌اند.»

همه‌گیری کرونا در ایران: دور باطلِ ظرفیت‌های رو به تکمیل بیمارستان‌ها، کمبود نیروی پرستاری، خستگی و فرسودگی کادر درمان

حضرتی خاطرنشان کرد که واکسیناسیون کرونا برای سایر افراد جامعه و گروه‌های پرخطر نیز بر اساس پروتکل‌های ارائه شده وزارت بهداشت، مرحله به مرحله انجام می‌شود. اما با کدام واکسن؟ ظفرقندی گفت:

«ما در سازمان نظام پزشکی پیش‌بینی کرده بودیم که ظرفیت تولید جهانی واکسن که در اختیار چند کشور معدود است پاسخگوی نیاز جهانی نخواهد بود و برای همین تأکید داشتیم که بدون فوت وقت تمام امکانات کشور برای پیش خرید و تأمین واکسن از هر طریق ممکن تجهیز شود. در واقع وضعیت امروز را پیش‌بینی کرده بودیم. به هر حال آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که واکسن در پکیج‌های با تعداد ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار تحویل می‌شود که حتی امکان واکسیناسیون فاز اول کشوری برای اعضای کادر درمان و افراد آسیب‌پذیر را تأمین نمی‌کند، اما امیدواریم با سرعت گرفتن تحویل واکسن‌ها و شروع تحویل واکسن‌های سبد کوواکس حداقل شاهد واکسیناسیون فاز اول برنامه کشوری باشیم.»

رئیس سازمان نظام‌پزشکی در ادامه سخنانش احتمال داد که محموله تازه‌ای از واکسن اسپوتنیک وی و نیز اولین محموله آسترازنکا به ایران برسد. در این صورت ممکن است همه اعضای کادر درمان واکسینه شوند.  

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.