ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری دوباره فلسطینی‌ها و مأموران اسرائیل در محوطه مسجدالاقصی

ساعاتی پس از آتش‌بس بین اسرائیل و حماس، پس از پایان نماز جمعه، بار دیگر درگیری بین فلسطینی‌ها و مأموران اسرائیلی رخ داد. در غزه با آغاز آتش‌بس اسماعیل هنیه و سخنگوی گردان‌های قدس جهاد اسلامی از ایران تشکر کردند.

به‌گزارش رویترز، پلیس اسرائیل روز جمعه ۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه چند ساعت پس از اعلام توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، در محوطه مسجد‌الاقصی در بیت‌المقدس (اورشلیم) فلسطینی‌ها سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند و مأموران اسرائیلی به مقابله با آن‌ها پرداختند.

این درگیری‌ها پس از برگزاری نماز جمعه رخ داد.

میکی روزنفلد، سخنگوی پلیس اسرائیل به رویترز گفت به سمت مأمورانی که در یکی از درهای مسجد مستقر بودند سنگ پرتاب شد. او افزود: «واحدهای امنیتی پاسخ دادند و برای مقابله با اوضاع وارد محوطه مسجد‌الاقصی شدند.»

به‌گفته یک شاهد عینی، فلسطینی‌ها در نزدیکی مسجدالاقصی در منطقه قدیمی بیت‌المقدس (اورشلیم) سنگ و کوکتل مولوتف به سمت پلیس پرتاب کردند. پلیس نیز به سمت گروهی از فلسطینی‌ها گاز اشک‌آور و بمب صوتی پرتاب کرد.

در اوایل ماه مه درگیری‌های مشابه در این منطقه نقطه آغاز جنگ ۱۱ روزه بین اسرائیل، حماس و جهاد اسلامی شد. در این مدت اسرائیل با بمباران روزانه نوار غزه و فلسطینی‌ها با شلیک‌های شدید موشک اسرائیل را هدف قرار دادند. ۲۳۰ نفر از جمله ۶۵ کودک در غزه و ۱۲ نفر از جمله دو کودک در اسرائیل کشته شدند.

روز گذشته سرانجام اسرائیل، حماس و جهاد اسلامی  پیشنهاد مصر را برای آتش‌بس پذیرفتند و از ساعت دو بامداد امروز جمعه ۲۱ مه/ ۳۱ اردیبهشت (به وقت محلی) درگیری‌ها پایان یافت.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس روز جمعه پس از برقراری آتش‌بس ضمن قدردانی از مصر و قطر برای ایفای نقش میانجی در ایجاد آتش‌بس، از ایران تشکر کرد و گفت:

«از جمهوری اسلامی ایران که از هیچ کمک مالی و تسلیحاتی به مقاومت دریغ نکرد، ممنونیم.»

ابوحمزه، سخنگوی گردان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز در سخنانی که از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد گفت:

«نقش جمهوری اسلامی ایران و همه نیروهای محور مقاومت که با سلاح و تجربه ما را یاری کردند و پشتیبان واقعی برای تقویت امکانات مادی و فنی مقاومت بودند ارج می نهیم و به آن‌ها می‌گوییم که شما در این پیروزی شریکید و باهم پیروزمندانه وارد مسجدالاقصی خواهیم شد.»

حماس، جهاد اسلامی و رسانه‌های جمهوری اسلامی برقراری آتش‌بس را نشانه «پیروزی مقاومت» می‌دانند. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه ضمن تشکر از ارتش این کشور گفت:

«ضربه شدیدی به نیروی دریایی حماس زدیم و بخش بزرگی از آن را منهدم کردیم. ما همچنین بخش اعظم تونل‌های حماس را نابود کردیم و حماس امکان راه‌اندازی دوباره آن را ندارد.»

نتانیاهو افزود:

«اگر نیازی به حمله زمینی به غزه بود، ما این کار را می‌کردیم، اما آن‌چه لازم بود بدون انجام ماجراجویی‌های غیرضروری انجام دادیم.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از همه طرف‌ها خواسته است که به آتش‌بس پایبند باشند. او بر لزوم از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در چهارچوب راه حل «دو کشور» تأکید کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.