ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل به جای ورود به غزه یک تونل حماس را هدف قرار داد و غزه را آتشباران کرد

هیچ نشانه‌ای از آرام شدن اوضاع وجود ندارد. ارتش اسرائیل می‌گوید وارد خاک غزه نشده و به یک سیستم تونلی حماس حمله کرده و غزه را با حملات توپخانه‌ای هدف قرار داده است. شورای امنیت جلسه‌ ویژه‌ای برگزار خواهد کرد.

در حالی‌که شب گذشته خبرهایی مبنی بر ورود سربازان اسرائیلی به خاک غزه منتشر شده بود، خبرگزاری فرانسه جمعه ۲۴ اردیبهشت / ۱۴ مه گزارش داد ارتش اسرائیل وارد نوار غزه نشده و مسئله تنها یک مشکل ارتباط داخلی بوده است. رویترز گزارش داد نیروهای اسرائیلی در مرز آتش توپخانه را به سوی غزه گشوده‌اند. اسرائیل پس از چند روز شلیک موشک، نیروهای بیشتری را در مرز مستقر کرده است.

ارتش اسرائیل جزئیات بیشتری از حملات شب گذشته اعلام کرد. سخنگوی ارتش صبح جمعه گفت هیچ سرباز اسرائیلی وارد نوار غزه نشده است اما ۱۶۰ فروند جنگنده هوایی از دوازده اسکادران در عملیاتی شرکت کردند که حدود ۴۰ دقیقه طول کشید.

هدف این حمله، سیستم تونلی حماس در منطقه ساحلی بود که به آن «مترو» می‌گویند و نوعی «شهر در زیر شهر» است. حماس سال‌ها در ساخت تونل برای نقل و انتقال سلاح سرمایه‌گذاری کرده است. میزان تخریب هنوز مشخص نیست. برای پشتیبانی از این حمله از جمله، تانک‌های اسرائیلی به اهدافی در نوار غزه شلیک کردند.

تلویزیون اسرائیل از حملات گسترده نیروی هوایی، توپخانه‌ای و زرهی به نوار ساحلی خبر داده بود. ارتش ابتدا اعلام کرد که نیروهای هوایی و زمینی در نوار غزه در حال حمله هستند سپس گزارش‌هایی مبنی بر پیشروی نیروهای زمینی به سمت نوار غزه منتشر شد. سخنگوی ارتش از انتشار این خبر به دلیل ارتباطات غلط عذرخواهی کرد.

عصر چهارشنبه نیز موشک‌هایی از لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شد. به‌گفته ارتش اسرائیل در این حملات به هیچ کس آسیبی نرسید و خسارتی وارد نشد. سه گلوله شلیک‌شده از لبنان در دریا فرود آمد. گفته می‌شود که این موشک‌ها از حوالی ناقوره، شهر کوچکی در جنوب لبنان که حزب‌الله در آنجا قدرت دارد شلیک شده‌اند. گروه‌های افراطی فلسطینی همچنین شبه‌نظامیان حزب‌الله که اسرائیل در سال ۲۰۰۶ با آن‌ها وارد جنگ شد نیز درگیر هستند.

حملات موشکی از نوار غزه به سمت اسرائیل نیز ادامه یافت و اسرائیل به بمباران اهدافی در سرزمین فلسطین ادامه داد. طبق گفته وزارت دفاع اسرائیل، ۹۰۰۰ نفر از نیروهای ذخیره ارتش این کشور بسیج شده‌اند. این نیروها باید به فرماندهی منطقه‌ جنوب و مرکز نیروهای مسلح اختصاص داده شوند. ارتش اسرائیل در روز سه‌شنبه ۵۰۰۰ نیروی ذخیره را بسیج کرده بود.

در سوی دیگر حماس گفته است به سمت فرودگاه بین‌المللی رامون در جنوب کشور موشک شلیک کرده اما مقامات اسرائیلی می‌گویند هیچ موشکی به آنجا اصابت نکرده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که از روز دوشنبه بیش از ۱۷۰۰ موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شده که بیشتر آن‌ها توسط سامانه دفاعی «گنبد آهنین» رهگیری شده‌اند. اسرائیل حدود ۶۰۰ بار اهدافی را در نوار غزه بمباران کرده است.

به‌گفته وزارت بهداشت غزه در حملات ارتش اسرائیل ۱۰۹ فلسطینی، از جمله ۲۷ کودک، کشته شده‌اند. در اسرائیل نیز تاکنون هفت نفر کشته شده‌اند. کابینه امنیتی اسرائیل تصمیم گرفته است که عملیات نظامی خود را گسترش دهد. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل از تقویت نیروهای امنیتی داخلی خبر داد. این اقدام در واکنش به درگیری‌ها بین اسرائیلی‌های یهود و عرب در چندین شهر صورت می‌گیرد.

در همین حال، تلاش‌های بین‌المللی برای آرام کردن اوضاع همچنان ادامه دارد. یک هیأت مصری برای دیدار با مقامات اسرائیلی برای مذاکره درباره آتش‌بس به تل آویو سفر کرد. یک دیپلمات ارشد دولت آمریکا نیز به منطقه اعزام شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در توییتر از طرف‌های درگیری خواست تا هر چه سریع‌تر درگیری‌ها را متوقف و تنش‌ها را کاهش دهند. به‌گفته گوترش این درگیری‌ها هم شمار زیادی از غیرنظامیان را به کشتن می‌دهد و هم موجب تشدید افراط‌گرایی در منطقه می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز یکشنبه آینده بار دیگر تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه را مورد بررسی قرار می‌دهد. دیپلمات‌ها گفته‌اند آمریکا که جلسه امروز شورای امنیت را لغو کرده بود نیز با برگزاری این نشست موافقت کرده است. این سومین جلسه سازمان ملل از آغاز درگیری‌های منطقه است. در دو جلسه قبلی در مورد قطعنامه مشترک توافقی حاصل نشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.