ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست وین: تشکیل گروه کارشناسی برای لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا

نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، خاتمه یافت. نمایندگان ایران و اروپا روند گفت‌وگوها را رو به پیشرفت ارزیابی کرده و از تشکیل گروه کارشناسی برای «لغو تحریم‌ها و بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام» خبر دادند. نماینده چین نیز گفت طرف‌ها در حال تهیه پیش‌نویس‌ها هستند و تصور روشن‌تری نسبت به نتیجه نهایی مذاکرات پیدا کرده‌اند.

نشست کمیسیون مشترک برجام عصر سه‌شنبه ۲۰ آوریل/۳۱ فروردین در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ در وین برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه «آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها» در این نشست مطرح شده است.

طبق این گزارش در نشست امروز کمیسیون مشترک، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی و رئیس هیئت ایرانی روند گفت‌وگوها را «به‌رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود»، «رو به جلو»  ارزیابی کرده اما گفته «هیات ایرانی هر زمان که روند مذاکرات به سمت زیاده‌خواهی، وقت‌کشی و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌وگوها را متوقف خواهد کرد.»

وزارت خارجه ایران همچنین از توافق میان طرف‌های نشست بر سر افزودن یک گروه سوم از کارشناسان «برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام» خبر داده است که قرار است به دو گروه کارشناسی در زمینه‌های «لغو تحریم‌ها» و «هسته‌ای» اضافه شوند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پس از پایان نشست در توییتر نوشت:

«طی دو هفته گذشته پیشرفت‌هایی ایجاد شده، اما همچنان به اقدامات بیشتری نیاز است و کار زیادی مانده.گروه ویژه سوم برای اقدامات متوالی افزوده خواهد شد. همچنان دیپلماسی، تنها راه عبور از چالش‌های احیای برجام است.»

براساس گزارش‌ها قرار است نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام هفته آینده برگزار شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام پس از پایان نشست گفت طرفین توافق کردند مذاکرات را برای رایزنی بیشتر در پایتخت کشورهایشان تا هفته آینده متوقف کنند. او در توییتر از «پیشرفت» در مذاکرات ابراز رضایت کرد و گفت کمیسیون اوایل هفته آینده دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.

نماینده چین هم به خبرنگاران گفت طرفین روند تهیه پیش‌نویس را آغاز کرده‌اند و حالا واضح‌تر شده که سند نهایی به چه شکل خواهد بود.

عباس عراقچی روز گذشته پیش از رفتن به وین احتمال حصول «توافق موقت» یا طرح‌ پیشبرد گام به گام مذاکرات را «شایعه بی‌اساس» خوانده و گفته بود:

«به هیچ وجه بحثی تحت عنوان توافق موقت یا موضوعاتی از این دست در گفت‌وگوهای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ مطرح نیست و جمهوری اسلامی ایران تنها در خصوص گام نهایی جهت رفع تحریم‌ها گفت‌وگو می‌کند.»

خبرگزاری رویترز اما به نقل از یک مقام ایرانی که نام او برده نشده از احتمال رسیدن به توافقی موقت در وین خبر داده بود. این مقام ایرانی گفته نتیجه مذاکرات وین ممکن است یک توافق موقت باشد برای دادن فضا به دیپلماسی برای رسیدن به توافقی پایدار.

«آن‌چه در وین به شکل کوتاه‌مدت مورد بحث قرار گرفته رئوس اصلی یک توافق موقت است تا به همه طرف‌ها فرصت بیشتری داده شود تا مسائل فنی پیچیده را حل کنند».

عراقچی همچنین گفته بود هر تصمیمی درباره مذاکرات وین در تهران اتخاذ می‌شود و تیم‌مذاکره‌کننده به‌طور مستمر از وضعیت مذاکرات به مقام‌های عالی‌‌رتبه حکومت ایران گزارش می‌دهند.

 علی خامنه‌ای، رهبر ایران از زمان روی‌کار آمدن دولت جو بایدن در ایالات متحده آمریکا و اظهار آمادگی او برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام،  بازگشت ایران به تعهدات برجامی را به لغو کامل تحریم‌های اعمال‌شده و افزوده شده توسط دولت ترامپ و آنچه «راستی‌آزمایی» از سوی حکومت ایران، خواند مشروط کرد.

با این‌وجود رویترز می‌گوید یک مقام دیگر حکومت ایران گفته اگر درمورد اقدامات فنی برای لغو تحریم‌ها مورد توافق قرار بگیرد، ایران حاضر است در قبال آزادسازی نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی‌اش که در کره جنوبی، عراق و چین مسدود شده، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد کاهش دهد.

پیش از نشست روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز درباره روند گفت‌وگوها در وین گفته بود تیم ایالات متحده در حال بررسی رویه های مشخصی در مورد مراحلی است كه ایران و آمریكا برای بازگشت به انطباق متقابل نیاز دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هشداری که حماقت سرمدتران بزدل دنیاطلب تمدن جهانی نمیفهمند

    بیش از دو سه سال است کسانی که از ماهیت اهریمنی بلوک شیاطین ضد بشری سه گانه شرقی (چین.روسیه.ج.ا) به خودمانی چُوجا(!) گفتیم: 1- الان میگویند امریکا و متحدان نماد تمدن جهانشمول سکولار حقیقی، انتخبا بایدن بکنند جنگ در کریمه-دوبناس بریا مهار روسیه، یا در تایوان شرق آسیا و دریا چین چنوبی و جزایر آنجا برای مهار چین، اما گزینه ساده تر و کم هزینه تر و از همه سودبازده، یعنی جنگ در ایران تحت تسلط اهریمن ج.ا و متاسفانه باز فریب اهریمن ج.ا خوردن، حمله نظامی بدون اعزام پیاده نظام، فقط محدود ضربات تمام کننده علیه اهداف راهبردی و فرماندهی و سرکوبگر جناینکاران سپاه-بسیجی توسط یگانهای برق آسیاس هوایی-موشکی و بمباهای هوشمند و کوبیدن مراکزشان موجب قیام عمومی و در عرض چند روز و نهایت چند هفته کار ج.ا تمام میشود برگ و کارت بازی چین و روسیه علیه غرب میسوزد و شر ج.ا از منطقه خاورمیانه و امریکا و جهان تمدن سکولار تمام میشود و سر آغاز انهدام اهرمنی مثلث سیطانی :چوجا" میشود./ مهار چین و روسیه در نابودی سریع همین امسال و حتی قبل انتخابت کذایی ج.ا 1400 ج.ا است. 2- اما افسوس، حجم دلارهای فاسد (غارت شده از محرومان وفودستان ایرانی توسط ج.ا) خرج شده در لابیها نفوذی در غرب توسط "چسا" چنان است که در عمق مراکز تصمیم گیر یامرکیی و متحدانش نفوذ کرده است. پیشنهاد راهبردی-بشردوتانه ایجاد کانال فوری کالاهای بشردوستانه درک نکرید و بیش از دوس ال معطل کردید، حمقات تمامی ندارد! ضربه ای از این اهمال در ایجاد این کانال کریدف بایست شد خیلی از مردم پروپاگاندای دجالهای ظالم ضد بشری ج.ا باور کنند، در حالی امریکا ومتحدانش با برقرای فوری این کانال و بدون برداشتن تحریمها، نظام اهریمین از این حربه پروگاندا کوتاه و موجب بیش از پیش حمایت مردم ایران میشدید. اندک زمانی است، مذاکرات برجام رها کنید و به صورت به فکر حمله نظامی به ج.ا ایران باشید، این تصمی آینده شما تمدن سکولار جهانشمول به با نماد امریکا تضمین میکند اهمال و مذاکره و توافق با اهریمن ج.ا، تیر خلاص بر تمدن شما و بانوبدی ابدی تان خواهد بود. 3- سپاه دارد به سرعت مرکز تهیه سلاحهای کشتار جمعی از شیمایی تا میکروبی و اتمی درمراکز مخفی اش و با بهره گیری از موازی تحقیقات سازمان فریبکار انرژی اتمی دولتی استفاده میکند! 4- اینقدر بزدلی امریکا و اسرائیل و بقیه غرب و اعراب انجام میدهند برای خسارت اندک چندتا موشک اشغال و مزدوران ترویست حوثی و حزب الهی و حماسی و... نمیدانند چه عظیم و خسارت میلیونی و تلیاردی در انتظارشان است. بزدلی امروز امریکا و متحدانش به بهای نابودی تمام تمام انها در چند سال نزدیک تمام میشود.حتی یک روز تردید در حمله نظامی نکنید و مذاکرات برجام لعنتی و شوم رها کنید. ---------------------------------------- یادآوری فرصتهای گذشته لینک کوتاه شده این نوشته: ***