ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل و ۲۰۰ سازمان و انجمن مردم‌نهاد خواهان تحریم تسلیحاتی میانمار شدند

عفو بین‌الملل و ۲۰۰ گروه و سازمان و انجمن مردم‌نهاد مدافع حقوق بشر در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان تحریم تسلیحاتی میانمار به سبب سرکوب اعتراضات مردمی توسط ارتش آن کشور، بعد از کودتای نظامی شدند.

لارنس موس، وکیل عفو بین‌الملل در سازمان ملل متحد درباره این درخواست عفو بین‌الملل و ۲۰۰ گروه و سازمان و انجمن مردم‌نهاد مدافع حقوق بشر از شورای امنیت گفت:

«وقت آن رسیده است که شورای امنیت سازمان ملل با استفاده از اختیارات منحصر به فرد خود یک تحریم تسلیحاتی بین‌المللی علیه میانمار اعمال کند با این هدف که عملیات انتحاری نظامیان آن کشور را به پایان برساند.»

موس در ادامه یادآوری کرد که محکومیت کودتای نظامیان میانمار به تنهایی بی‌فایده است. این گروه‌ها، سازمان‌ها و انجمن‌های مردم‌‌نهاد در نامه خود از شورای امنیت خواسته‌اند «بی‌درنگ مذاکرات درباره پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی میانمار» را آغاز کند:

«در شرایط کنونی هیچ دولتی نباید حتی یک گلوله به خوانتا بفروشد. اعمال تحریم تسلیحاتی علیه میانمار کمترین اقدام لازمی است که شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند به‌عنوان واکنش به خشونت‌های نظامیان انجام دهد.»

بعد از کودتای یکم فوریه ۲۰۲۱ در میانمار و سرنگونی دولت آنگ سان سوچی، این کشور درگیر ناآرامی‌ها و اعتراضات سراسری است. تاکنون دست‌کم ۷۷۰ نفر در جریان این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند و ۴۵۰۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند. نظامیان تعداد کشته‌شدگان را بسیار کمتر از این تعداد اعلام کرده‌اند.

۲۴ فوریه سال جاری نیز ۱۰۰ نهاد غیردولتی در جهان از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بودند در یک اقدام عاجل صدور اسلحه به میانمار را متوقف کند.

شورای امنیت سازمان ملل بعد از کودتای نظامیان در میانمار در چندین بیانیه از نظامیان خواسته است اعمال خشونت‌ها علیه متعرضان را متوقف کند.

عفو بین‌الملل و ۲۰۰ گروه و سازمان و انجمن مردم‌نهاد مدافع حقوق بشر در نامه خود به شورای امنیت یادآوری کرده‌اند که اکنون وقت عمل فرارسیده و نه صدور بیانیه‌های متعدد:

«شورای امنیت می‌بایست راهکار متفاوتی را در میانمار در پیش بگیرد و دست به اقدامات فوری و موثر بزند.»

پیش از این میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هشدار داده بود که اگر خشونت‌ها علیه معترضان متوقف نشود، ممکن است سرنوشت سوریه در انتظار میانمار باشد.

نظامیان در سال‌های ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۱ حکومت میانمار را در انحصار خود داشتند. ارتش میانمار از کارآزموده‌ترین ارتش‌های منطقه است. ارتش با ادعای تقلب در انتخابات قدرت را مجددا بعد از یک دوره کوتاه که حزب دموکراسی‌خواهان بر سر کار بود تصاحب کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.