ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزینه‌های نظامی در جهان با وجود کرونا به بالاترین حد خود رسید

مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) اعلام کرد که مخارج تسلیحاتی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن، ۲,۶ درصد افزایش یافت و به کمتر از دو تریلیون دلار رسید. از زمان بررسی هزینه‌های نظامی جهان از سوی این مؤسسه در سال ۱۹۸۸، این بالاترین میزان است و ویروس کرونا تأثیر قابل توجهی در هزینه‌های تسلیحاتی جهان نداشته است. پنج کشور در مجموع ۶۲ درصد هزینه‌های نظامی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) دوشنبه ۶ اردیبهشت / ۲۶ آوریل در گزارشی آمار جدید هزینه‌های تسلیحاتی کشورها در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. بر این اساس، کشورهای جهان در سال گذشته در مجموع ۱۹۸۱ میلیارد دلار آمریکا (حدود ۱۶۴۴ میلیارد یورو) برای نیروهای مسلح خود هزینه کرده‌اند. این میزان در مقایسه با سال قبل از آن ۲,۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آمریکا، چین، هند، روسیه و بریتانیا بیشترین افزایش هزینه‌های نظامی را داشته‌اند. این پنج کشور با هم ۶۲ درصد هزینه‌های تسلیحاتی را به خود اختصاص داده‌اند.

به‌گفته «سیپری»، کل هزینه‌های نظامی در سال گذشته سهم ۲,۴ درصدی از تولید اقتصادی جهان را داشته است. در مقایسه با سال ۲۰۱۹، این افزایش ۰,۲ درصد واحدی، بیشترین افزایش طی یک سال از زمان بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۹ بوده است.

هزینه‌های نظامی جهانی در حالی افزایش داشته است که تولید ناخالص داخلی جهانی به‌ویژه به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا ۴,۴ درصد کاهش یافته است. سال گذشته محققان صلح تصور کرده بودند که با توجه به بحران کرونا، هزینه‌های نظامی جهان به اوج خود رسیده است. این انتظار اشتباه بود، زیرا هزینه‌ها باز هم افزایش یافت.

دیگو لوپس دا سیلوا، یکی از محققان مؤسسه سیپری گفت «با اطمینان می‌توانیم بگوییم که همه‌گیری کرونا تأثیر قابل توجهی در هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۰ نداشته است». اکنون باید دید که آیا کشورها این سطح از هزینه‌ها را در سال دوم همه‌گیری حفظ می‌کنند یا خیر.

مؤسسه سیپری خاطرنشان کرده است که تخمین‌های سالانه‌ی منتشرشده این بار به دلیل شیوع کوویدـ۱۹ با عدم اطمینان بیشتری نسبت به معمول ارائه شده است. تأثیر کامل همه‌گیری این ویروس تنها در چند سال آینده مشخص خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا بیشترین هزینه نظامی در جهان را دارد. بر این اساس، هزینه‌های آمریکا در سال گذشته به ۷۷۸ میلیارد دلار افزایش یافت که نسبت به سال قبل از آن ۴,۴ درصد افزایش داشته و ۳۹ درصد هزینه نظامی در جهان را شامل می‌شود. این هزینه در وهله نخست خرج تحقیقات نظامی و پروژه‌های بلندمدت برای مدرنیزه کردن زرادخانه‌های هسته‌ای و خرید سلاح‌های پیشرفته شد. الکساندر مارکشتاینر، محقق سیپری گفت، یک دلیل این هزینه بالا افزایش نگرانی در مورد تهدیدات چین و روسیه، رقبای استراتژیک آمریکا است.

در جایگاه دوم چین قرار دارد که سال گذشته ۲۵۲ میلیارد دلار برای ارتش هزینه کرده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ (حدود ۲۴۰ میلیارد دلار) ۱,۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. هزینه‌های نظامی پکن برای بیست و ششمین سال متوالی رشد کرده است.

پس از چین، هند قرار دارد که هزینه‌های نظامی خود را ۲,۱ درصد افزایش داده و به ۷۳ میلیارد دلار رسانده است. هزینه‌های نظامی روسیه در مقام چهارم با رشد ۲,۵ درصدی به ۶۱,۷ میلیارد دلار رسید و بریتانیا (مقام پنجم) سال گذشته ۵۹,۲ میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی پرداخت کرد. این میزان ۲,۹ درصد بیشتر از سال قبل اما ۴,۲ درصد کمتر از ۲۰۱۱ بود.

به‌گفته لوپس دا سیلوا، در حالی‌که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هدف صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی برای ارتش را در نظر گرفته است این بار ۱۲ کشور به جای ۹ کشور ناتو، به این هدف دو درصدی رسیده‌اند اما این احتمالاً به رکود اقتصادی مرتبط با شیوع کرونا مربوط می‌شود.

در سراسر جهان، سهم هزینه‌های نظامی در تولید ناخالص داخلی با ۰,۲ درصد افزایش به ۲,۴ درصد رسید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.