ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون مشترک برجام: پیشرفت در مذاکرات، راه حل در دور دست

ایران و پنج کشور باقی مانده در برجام قرار است در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین / ۲۰ آوریل به مذاکرات خود ادامه دهند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پیشرفت در مذاکرات خبر داد. نماینده روسیه گفت هنوز تا دستیابی به راه حل‌های عملی فاصله داریم.

مذاکرات کمیسیون مشترک برجام از ۱۳ فروردین / ۲ آوریل در وین به‌منظور بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی خود و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حال انجام است. در حال حاضر دو گروه کارشناسی مذاکرات را ادامه می‌دهند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  روز دوشنبه ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل در پایان نشست غیررسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا از پیشرفت مذاکرات خبر داد و گفت: «من فکر می‌کنم حسن نیت واقعی در سطح هر دو طرف (ایران و آمریکا) برای دستیابی به توافق وجود دارد و این خبر خوبی است.»

بورل افزود: «دو طرف واقعاً مشتاق رسیدن به توافق هستند و از مشکلات عمومی به موضوعات خاص‌تر یعنی مشخصاً لغو تحریم‌ها از یک سو و آستانه‌های تعیین‌شده برای فعالیت‌های هسته‌ای از طرف دیگر متمرکز شده‌اند.»

اتحادیه اروپا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام فردا، سه‌شنبه ۳۱ فروردین / ۲۰ آوریل از ساعت ۱۰ به وقت اروپای مرکزی به‌شکل حضوری در وین ادامه خواهد یافت.

ریاست این نشست بر عهده انریکه مورا، معاون دبیر کل سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

شرکت‌کنندگان در نشست فردا قرار است وضعیت مذاکرات و رایزنی‌ها در سطح کارشناسی را مورد بررسی قرار دهند.

روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود گفت: « در مسیر درستی هستیم و پیشرفت‌هایی حاصل شده، ولی به این معنا نیست که گفت‌وگوها به مرحله نهایی رسیده است.»

مخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز روز دوشنبه با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که مذاکرات وین برای احیای برجام وارد مرحله «تهیه پیش‌نویس» شده است. اولیانوف نوشت:

«با راهکارهای عملی هنوز فاصله زیادی داریم اما از فقط صحبت کردن [درباره کلیات]، روی توافق کردن روی گام‌های مشخص برای حرکت به‌سمت اهداف رسیده‌ایم.»

به‌گزارش رویترز، دیپلمات‌ها معتقدند اقدامات گام به گام از سوی هر دو طرف می‌تواند به یافتن راه حل کمک کند. مقام‌های ایرانی به رویترز گفته‌اند که مذاکرات وین می‌تواند به یک توافق موقت منجر شود تا فرصتی برای دستیابی به توافقی پایدارتر وجود داشته باشد.

یک مقام ایرانی که نام او منتشر نشده گفته است: «آن‌چه در حال حاضر در وین مورد بحث است خطوط اصلی یک توافق موقت کوتاه‌مدت است تا به همه طرف‌ها فرصت بیشتری برای حل مشکلات فنی پیچیده را بدهد.»

کشورهای باقی مانده در برجام امیدوارند که تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران به توافق دست یابند، در غیر این صورت مذاکرات احتمال دارد به وقتی دیرتر در سال جاری موکول شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قلدر ظالمی مثل امریکا

    با توجه به تحریم ظالمانه امریکا و متحدانش علیه مردم عادی ایران (از دارو و غذا تا وسایل منزل و خودرو.... با حربه تحریم بانگی) به بهانه مبارزه با اتمی-موشکی-منطقوی ج.ا، درود بر هر کشوری که بتواند کالاهای مثل نفت و پتروشیمی و غیره ایران بخرد و بجایش دارو غذا و دیگر مایحتاج بدهد تا هولوکاست توطئه قحطی و احتکار-گرانفروشی سرمایه داران جنایتکار مافیای داخلی و تبهکاران سیاسی خارجی-داخلی ضد ج.ا که میخواهند با تحریم عیله مردم عادی ج.ا مجبور به سازش کنند! اینکه نظام ج.ا ایران چه کاره است و چه میکند دلیل نمیشود امریکا و متحدانش مردم عادی ایران در تنگنای معیشتی و تحریم ظالمانه کالاهای بشردوتانه قرا دهند. امریکا و متحدانش ظلم آشکار و نقض حقوق بشر واضحی علیه مردم ایران و امثال ایران مثل یمن و.. انجام دادند! اثبات کرد امریکا هرگز لیاقت رهبری جهان ندارد و جهان نیازی به قلدر ظالمی مثل امریکا ندارد.