ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: کاهش انتشار متان سریع‌ترین راه کندکردن روند گرمایش زمین است

بنابر پژوهش جدید سازمان ملل، می‌توان کاهش انتشار گاز متان را تا ۲۰۳۰ با استفاده از فناوری‌های موجود و با هزینه‌ای معقول به نصف رساند. این کار ۰,۳ درجه از افزایش دمای زمین تا ۲۰۴۵ جلوگیری خواهد کرد.

گزارش جدید سازمان ملل نشان می‌دهد که کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای متان برای مقابله با بحران اقلیمی از اهمیت زیادی برخوردار است.

این گزارش را سازمان ملل همراه با «ائتلاف اقلیم و هوای پاکیزه» منتشر کرده اند. بر اساس این گزارش، منبع اصلی انتشار گاز متان دامداری، سوخت‌های فسیلی و مراکز دفن زباله است و می‌توان آن را تا ۲۰۳۰ با استفاده از فناوری‌های موجود و با هزینه‌ای معقول به نصف رساند.

به گفته پژوهشگران، بسیاری از تمهیداتی که برای جلوگیری از انتشار متان می‌توانند به کار روند، همچون ذخیره متانی که از میدان‌های سوخت فسیلی نشت می‌کند، سودآفرین و پولساز هستند.

اگر این کاهش انتشار صورت پذیرد، ۰,۳ درجه از افزایش دمای زمین تا ۲۰۴۵ جلوگیری خواهد کرد و جهان را در مسیر حفظ میزان افزایش دما نسبت به سطح پیش از انقلاب صنعتی تا حد ۱,۵ درجه سانتیگراد قرار خواهد داد.

بنا به این گزارش، ۲۰۲۰ شاهد افزایش بی‌سابقه انتشار متان، یکی از نیرومندترین گازهای گلخانه‌ای در روند گرمایش زمین بود.

در یک دوره ۲۰ ساله، متان ۸۴ برابر دی اکسید کربن در حفظ گرما قابلیت دارد. ۳۰ درصد کل گرمایش زمین تا کنون به خاطر انتشار متان بوده است.

با وجود این، هرچند دی اکسید کربن برای قرن‌ها در جو می‌ماند و ترکیبی پایدار است، متان عموماً طی یک دهه در جو تجزیه می‌شود.

پژوهشگران دریافته اند که ۴۲ درصد انتشار گاز متان به کشاورزی ــ و اکثر آن به دامداری ــ بازمی‌گردد: آروغ زدن دام‌ها، مدفوع آنها و نیز کشاورزی در شالیزارها به صورت غرقابی.

همچنین ۳۶ درصد انتشار گاز متان به استخراج سوخت‌های فسیلی، از جمله میدان‌های حفاری نفت و معدن‌های زغال‌سنگ و خط لوله‌های انتقال بازمی‌گردد.

۱۸ درصد دیگر انتشار گاز متان به خاطر تجزیه و گندیدگی زباله‌ها در محل‌های دفن زباله است.

پژوهشگران گزارش جدید سازمان ملل می‌گویند می‌توان تا ۲۰۳۰ انتشار گاز متان بر اثر استخراج و انتقال سوخت فسیلی را به وسیله ذخیره کردن این گاز و عایق‌بندی مناسب تا ۶۰ درصد کاست. انتشار گاز متان در محل دفن زباله نیز با مدیریت مناسب زباله تا ۳۵ درصد قابل کاهش است.

آنها کاهش ۲۰ درصدی در انتشار گاز متان در کشاورزی و دامداری تا ۲۰۳۰ را نیز عملی و ممکن می‌دانند.

انتشار گازهای کربنی موسوم به گازهای گلخانه‌ای بر اثر فعالیت بشری مهم‌ترین عامل گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی حاصل از آن است. اگر تا پایان این دهه اقدامات موثر و عملی برای کاهش انتشار صورت نگیرد، بدترین عواقب تغییرات اقلیمی در انتظار بشر خواهد بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.