ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظارت خود در ایران ادامه می‌دهد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عباس عراقچی دیدار کرد و از ادامه نظارت‌های آژانس در ایران خبر داد. او گفت در مورد نشست‌های کارشناسی کمیسیون مشترک برجام گفت‌وگوهای مفصلی با او داشته است. عراقچی نیز پس از این دیدار اعلام کرد که همکاری‌های ایران و آژانس در تمامی زمینه‌ها ادامه خواهد داشت.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ فروردین / ۸ آوریل در توئیتر خود خبر دیدار با عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران را منتشر کرد. گروسی در توئیتی نوشت «در مورد رایزنی‌های فعلی و فعالیت‌های دو جانبه در حال انجام در ایران» گفت‌وگوهای عمیقی با عباس عراقچی داشته است.

او در این توئیت افزود: «آژانس بین المللی انرژی اتمی در حمایت از برجام و سایر موارد بررسی و نظارت فنی حرفه‌ای خود را در ایران ادامه خواهد داد.»

روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین نمایندگان جمهوری اسلامی و پنج کشور باقی مانده در برجام در وین پایتخت اتریش در نشست کمیسیون مشترک برجام شرکت و درباره چگونگی احیای برجام گفت‌وگو کردند. قرار است دو گروه کارشناسی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها این مذاکرات را ادامه دهند.

عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در وین پس از دیدار با گروسی این ملاقات را خوب توصیف کرد و گفت: «در جریان مذاکراتی که الان صورت می‌گیرد، وقتی به جمع‌بندی برسیم وظایفی هم برای آژانس وجود دارد که آژانس باید بتواند وظایف خود را به موقع انجام دهد. (...) همکاری‌های ایران و آژانس هم در زمینه راستی‌آزمایی و هم کمک‌های تکنولوژیک و فن‌آوری ادامه دارد و اطمینان داریم در تعامل سازنده و با وجود حسن نیت مسائل مورد اختلاف قابل حل است.»

عراقچی افزود: «در رابطه با بقیه مسائلی که بین ما و آژانس وجود دارد و برخی از سئوالاتی که از قدیم بوده هم هماهنگی کردیم. تعامل بین ایران و آژانس در مورد موضوعات مورد اختلاف و سوالاتی که وجود دارد، ادامه پیدا خواهد کرد و اطمینان داریم که در یک تعامل سازنده اگر حسن نیت وجود داشته باشد، این مسائل می‌تواند حل و فصل شود و برای همیشه این مسائل را کنار بگذاریم.»

به‌گفته عراقچی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حتی در موضوع ویروس کرونا هم همکاری‌هایی با ایران داشت و در بعضی از تجهیزات مورد نیاز کمک‌هایی را انجام داد.

ایران در ادامه کاهش تعهدات برجامی خود از ۵ اسفند اجرای پروتکل الحاقی را به‌دستور مجلس شورای اسلامی به تعلیق درآورد. طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچ‌گونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود. از آن زمان نیز ایران در چند مرحله توان سانتریفیوژهای خود را برای غنی‌سازی اورانیوم بیشتر کرد و آژانس نسبت به این اقدامات ایران هشدار داد.

رافائل گروسی روز گذشته چهارشنبه ۱۸ فروردین / ۷ آوریل نیز با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در وین، رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام و همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد.

گروسی پس از این دیدارها نیز گفته بود «آژانس به نقش فنی و ضروری خود ادامه خواهد داد تا پیشرفت را به نفع همه تسهیل کند». او همچنین پس از دیدار با رابرت مالی در وین نوشت آژانس آماده است تا از مذاکرات فنی پشتیبانی کند.

رویترز شامگاه روز گذشته ۱۸ فروردین / ۷ آوریل از قول ‌ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که برای بازگشت به برجام آمریکا آماده است که تحریم‌های غیرمنطبق با این قرارداد را لغو کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز روز گذشته گفت: «ما هم اکنون در مراحل سازنده اولیه هستیم. ما در مرحله ابتدایی فرآیند بررسی مسائل اصلی مورد مذاکره هستیم، یعنی گام‌هایی که ایران برای پیروی کامل بردارد و گام‌هایی که آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها بردارد. ما انتظار داریم مذاکرات، دشوار و فرآیند آن طولانی باشد. فعلا در مرحله اولیه هستیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.