ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان در آستانه نشست استانبول: افزایش درگیری‌ها در هرات و اعلام آمادگی اشرف‌غنی برای کناره‌گیری از قدرت

در فاصله پنج روز تا برگزاری نشست استانبول درگیری میان طالبان و دولت افغانستان افزایش یافته است. تنها در هرات طی چند روز گذشته طالبان دست‌کم ۳۲ تن از نظامیان افغانستان را به اسارت گرفته یا کشته‌اند. رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد حاضر است از مقام خود کناره‌گیری کند و به سازمان‌های بین‌المللی تعهد بدهد که در انتخابات بعدی نامزد نشود.

امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان یکشنبه ۱۱ آوریل/ ۲۲ فروردین گفت: احتمال می‌رود نشست استانبول در هفته جاری برگزار شود. پیشتر رسانه‌های افغانستان از برگزاری این نشست در شانزدهم آوریل خبر داده بودند.

نشست استانبول طرح جایگزین دولت جو بایدن برای گفت‌وگوهای موسوم به «بین الافغان» میان حکومت افغانستان و طالبان است که با گذر بیش از شش ماه به هیچ نتیجه‌ای نرسید و حتی موجب تشدید خشونت‌های طالبان نیز شده است.

طالبان شبانگاه پنجشنبه فروردین به چند مرکز و پایگاه نظامی ارتش افغانستان در ولایت هرات هجوم برد. روزنامه هشت صبح یکشنبه ۲۲ فروردین به نقل از منابع محلی گزارش کرد:

«به دنبال حمله طالبان بر تولی موساآباد ولسوالی غوریان هرات، ۱۶ نیروی سرحدی ارتش اسیر و سه تن دیگر کشته شده‌اند. افزون بر این، ۱۱ نیروی سرحدی ارتش در منطقه کمانه ولسوالی کُهسان هرات اسیر، دو نفر کشته، یک نفر زخمی و سه نفر دیگر ناپدید شده‌اند».

مقام‌های دولتی افغانستان تا به حال در باره این رویدادها سکوت کرده‌اند. یک مقام ارشد امنیتی در هرات بدون افشای نامش، حمله طالبان به ولسوالی‌های کُهسان و غوریان را تأیید کرد، اما در باره شمار کشته‌شدگان و اسیران چیزی نگفت.

امرالله صالح هم یکشنبه بدون اینکه به حملات طالبان به ارتش در هرات اشاره‌ای کند، گفت: «ترس بزرگ طالبان از آتش‌بس این است که اگر خشونت را به‌عنوان یگانه وسیله‌ی قوت از دست بدهند، ممکن است دولت افغانستان و جامعه جهانی به مذاکرات جدی با طالبان نپردازند».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اما حمله به نیروهای ارتش در هرات را تائید کرد. به گفته او کندک (گردان) نیروهای ارتش در منطقه کمانه ولسوالی کُهسان از سوی جنگ‌جویان طالبان تصرف شده و در پی آن پنج سرباز کشته و ۱۰ نفر دیگر اسیر شده‌اند. مجاهد گفت: «طالبان تولی نیروهای سرحدی در منطقه موسا‌آباد ولسوالی غوریان را نیز به گونه کامل تصرف کرده‌اند و در این حمله هشت سرباز به شمول فرمانده تولی کشته و ۱۱ نفر دیگر به شمول معاون تولی اسیر شده‌اند».

فعالان مدنی در هرات افزایش حملات خشونت‌بار به نیروهای نظامی در این ولایت را تایید کرده‌اند و گفته‌اند که در ۱۵ روز گذشته حملات طالبان که اغلب آنها شبانه انجام می‌شود، افزایش چشمگیری داشته است.

اعلام آمادگی غنی برای کناره‌گیری از قدرت

حملات خشونت‌بار طالبان در حالی افزایش یافته که گروه‌های افغانستانی برای شرکت در نشست استانبول آماده می‌شوند. زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در روزهای گذشته به این کشور سفر کرد تا مقدمات برگزاری این نشست را فراهم کند. به گفته امرالله صالح او در این سفر با مقامات افغانستان در باره سه مورد اجندا (دستور العمل) نشست استانبول گفت‌وگو کرده است.

محمد‌اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم که پیشتر گفته شده بود با طرح پیشنهادی دولت آمریکا مخالف است و نه خودش و نه معاونانش استعفاء نمی‌دهند، یکشنبه در یک پیام ویدئویی ضبط شده گفت:

«رهبری حکومت به جهانیان ثابت کرده است که آمادگی دارد تا دوره خود را برای صلح که حق قانونی‌شان است، کوتاه کند.»

اشرف غنی افزود خواهان برگزاری فوری انتخابات زودهنگام تحت نظر سازمان ملل متحد است تا قدرت انتقال یابد و او متعهد می‌شود که برای این انتخابات نامزد نشود.

رئیس‌جمهوری افغانستان که یک طرح جداگانه سه مرحله‌ای برای صلح افغانستان پیشنهاد کرده است، از طالبان هم خواست «در لویه‌جرگه شرکت کنند و دردها و آرزوهای خود را با مردم در میان بگذارند و در حضور مردم و خدا تعهد کنند که بار دیگر هیچ‌گاه دست به شمشیر و تفنگ نبرند و اختلافات را از طریق مشورت و جرگه حل کنند.»

طالبان تا به حال به صورت رسمی به اظهارات اشرف غنی پاسخ نداده است. این گروه که اسفند ۱۳۹۸ با فرستادگان ویژه دولت آمریکا تفاهمنامه موسوم به آوردن صلح به افغانستان را امضاء کرد، بر خروج نیروهای نظامی از افغانستان و همچینین پایبندی به مفاد توافقنامه با دولت دونالد ترامپ  اصرار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.