ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سازمان ملل نسبت به «سوریه‌شدن» میانمار

میشل باشله، کمسیر عالی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، سه شنبه ۱۳ آوریل/۲۴ فروردین نسبت به تداوم سرکوب مردم معترض در میانمار هشدار داد و گفت نسبت به بروز جنگ داخلی در میانمار و به‌وجود آمدن وضعیتی مشابه با سوریه نگران است.

میشل باشله در بیانیه‌ای خواستار توقف کشتار در میانمار شد و گفت: ۳هزار و ۸۰ نفر در میانمار بازداشت شده‌اند و گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش ۲۳ نفر را در محاکمه‌های پنهانی به اعدام محکوم کرده است.

باشله در ادامه این بیانیه افزود:

«بیم آن داریم که اوضاع در میانمار به سمت یك درگیری كامل پیش برود. دولت ها نباید اجازه دهند اشتباهات مرگبار گذشته در سوریه و جاهای دیگر تکرار شود.»

سازمان ملل یکشنبه گذشته اعلام کرده بود روسیه و چین جلوی یک اتحاد جهانی علیه نظامیان میانمار ایستاده‌اند.

ارتش میانمار اول فوریه مدعی تقلب در انتخابات هشتم نوامبر شد و با اقدام به کودتا قدرت را تصاحب کرد. همزمان نظامیان آنگ سان سوچی، رهبر حزب دموکراسی‌خواهان و برخی دیگر از اعضای حزب او را که در انتخابات پیروز شده بودند، بازداشت کردند. به‌دنبال این وقایع اعتراضات خیابانی و سرکوب گسترده آغاز شد.

حکومت نظامیان در میانمار همچنان به کشتار معترضان ادامه می‌دهد. نیروهای امنیتی جمعه گذشته در هجومی مرگبار به شهر باگو نزدیک به ۸۰ نفر را با سلاح‌های سنگین کشتند. به‌دنبال این قتل‌عام، نماینده سازمان ملل در میانمار استفاده از آتش‌ توپخانه ارتش علیه غیرنظامیان را تایید کرد.

در طرف مقابل مخالفان حاکمیت نظامی در خیابان مانده‌اند و از حاضرشدن بر سر کار سرباز می‌زنند. فعالان جامعه مدنی میانمار برای تداوم اعتراضات خیابانی روزانه فراخوان داده‌اند.

معترضان به کودتا سه‌شنبه ۱۳ آوریل/۲۴ فروردین جشن‌های سال نو را لغو کرده و در گروه‌های کوچک به خیابان‌ها آمدند. تعطیلات سال نوی میانمار موسوم به تینگیان (Thingyan) که تاکنون با دعا و پاکسازی آئینی تصاویر بودا در معابد و جشن آب در خیابان‌ها همراه بوده سال گذشته به خاطر شیوع کووید-۱۹ و امسال به خاطر کودتای نظامی و اعتراضات برخاسته از آن، برگزار نشد. مردم معترض می‌گویند به خاطر سوگ ۷۰۰ معترض بی‌گناه که توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، امسال جشن ندارند و زمانی که دوباره به دموکراسی برسند جشن خواهند گرفت.

رسانه‌های داخلی میانمار همزمان تصاویر زنانی را منتشر کردند که با لباس‌های مخصوص جشن سال نو و گلدان‌های سنتی حاوی هفت گل، در چندین شهر تظاهرات کردند. بسیاری از معترضان نشان سلام سه‌انگشتی اعتراضات را بر گلدان‌ها کشیده‌ بودند.

رسانه «میانمار نو» تصاویر این تجمعات را منتشر کرده که در آن زنان در خیابان‌های اصلی شهر یانگون راهپیمایی می‌کنند و عابران شعار می‌دهند: «قدرت مردم، قدرت ما».

در برخی از مناطق نیز تظاهرات سکوت برگزار شد و مردم گلدان‌های سنتی را که روی آن‌ها نوشته شده بود «میانمار را نجات دهید» با خود حمل کردند.

به خاطر تشدید اختلال در دسترسی به اینترنت و سرویس تلفن همراه در میانمار، انتشار اخبار بسیار محدودتر شده است. به‌رغم این‌که هیچ گزارشی از خشونت در اعتراضات روز سه‌شنبه منتشر نشده، سه رسانه خبری داخلی از قتل دو نفر در روستای تامو خبر داده‌اند. طبق این گزارش سربازان ارتش به سمت زن و مردی که روی موتورسیکلت شیر تحویل می‌دادند شلیک کرده و آن‌ها را کشته‌اند. روستای تامو در شمال غربی میانمار و در مزر با هند واقع شده است.

برخی از گزارش‌ها هم از وقوع چند انفجار محدود در مناطق مختلف از جمله شهر یانگون خبر دادند اما جزئيات بیشتری مخابره نشده است.

فعالان معترض به کودتا برای حفظ جنبش مبارزاتی خود علیه ارتش، مردم را به حضور در خیابان‌ها فراخوانده‌اند و برای تظاهرات روزانه تا روز شنبه فراخوان داده‌اند.

همزمان با اعتراضات خیابانی جنبش نافرمانی مدنی نیز در میانمار ادامه دارد و کارگران در بسیاری از بخش‌ها دست به اعتصاب زده‌اند تا اقتصاد کشور را زمین‌گیر کنند.

از سوی مقابل نیروهای امنیتی از کودتای یکم فوریه تا کنون حداقل ۷۱۰ نفر از جمله ۵۰ کودک را که بسیاری از آن‌ها حتی در تظاهرات شرکت نداشتند، به قتل رسانده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صديق

    سازمان ملل یکشنبه گذشته اعلام کرده بود روسیه و چین جلوی یک اتحاد جهانی علیه نظامیان میانمار ایستاده‌اند. سازمان ملل بهتر است روش ديگري غير از حق وتو را در پيش بگيرد ،در مورد سوريه هم همينطور بود وروسيه وچين تمامي تلاشهاي اعضاي شوراي امنيت را با تهديد وسپس حق وتو بي اثر كردند،قطعنامه وقتي برنامه اي پشتش براي برخورد نباشد فقط نمايش ورفع مسئوليت است.