ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا: احتمال بازگشت آمریکا به برجام بررسی شد

دومین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در وین به پایان رسید. اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در این دور از مذاکرات احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای بررسی شد. طرفین توافق کردند پس از ارائه فهرستی از اقداماتی که می‌بایست برای رفع تحریم‌ها و توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام شود، گفت‌وگوها را ادامه دهند. بحث بر شناسایی تحریم‌هایی است که در تقابل با برجام قرار دارد. ظریف خواهان لغو همه تحریم‌ها شد.

سه‌شنبه ۱۷ فروردین نمایندگان جمهوری اسلامی و پنج کشور باقی مانده در برجام در وین پایتخت اتریش در نخستین دور نشست کمیسیون مشترک برجام درباره چگونگی احیای برجام گفت‌وگو کردند و به این توافق رسیدند که دو گروه کارشناسی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها این مذاکرات را ادامه دهند. دور دوم این نشست جمعه، ۹ آوریل/ ۲۰ فروردین  به صورت حضوری از سر گرفته شد. کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر برجام را به عهده دارد.

بر اساس بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا منتشر کرد، کمیسیون مشترک به  ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی از جانب نماینده عالی اتحادیه جوزپ بورل برگزار شد و نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران حضور داشتند. رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی را سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر ام.ر خارجه ایران به عهده داشت. در بیانیه پایانی اتحادیه اروپا آمده است:

« اعضا بعد از ارزیابی بحث‌های کمیسیون مشترک در زمینه بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، سازوکارها برای تضمین بازگشت به برجام و اجرای موثر آن را به بحث گذاشته شد. دو گروه کارشناسی رفع تحریم و اجرای مقدمات هسته‌ای نیز اقدامات خود را به اطلاع کمیسیون مشترک رساندند.»

 در ادامه این بیانیه آمده است که اعضای کمیسیون مشترک برجام بر اراده خود برای تداوم تلاش‌های دیپلماتیک در جهت احیای توافق هسته‌ای تاکید کردند.  

 اتحادیه اروپا همچنین در ادامه این بیانیه افزود:

«هماهنگ‌کننده [بورل] به تماس های جداگانه با تمام کشورهای عضو برجام و همچنین آمریکا ادامه خواهد داد. کمیسیون مشترک، گروه‌های کارشناسی را ملزم کرد تا اقدامات خود را ادامه داده و توافق کرد تا هفته آینده مجددا در وین نشست برگزار کند.»

چالش اصلی: شناسایی تحریم‌هایی که می‌بایست لغو شوند

صبح جمعه یک مقام ایرانی که نامش فاش نشده در مورد مذاکرات جاری درباره برجام به کیودو نیوز گفته بود:

«مقاومت واشنگتن در برابر لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای، اصلی‌ترین مانع تلاش‌ها در مذاکرات است.»

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت ایرانی در این نشست گفت:

«لغو همه تحریم‌های آمریکا که در دوران ترامپ وضع شده، گام ضروری‌‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.»

بلافاصله بعد از پایان نشست وین، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با انتشار پیامی در توییتر تاکید کرد که همه تحریم‌های آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ در تقابل با برجام است و باید لغو شود.

«ایران مسیر منطقی برای پایبندی کامل به برجام را ارائه می‌کند: ایالات متحده-که این بحران را ایجاد کرد-اول باید به تعهد کامل بازگردد؛ ایران بعد از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد. همه تحریم‌های ترامپ ضد برجام بوده و باید رفع شود، بدون توجه به تمایزات و نام‌گذاری‌های بی‌منطق و خودسرانه تحریم‌ها.»

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده‌ جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از اعضای هیئت مذاکره‌کننده‌ ایران در مذاکرات وین در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی خامنه‌ای ملاک راستی‌آزمایی را رفع تحریم نفتی و بانکی ایران دانست:

«راستی‌آزمایی لغو تحریم‌‌ها این است که مثلاً جمهوری اسلامی باید در حوزه‌ فروش نفت بتواند قراردادهای نفتی‌اش را منعقد و نفتش را صادر کند و منابع مالی درآمدش را از طریق کانال‌های بانکی به داخل منتقل کند و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد. یا در حوزه‌ی بانکی بتواند تراکنش‌های مالی‌اش را از کانال‌های مالی مختلف انجام بدهد. تنها در این صورت است که می‌توان اطمینان حاصل کرد که لغو تحریم‌ها دارای اثرات عملی است.»

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهدی

    دوستان گرامی سایت زمانه. با تغییرات جدید در ظاهر، خواندن سایت را بسیار سخت شده. آرشیو مطالب نویسندگان و همکاران‌ خودتان مثل سابق در دسترس نیست. با این روش، پیگیری مطالب و کارهای روزنامه‌نگاران سابق و فعلی بسیار دشوار شده و تگ‌ها دیگر کار سابق را انجام نمی‌دهند. اگر امکان دارد، تا با ریزش مخاطب روبه‌رو نشده‌اید، سایت را به شکل سابق آن برگردانید. با این کار دست کم احترامی به این همه همکار خودتان گذاشته‌اید که برای شما مطلب تولید کردند و حالا در آرشیوتان قابل یافتن نیستند.