ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهان خروج از مذاکرات وین شده بود

همزمان با اعلام پیشرفت در مذاکرات وین برای احیای برجام، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد که این کمیسیون در نشست با محمدجواد ظریف خواهان خروج ایران از مذاکرات برای تداوم غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در تأسیسات هسته‌ای نطنز شده بود. نماینده روسیه در وین گفته است مذاکرات برای احیای برجام وارد مرحله «تهیه پیش‌نویس» شده است.

وحید جلال‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۳۰ فروردین درباره نشست این کمیسیون با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: «در این جلسه، گفته شد که خوب است برای اقدام متقابل حادثه نطنز تا اطلاع ثانوی از مذاکرات [وین] خارج شویم و مذاکرات به زمان دیگری موکول شود چون سطح غنی‌سازی ما در برجام کمتر از چهار درصد بوده که اکنون به ۶۰ درصد رسیده و این دست بالای ما در مذاکرات است.»

جلال‌زاده با تأکید بر این‌که «حتماً برای این‌که دشمن را در جای خودش بنشانیم، باید اقدام متقابل انجام دهیم»، افزود: «ما باید مسیر اقتدار خود را پیش ببریم.»

ایران پس از حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز که به اسرائیل نسبت داده شد، از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی به‌عنوان یکی از پاسخ‌هایش به این حمله نام برد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه ۲۸ فروردین / ۱۷ آوریل تأیید کرد که جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرده است. حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران این اقدام را پاسخی به «شرارت‌ها» خواند. اما غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران با واکنش منفی قدرت‌های غربی همراه شد.

غنی‌سازی ۶۰ درصدی بر مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین که به‌منظور بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی خود و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در جریان است نیز سایه افکند. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا آن را «نگران‌کننده» خواندند. یک مقام اروپایی نیز ضمن محکوم کردن واقعه نطنز به رویترز گفته بود: «ما تصمیم داریم به غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران رسیدگی کنیم. بدیهی است که این مسئله مذاکره را تسهیل نمی‌کند.»

مخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز دوشنبه ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که مذاکرات وین برای احیای برجام وارد مرحله «تهیه پیش‌نویس» شده است. اولیانوف نوشت:

«با راهکارهای عملی هنوز فاصله زیادی داریم اما از فقط صحبت کردن [درباره کلیات]، روی توافق کردن روی گام‌های مشخص برای حرکت به‌سمت اهداف رسیده‌ایم.»

محمدجواد ظریف هفته گذشته پس از نشست با کمیسیون امنیت ملی مجلس این جلسه را پرتنش خواند و در صفحه توئیتر خود نوشت این نشست «همراه با توهین و تهدید و اتهام از سوی یکی دو نفر» بود. به‌گفته ظریف چند نفر از اعضای کمیسیون از نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرده و او را متهم کرده‌اند که با پیشبرد نشست کمیسیون مشترک برجام در وین «اهداف انتخاباتی» را دنبال می‌کند و «برای جلب آرای مردم به‌دنبال ایجاد دو قطبی در جامعه» است.

ظریف در پاسخ گفت «دو قطبی را کسانی می‌سازند که (...) اعتماد عمومی به دیپلماسی کشور را هدف گرفته و معیشت مردم را بازیچه اغراض سیاسی و انتخاباتی» می‌کنند.

او نوشت: «بر عزم خود برای نامزد نشدن [در انتخابات] استوار است، ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تاثیر معکوس دارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.