ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تهران روی لبه تیغ مرگ»: رکورد مبتلایان به کرونا در تهران شکست

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا می‌گوید با بستری شدن ۷ هزار و ۴۰۰ نفر در تهران، رکورد بیماران بستری‌شده شکسته شد. تهران در وضعیت «فوق قرمز» به‌سر می‌برد و هر هفته شرایط آن بحرانی‌تر می‌شود. به‌گفته زالی، بسیاری افراد در تهران شغل‌‌های خود را از دست داده‌اند و برخی افراد دچار بحران‌های اقتصادی جبران‌ناپذیر شده‌اند. در شهرهای دیگر ایران وضع همچنان بحرانی است و این در شرایطی است که در بسیاری از شهرستان‌ها شمار بیمارانی که فوت می‌کنند در آمار جان‌باختگان گنجانده نمی‌شود.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا درباره وضعیت شیوع این بیماری در تهران گفت: «در تهران رکوردشکنی جدید داشتیم به عدد ۷ هزار و ۴۰۰ نفر در مجموع بستری رسیدیم؛ وقتی این عدد را نسبت به روز قبل مقایسه کنیم می‌بینیم در کمتر از ۲۴ ساعت عدد روبه افزایش است. در سخت‌ترین شرایط و در بدترین روزهای آبان سال گذشته مجموع بستری هیچ‌وقت به عدد ۷ هزار نرسید.»

در دومین هفته موج چهارم کرونا، آمار مبتلایان به حدود ۲۵ هزار نفر و فوتی‌ها به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسیده و به گزارش رسانه‌های ایران یک‌سوم مرگ‌ومیر کرونا در تهران رخ می‌دهد.

زالی افزود: «عدد ابتلاها را باید بپذیریم که واقعی نیست چون بخش زیاد مراجعین ما با علائم تب و تنفسی و عفونی قبل از آن‌که به بخش‌های بهداشتی مراجعه کنند به مطب‌ها مراجعه می‌کنند، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد خدمات در مطب‌ها ارایه می‌شود، قابل انتظار است این عدد در حوزه مراجعین سرپایی به مراتب بالاتر است.»

به‌گفته علیرضا زالی، مناطق مرکزی، شرقی و جنوب شرقی تهران آلودگی بیشتری داشته‌اند و دلیل اصلی‌ آن تراکم جمعیت بیشتر است. در موج چهارم کووید-۱۹ همه مناطق ۲۲ گانه تهران قرمز شده‌اند و همه مناطق ابتلا و مرگ‌ومیر بیشتر شده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا با بیان این‌که «تهران روی لبه تیغ مرگ قرار گرفته»، تنها راه باقی مانده برای مبارزه با ویروس کووید-۱۹ را «لاک‌داون و محدودیت‌های خیلی سختگیرانه» دانست و گفت: «هیچ کاری جز این شدنی نیست اما لاک‌داون به تنهایی نمی‌تواند بیماری را کنترل کند لاک داونی باید صورت بگیرد که پشتش استراتژی نهفته باشد وگرنه ما شهر را تعطیل کنیم اما پشتش هیچ اتفاقی نیفتد ارزشی ندارد.»

او همچنین به مشکلات اقتصادی در تهران اشاره کرد و گفت «بسیاری افراد شغل‌ خود را از دست دادند و دغدغه اقتصادی جدی پیدا کردند و برخی افراد دچار بحران‌های اقتصادی جبران‌ناپذیر شدند مثل دستفروشان و کارگران فصلی.»

در ارتباط با وضعیت بد اقتصادی مردم، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود تنها به دادن این وعده بسنده کرد: «ما متوجه وضعیت سخت اقتصادی هستیم و باید بگویم که همه توان مجلس و دولت حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا خواهد بود. امیدواریم حمایت‌های خوبی از این مشاغل داشته باشیم.»

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران نیز اعلام کرد که ۱۰۰ بیمارستان تهران درگیر کرونا هستند و تخت‌های بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها پُر شده است.

به‌گفته توکلی در حال حاضر نزدیک به ۸ هزار و ۵۰۰ بیمار در تهران بستری شده‌اند و عملاً بیماران غیرضروری پذیرش نمی‌شوند و جراحی‌های غیرضروری نیز انجام نمی‌شود. همچنین در روزهای اخیر حجم مراجعات سرپایی بیماران دو برابر شد.

نادر توکلی پیش‌بینی کرد که حداقل تا دو هفته دیگر آمار رو به افزایش باشد.

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران گفت وضعیت اجرای محدودیت‌ها در تهران «اصلاً خوب نیست» و میزان رعایت پروتکل‌ها نیز بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است. توکلی افزود ۱۰ روز پیش پیشنهاد تعطیلی کامل تهران داده شد که «بنا به شرایطی که وجود داشت، این اقدام انجام نشد».

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان این‌که «شرایط کرونایی در کشور به سرعت رو به وخامت است»، گفت: «به نظر می‌رسد که اردیبهشت‌ماه شاهد حفظ وضعیت قرمز در بسیاری از نقاط کشور خواهیم بود و در این شرایط هم قصد داریم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم چهار انتخابات را همزمان اجرا کنیم که می‌تواند پیک چهارم را به پیک پنجم تبدیل کند.»

در چنین شرایطی اعلام شده است که مجلس شورای اسلامی به‌دلیل شیوع کرونا به‌مدت دو هفته جلسه‌های علنی خود را برگزار نمی‌کند.

در ایران ۳۰۱ شهر قرمز، ۹۵ شهرستان نارنجی، ۴۵ شهرستان زرد و ۷ شهرستان آبی هستند.

وضعیت وخیم در شهرستان‌ها

مسئولان بهداشتی اهواز می‌گویند روزانه به طور متوسط ۷۰۰ نفر به مراکز منتخب نمونه‌گیری غرب اهواز مراجعه می‌کنند و ۵۰ درصد از تست‌های پی‌سی‌آر مثبت است. در این شهر در طول روز به‌طور متوسط ۲ هزار تست سریع گرفته می‌شود که تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد این تست‌ها مثبت می‌شوند.

شرایط شیوع کرونا در شهرهای شمالی خوزستان از جمله دزفول نیز نگران‌کننده عنوان شده است و تمام ظرفیت تخت‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های کرونایی استان پُر شده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی در خوزستان هفت شهر در وضعیت قرمز، ۱۵ شهر در وضعیت نارنجی و پنج شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به‌گفته دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ نفر در این استان بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند. همچنین در یک‌شبانه روز گذشته این استان ۱۲۶ بیمار بستری و ۴۴۸ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا داشته. در استان همدان نیز ظرفیت تخت‌های بیمارستانی پُر شده است.

بنا بر آمار رسمی، در استان البرز آمار مرگ بر اثر کرونا استان به ۲۷ نفر رسیده است که نسبت به دی و بهمن سال گذشته شش برابر شده است. همچنین در حال حاضر بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که در مقایسه با ماه‌های قبل از نوروز چهار برابر شده است.

در استان البرز هم تخت‌های بیمارستان‌های دولتی تقریباً پر شده و قرار است بیمارستان‌های خصوصی ۵۰ درصد ظرفیت خود را به بیماران کرونایی اختصاص دهند. در این استان پنج شهر در وضعیت قرمز و دو شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

شهرستان‌های با وضع قرمز کرونایی در آذربایجان‌غربی به ۱۵ رسید که دو مورد بیشتر از هفته گذشته است. در این استان فقط شهرهای اشنویه و سردشت وضعیت نارنجی دارند. این استان ۱۷ شهرستان دارد.

وضعیت کرونا در مازندران حادتر از قرمز شده است. پررنگ‌ترین قرمز مربوط به شهرستان‌های رامسر، آمل، ساری و قائم‌شهر است. عباس‌آباد و تنکابن در غرب این استان تا جویبار و سوادکوه و سوادکوه شمالی در مرکز رنگ قرمز خیلی پرخطر قرار دارند که به سمت بدتر شدن در حال حرکت است. سه شهرستان سیمرغ، میاندرود و کلاردشت نیز نارنجی هستند.

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دوشنبه ۲۹۶ بیمار جدید مبتلا به کوویدـ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری شدند و مجموع بیماران بستری کرونایی در این استان به یک‌هزار و ۶۰۳ نفر رسید. شمار جان‌باختگان نیز از ابتدای سال جدید تاکنون به حدود ۳۰۰ نفر رسیده است.

در استان کرمانشاه شهرهای کرمانشاه، سنقر وکلیایی، گیلانغرب، کنگاور، پاوه، هرسین، اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب و صحنه در وضعیت قرمز چهار شهرستان وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

در استان کاشان شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به روز قبل آن از ۱۸۲ به ۲۹۴ مورد جدید و در مجموع به ۱۹ هزار و ۷۷۳ نفر رسید.

در موج چهارم شیوع کرونا وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اواسط فروردین از زرد به نارنجی تغییر یافت و وضعیت کاشان ۱۶ فروردین قرمز شد.

روند ابتلا به بیماری کرونا در استان سمنان نیز افزایشی است و به جز دو شهر بقیه شهرهای استان سمنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

در سیستان و بلوچستان با شناسایی ۱۸۱ مورد جدید ابتلا به کوویدـ۱۹ شمار مبتلایان به ۳۰ هزار و ۶۳۱ نفر رسید و تاکنون در مجموع یک هزار و ۲۲۱ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

در استان ایلام نیز اعلام شد که ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است.

در استان خراسان رضوی نیز ۱۸ شهرستان قرمز است که از این تعداد سه شهرستان قوچان، سبزوار و گناباد به رنگ قرمز تیره درآمده‌اند.

در چنین شرایطی، مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که واکسن‌های کرونا ساخت ایران از شهریورماه «با حجم زیادی وارد بازار می‌شوند».

قانعی روز سه‌شنبه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «اولین واکسن ایرانی از اواخر خردادماه در دسترس هموطنان قرار می‌گیرد و به تدریج این روند شتاب می‌گیرد.»

به‌گفته قانعی، افزون بر تولید واکسن‌های داخلی، همکاری مشترک با برخی از کشورها از جمله روسیه، استرالیا و کوبا برای ساخت واکسن انجام می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.