ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیمی از معادن کشور تعطیل شده‌اند، زمین‌های کشور در اختیار سازمان انرژی اتمی، محیط زیست و منابع طبیعی است

۱۰ درصد از درآمد سالانه ایران از صادرات غیر نفتی از طریق صنایع مدنی تأمین می‌شود. ۹۱ هزار نفر به طور مستقیم در صنایع معدنی ایران اشتغال دارند و به ازای هر یک شغل ۱۷ شغل وابسته و تکمیلی در این بخش ایجاد شده است.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درباره مساحتی از کشور که در آن فعالیت معدنی انجام می‌شود گفت:
«در حال حاضر۱۶,۲ درصد از مساحت کشور دست سازمان انرژی اتمی، ۱۱ درصد در اختیار سازمان محیط زیست و ۷۳ درصد نیز برای منابع طبیعی است. تنها ۵ درصد از کشور به معادن اختصاص دارد». این نقل قولی است از بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درباره مساحتی از کشور که در آن فعالیت معدنی انجام می‌شود.»

نزدیک به ۶۸ نوع ماده معدنی مختلف در ایران شناسایی‌شده که ذخایر مس، روی و سنگ‌آهن شاخص‌ترین آن‌ها به شمار می‏‌آید. ذخایر مس و روی ایران هرکدام چهار درصد از کل ذخایر این دو فلز در جهان را تشکیل می‌دهند و سنگ‌آهن ایران نیز هشت دهم درصد از کل ذخیره این ماده معدنی در دنیاست.

شکوری در گفتگو با ایلنا به میزان فعالیت معادن در کشور هم اشاره کرد و گفت که حدود نیمی از معادن کشور غیرفعالند: «ما بیش از یازده هزار معدن داریم که تنها حدود ۶هزارمعدن فعال هستند؛ یعنی حدود ۵۰درصد آنها فعال نیستند. به طور کلی ۵ درصد از مساحت کشور دست فعالان معدنی است که ۵۰ درصد آن تعطیل است یعنی عملا دو و نیم درصد از مساحت کشور دست فعالان معدنی است. یعنی ما افق سال ۱۴۰۰ را فقط با دو نیم درصد از معادن کشور ترسیم کردیم.»

او درباره مقیاس معادن فعال کشور و حجم فعالیت آن‌‌ها نیز گفت: «۹۸,۳ درصد از معادن ما را معادن کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که منابع مالی زیادی ندارند و بخش عمده‌ای از معادنی که تعطیل شده‌اند نیز معادنِ سنگ تزئینی‌اند که همه‌ی آنها معادن کوچک و متوسط هستند.»

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره مشکلات کنونی معادن و صنایع معدنی در ایران و دلیل غیرفعال شدن آن‌ها گفت: «مهم‌ترین عامل، مشکل مالی است؛ بانک‌ها تسهیلات نمی‌دهند و پروانه‌‌ی بهره‌برداری معدن را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند و از طرفی نرخ‌ بهره‌ی آنها نیز بالاست، در نتیجه نمی‌توان معادن را به چرخه‌ی تولید برگرداند و سرمایه‌گذاری کرد. بخشی دیگر از مشکلات به تحریم برمی‌گردد؛ تجهیزات و ماشین‌آلات به دلیلِ تحریم و و قیمت دلار، گران است و تجهیز کردن، مستلزمِ صرف هزینه‌های بسیار زیادی است که فعالانِ معدنی امکان مالی لازم برای این کار را  ندارند.»

هفته گذشته اعلام شد که معدن کرومیت آسمینون در جنوبی‌ترین منطقه استان کرمان (منوجان) با حدود هزار و ۲۰۰ کارگر به دلیل کمبود سیمان از ابتدای سال جاری تعطیل شده است. این معدن در ماه‌های گذشته نیز به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق کارگرانش خبرساز شده بود.

بسیاری از معادن غیرفعال در ایران به دلیل ممنوعیت خام‌فروشی تعطیل شده‌اند. صدور مجوز اکتشاف و بهره‌برداری از معادن بدون ایجاد زنجیره صنایع وابسته برای فرآوری و تولید محصول نهایی سبب شده تا بسیاری از این معادن تنها متکی به خام‌فروشی باشند. این دست معادن علاوه بر خام‌فروشی با تخریب محیط‌زیست و استثمار نیروی کار هزینه‌های تولید را پایین نگه می‌دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.