ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیأت منصفه در هر سه مورد اتهامی افسر سابق پلیس متهم به قتل جورج فلوید را گناهکار دانست

دادگاه محاکمه افسر سابق پلیس مینیاپولیس یکی از مهمترین محاکمه‌های پلیس در تاریخ آمریکا و به منزله آزمونی برای سیستم قضایی آمریکا بود. این افسر پلیس به اتهام قتل جورج فلوید در برابر هیات منصفه محاکمه شد و هیات منصفه در هر سه مورد اتهامی او را گناهکار دانست.

پس از سه هفته شهادت شاهدان، دفاع وکلای متهم و ارائه دادخواست دادستان‌ها، دادگاه محاکمه افسر سابق پلیس به اتهام قتل جورج فلوید پایان یافت. هیأت منصفه بیش از یک روز به شور نشستند و در نهایت رای خود را در سه مورد اتهامی اعلام کردند: گناهکار، گناهکار و گناهکار.

قاضی گفت که حکم زندان را ظرف هشت هفته‌‌ آینده انشا و اعلام خواهد کرد. درک شوین دستبندزده راهی زندان شد. 

حکم زندان شوین احتمالا چندین دهه حبس (حداکثر ۴۰ سال) خواهد بود. پرونده محاکمه شوین یکی از مهمترین محاکمات تاریخ قضایی آمریکا است ، قتلی که اعتراضاتی در چندین شهر آمریکا و سراسر جهان به همراه داشت و معترضان خواهان پایان دادن به نژادپرستی در پلیس آمریکا بودند.

پس از اعلام رای هیات منصفه صدها نفر به خیابان‌های مینیاپولیس آمدند و رانندگان به نشانه تایید بوق می‌‌زدند.

فیلونیس برادر کوچکتر جورج فلوید در کنفرانس خبری با ابراز رضایت از رای هیات منصفه گفت: «امروز، ما دوباره می‌توانیم نفس بکشیم».

هیات منصفه محاکمه شوین شامل ۶ عضو سفید و ۶ عضو سیاه یا رنگین‌پوست بود. هیات منصفه در عرض دو روز مجموعاً ۱۰ ساعت به شور نشستند و در نهایت در هر سه مورد اتهامی او را گناهکار دانستند. سه مورد اتهامی افسر سابق پلیس قتل غیر عمد درجه دو، قتل درجه سه (انجام عملی خطرناک بدون در نظر گرفتن جان افراد) و آدم کشی درجه دوم (قصور و غفلت و ایجاد خطر غیر معقول در آسیب رساندن یا مرگ) بود.

دادگاه رسیدگی به پرونده قتل جورج فلوید تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. ساختمان دادگاه با سیم‌خاردار و موانع بتنی مسدود شده بود و سربازان گارد ملی در شهر و بویژه در اطراف دادگاه حضور داشتند. 

هویت اعضای هیات منصفه مخفی است و تا زمانی که قاضی تصمیم نگیرد که شرایط برای آنها امن است اعلام نخواهد شد.

دقایقی پس از اعلام حکم هیات منصفه دادگاه قتل جورج فلوید (آتنلانتا-جورجیا)- ۲۰ آوریل ۲۰۲۱

برگزاری دادگاه برای افسر پلیسی که حین انجام وظیفه کسی را می‌کشد چندان معمول نیست و حکم محکومیت نیز تا کنون در مواردی بسیار نادر صادر شده است. 

از میان ده‌ها هزار تیراندازی مرگبار پلیس  از سال ۲۰۰۵ به این سو، کمتر از ۱۴۰ افسر به قتل عمد یا عیر عمد متهم شده‌اند و از این میان تنها  ۷ پلیس در دادگاه محکوم شده‌اند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا بدنبال رای هیات منصفه از آن استقبال کرد و گفت مرگ فلوید «قتلی در روز روشن بود و باعث شد تا پرده ای از جلوی چشم تمام جهانیان کنار رود» تا نژادپرستی نظام‌مند را ببیند.

بایدن در عین حال گفت که این کافی نیست و ما نباید اینجا متوقف شویم. 

میراث فلوید: اصلاح پلیس

مجلس نمایندگان آمریکا، اوایل امسال «لایحه عدالت در حفظ نظم جورج فلوید» را تصویب کرد. این لایحه برای اصلاح قوانین پلیس آمریکا تنظیم شده و بر اساس آن چوک‌هولد (روشی که با استفاده از فشار برگردن راه تنفس مسدود می‌شود) ممنوع خواهد شد و مصونیت نیروهای انتظامی در موارد مشخص از جمله شکایت‌های حقوقی برداشته می‌شود.

مجلس نمایندگان با ۲۲۰ رای موافق دربربر ۲۱۲ رای مخالف این لایحه را تصویب کرد. این لایحه همچنین مجوز ورود به منازل بدون در زدن را ممنوع می‌کند و جمع آوری داده‌ها هنگام درگیری‌های پلیس را اجباری می‌کند، بر این اساس همچنین هدف قرار دادن و مظنون شده به افراد بر اساس نژاد و مذهب‌ آنها ممنوع می‌شود. بودجه پلیس نیز به برنامه‌‌های پاسبانی و نظارت مستقر در محلات تخصیص داده خواهد شد.

لایحه مجلس نمایندگان یکی از بلندپروازانه توین لوایحی است که در زمینه اصلاح پلیس در مجلس تصویب شده ، با این وجود برای تصویب در سنای آمریکا راه دشواری را در پیش دارد. این بار و بر خلاف گذشته دموکرات‌ها حمایت کاخ سفد و اکثریت سنا را در دست دارند، اما برای تصویب آن در سنا باید دستکم ۱۰ سناتور جمهوری‌خواه را قانع کنند، امری که چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

قتل جورج فلوید

روز ۲۵ ماه مه  سال گذشته چند افسر پلیس مینیاپولیس جورج فلوید را بازداشت کردند. دقایقی پیش از بازداشت  کارمند یک مغازه به پلیس زنگ زده و گزارش داده بود که فلوید از مغازه سیگار خریده اما یک اسکناس ۲۰ دلاری تقلبی به جای پول داده است. ۱۷ دقیقه پس از آنکه اولین گروه پلیس به صحنه رسید، پیکر بی‌جان فلوید در کنار پیاده رو در حالی که سه افسر پلیس او را به زمین دوخته بودند قرار داشت. 

رهگذران و دوربین‌‌های امنیتی از زوایای مختلفی صحنه جان باختن فلوید را ثبت کردند و تصویر مرگ این مردی ۴۶ ساله سیاه‌پوست و غیر مسلح را مردم  سراسر جهان دیدند. افسر پلیس - درک شاوین- زانویش را نزدیک به ۹ دقیقه بر روی گردن جورج فلوید گذاشت و فشار داد و نهایتا فلوید جان باخت.

هشدار: این ویدئو حاوی تصاویر خشن است

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اعتراضات 

بدنبال مرگ فلوید، مینیاپولیس و شهر مجاورش سنت پال صحنه تظاهرات مردم خشمگین بود. کمی بعد میلیون‌ها نفر پس از دیدن ویدیوی مرگ فلوید، در اعتراضاتی سراسری که چندین روز ادامه داشت شرکت کردند و خواهان اجرای عدالت  و همچنین اصلاحات در نظام پلیس آمریکا شدند.

اکنون محاکمه متهم ردیف اول درک شوین گناهکار شناخته شده. سه افسر پلیس دیگر که در این ماجرا درگیر بودند نیز برکنار شده‌اند و محاکمه آنها ماه‌‌ اوت بر گزار می‌شود. اتهام سه افسر پلیس اخراجی دیگر کمک و شراکت در جرم است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.